מפקד חטיבה 188 מספיד את מאיר דגן, המח"ט לשעבר

אלוף מאיר דגן שהלך לעולמו לפני כשבועיים, שימש בין יתר התפקידים אותם מילא, גם כמפקדה של חטיבה 188, ולימים אף פיקד על עוצבת געש. אלוף דגן פיקד על החטיבה גם במלחמת שלום הגליל. מפקד החטיבה הנוכחי, אלוף משנה ניר בן דוד "בנדה", מספיד את מפקד העבר.

 במחנה 24 במארס 2016

 

מאיר דגן ז"ל, היה קצין מבריק ומיוחד, מצביא שהשפיע על צה"ל ועל מערכת הביטחון הישראלית במשך שנות דור. מאיר דגן שהלך לעולמו, היה אחד מאותם מתי מעט מפקדים שבעשייתם ופועלם עיצבו את צה"ל בכלל, ואת חטיבה 188 בפרט.

מסע חיו היה מיוחד במינו, מילד רך הנולד ברכבת מסע במהלך בריחת משפחתו מהנאצים במהלך השואה ועד לעלייתו ארצה ומציאת ייעודו בצה"ל-הפיכתו למפקד עטור תהילה, שהוביל בין היתר את חטיבה 188 לוחמיה ומפקדיה לאחד הקרבות הקשים וההרואיים ביותר במהלך מלחמת שלום הגליל. לאורך מסלולו הצבאי, בדוגמה אישית מופתית, הלכו אחריו לוחמיו ופקודיו תוך אמונה שבכל מצב ימצא את התושייה והתעוזה שבעטיין ננצח.

אלוף משנה מאיר דגן, מפקד חטיבה 188 בביירות. צילום: אלוף (במיל') יוסי בן חנן

דמות המפקד בחטיבה 188 ניחנת בברק מיוחד. לנגד המפקד בברק, עומדים המשימה, האנשים, תוך שסגנון הפיקוד שלהם משלב בצורה המיטבית גם הקניית משמעות לפקודיהם. לאורך השנים עברו ערכי הפיקוד והשירות בחטיבה 188 מדור לדור, מורשת החטיבה מושתת על מפקדים כמאיר. דגן היווה דוגמה למימוש מודל זה. המודל המדובר משמש כמראה פיקודית- מדגיש מצד אחד כי המפקדים חותרים להישגים ולמצוינות בסביבה המבצעית, ומאידך, שואפים ליצרה ערכית ואקלים חברתי.

מהלך שנות כהונתו כראש המוסד החזיק דגן במשרדו תמונה מפורסמת שבה נראה סבו כורע ברך זמן קצר לפני שהוא נורה בידי חיילים נאצים. מדובר באותם ערכים אותם הנחיל לחטיבה-הליכה בדרך מורשת והבנת העבר על מנת להביט אל עתיד בהיר יותר, אותה הדרך בה החטיבה הולכת בהווה.

מאיר דגן מפקד חטיבה 188 במלחמת שלום הגליל, מימין תת אלוף יוסי בן חנן, ומשמאל אלוף חיים נדל. ברקע משמאל תת אלוף עמוס ירון. צילום: מיקי צרפתי, במחנה

בימים אלה נמצאים שניים מגדודי חטיבה 188 בתעסוקה מבצעית בגבול הצפוני, באותם המקומות בהן לחמה החטיבה תחת פיקודו של דגן. מפקדי ולוחמי החטיבה לומדים וחווים את ההיסטוריה החטיבתית באירועים חטיבתיים חינוכיים ומבצעיים, ודרכו של דגן מושרשת עד האחרון שבחיילים.

מאיר היה מפקד ולוחם עם "ברק בעיניים", מנהיג ואחד העם. מופת למפקדי ישראל.

גאה אני להוות נצר למורשתו ולעמוד בנעליו בתפקיד מפקד החטיבה.

יהיה זכרו ברוך.

מפקד חטיבת "ברק" 188

אל"ם ניר בן דוד (בנדה)

מח"ט 188 אל"ם ניר בן דוד מלווה את ראש הממשלה בהלוויית מאיר דגן