אוגדה 162 עוברת לפיקוד הדרום

עם הפנים דרומה: האוגדה אשר הוכיחה את תרומתה לצבא במגוון מבצעים ומלחמות עוברת היום מפיקוד המרכז לפיקוד הדרום ותכלול מעתה גם את חטיבת גבעתי בנוסף לחטיבת הנח"ל, חטיבת השריון 401 ואגד ארטילרי 215

 אביה שקלאר וגילי קופר (מאתר צה"ל, 26 בינואר 2016)

כחלק מהתכנית הרב שנתית "גדעון", עברה היום (שלישי 26 בינואר 2016) רשמית, אוגדה 162 המכונה ״עוצבת הפלדה״ מפיקוד המרכז לפיקוד הדרום. "נראה כי חזון השילוביות מתממש כאן במיטבו", אמר מפקד האוגדה תא"ל נדב פדן. "אנו נכונים לאתגרי הזירה הדרומית ולמול אתגרינו החדשים בזירות אחרות, תחת פיקוד הדרום".

בטקס הרשמי שנערך היום אמר הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, כי "מדובר בחלק ממהלך שנועד לחזק את החוד של צה"ל ואת היכולת ההתקפית שלו. אנו רוצים להשלים מהלך של חיזוק שלוש האוגדות ההתקפיות והמרכזיות. אוגדות אלה יפעלו בכל מקום- בצפון, בדרום, במרכז, איפה שנצטרך אותם ואנחנו נרצה אותן מצוידות יותר, מוכנות יותר ומאומנות יותר, עם אנשים מצוינים שידעו לפעול בכל משימה שנטיל עליהם", הדגיש. "אני משוכנע שהמהלכים של בניין הכוח שאנחנו עושים היום כחלק מתר"ש גדעון תוך כדי לחימה בטרור והגנה על ביטחון התושבים יאפשרו לנו לתת את המענה הנדרש. הם יכינו את צה"ל בצורה טובה ונכונה יותר לאתגרי העתיד".

הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט נושא דברים בטקס

 

"פיקוד הדרום מקבל את הפיקוד על אוגדה 162 בתחושת אחריות כבדה", אמר מפקד פיקוד דרום, אלוף אייל זמיר. "מדובר באוגדה רב-זירתית בעלת עצמה שיודעת לבצע קרבות הגנה והתקפה בכלל זירות הלחימה, לבצע תמרון בעומק שדה הקרב, להפעיל אש בשטחים מורכבים מול אתגרים קיימים ומתהווים בגבולותיה של ישראל", הדגיש. "האוגדה תמשיך להוות עמוד תווך בעצמתו של צה"ל ועצמתו של הפיקוד, במוכנותו למשימותיו וביכולתו לפעול במהירות בעצמה ולהביא הכרעה מהירה, זאת לצד אוגדות הפיקוד האחרות". לדבריו, מאז תום מבצע "צוק איתן", עוקבים אחר ההתפתחויות ברצועת עזה. "חמאס מנסה לשקם את יכולותיו, אך אנו עורכים לכל תרחיש. אנו נגיב לכל ניסיון לפגוע ביישובינו ובכוחנו. השקט בשני צדי הגבול הוא אינטרס משותף".

אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר עם מפקד האוגדה תא"ל נדב פדן

 

"אנו מבקשים להודות מעל במה זו לפיקוד המרכז על שנים של חניכה ובנייה, על שותפות ומשפחתיות ובמובנים אלו זו פרידה לא קלה. אנו נכונים לאתגרי הזירה הדרומית ולמול אתגרינו החדשים בזירות אחרות, תחת פיקוד הדרום" – תת-אלוף נדב פדן, מפקד אוגדת "עוצבת הפלדה" בטקס הכפפת האוגדה לפיקוד הדרום.

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט עם אלוף פיקוד המרכז רוני נומה (שני משמאל)

אוגדה 162 החלה כאוגדת מילואים ולחמה במלחמת סיני, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת ששת הימים. ב-1979 הפכה לאוגדה סדירה תחת פיקוד הדרום ולאחר הסכם השלום עם מצרים עברה לפיקוד המרכז. כעת היא חוזרת לפיקוד הדרום  לסגירת מעגל. "על מנת שנוכל להכיר אותה בצורה הטובה ביותר – קציני המטה של האוגדה ופיקוד המרכז  הציגו לנו אבחון מלא ומפורט של האוגדה בכל הרבדים; החל מהאימונים והתכניות האופרטיביות ועד לחימוש ולוגיסטיקה״, אמרה לאתר צה״ל ראש ענף תוא״ר של פיקוד הדרום, סא״ל מרב בן דוד.

תג אוגדה 162

 

אוגדה 162 מתפקדת כבר למעלה מ-30 שנה כאוגדה ״רב-זירתית״, ובעתות חירום לחמה בכל החזיתות- צפון ודרום.

כחלק מההכנות למעבר הוקמו חמישה צוותי עבודה בתחומים נבחרים בכדי לבחון את המשמעויות. כך שכל גוף למד לעומק את התחומים הבאים: תקצוב, כוח האדם, עבודות המטה הארגוניות, חימוש ולוגיסטיקה. ״בחנו את הפערים הקיימים  לצדהחוזקות של הגופים השונים וכל זאת בשיתוף פעולה מלא עם האוגדה. מדובר בתהליך טבעי. מרגע שהודיעו על המעבר התייחסנו לאוגדה כחלק מאתנו״, הדגישה סא"ל בן דוד.

כך לדוגמה במערך הרפואה הפיקודי הוחלט כי תוכפל כמות הרופאים והפרמדיקים בפיקוד. "זה מוסיף לנו אחריות רבה והחיל מאוד מתרגש וגאה", אמר קצין האג״ם של מערך הרפואה הפיקודי, רס״ן אלעד שלזינגר. במערך הלוגיסטיקה מתכוננים אף הם להגדלת סדר הכוח. "ניתן מענה לסד"כ שגדל באופן משמעותי", סיפר קמב"ץ לוגיסטיקה בפיקוד, רס"ן גל אליאס.