עובדת היות האבראמס טנק מיושן בעל רמת מיגון הנמוכה, הביאה את משרד ההגנה להחלטה על הצטיידות במערכת ההגנה הקשה "מעיל רוח" תוצרת רפאל

טנק אברמס עם מערכת מיגון מעיל רוח, ישראלית

מאת :מערכת יד לשריון

צילום הכותרת DRS

   רקע

לפני יותר ממאה שנה, הופיע לראשונה הטנק והוכתר כשליט בלעדי בשדה הקרב היבשתי. שנים רבות מאוחר יותר הופיע טיל הנ"ט וערער את שלטונו. במרוצת השנים הצליח הטנק לשמור על רמת מיגון סבירה בחזיתו, הודות לפיתוח טכנולוגיית "השריון המיוחד", בד בבד עם עלייה מתמדת במשקלו ובגודלו.

צמד טנקים מסוג מרכבה 4 עם מערכת מעיל רוח. צילום: מיכאל מס
צמד טנקים מסוג מרכבה 4 עם מערכת מעיל רוח. צילום: מיכאל מס

טכנולוגיית הגנה אקטיבית מעיל פותחה בישראל החל ממחצית שנות ה- 80 לאור ההבנה כי במירוץ בין המיגון המסורתי של הטנק (כולל שיריון מיוחד, שכבתי וראקטיבי) לבין טילי הנ"ט – סופם של האחרונים לגבור. ניתן לטעות ולחשוב שמדובר רק בשלב נוסף במלחמה שבין שריון הטנק לבין נשק הנ"ט, אלא ש"מעיל רוח" אינו רק עוד שלב טכנולוגי  במערכה, מדובר בפיתוח שהוא חלק מטכנולוגית-על, שהשפעתה מרחיקת לכת – טכנולוגית כמו גם מבצעית. טילי הנ"ט הפכו לקטלניים יותר, מדויקים יותר ובעלי טווח ארוך יותר באופן משמעותי. מחירם הנמוך יחסית וזמינותם הגדולה הפכו אותם לאמצעים נפוצים בכל זירת לחימה. במקביל, גיבשו אויבי הטנק תפיסה א-סימטרית הנשענת על יכולתן של חוליות נ"ט נסתרות וניידות כנגד טנקים מתקדמים.  תפיסה זו הואצה ככל שהעימותים בעולם הפכו א-סימטריים – בין מדינות לבין ארגוני טרור.

המערכת מזהה איום המתקרב לטנק באמצעות סנסורים הממוקמים על הפלטפורמה, עוקבת אחרי האיום, ורק במידה שהאיום בדרכו לפגוע בטנק היא שולחת אמצעי נגד ומנטרלת את האיום. האיום מושמד עשרות מטרים לפני פגיעתו בטנק. בנוסף, המערכת מאתרת את מקור שיגור האיום ומאפשרת לצוות הטנק, או לטנק אחר במסגרת הלוחמת, לתקוף את המשגר. למערכת יכולת להתמודד עם מגוון רחב של איומים וכן יכולת לעבוד בתנועה ובכל תנאי מזג אוויר.

מערכת "מעיל-רוח" היא מערכת ההגנה האקטיבית לרק"ם המבצעית היחידה בעולם (לפחות במדינות המערב).  המערכת פרי פיתוח של רפאל ואלתא בשיתוף משהב"ט, הוכחה מבצעית לראשונה בחודש מרץ 2011 על גבול רצועת עזה ומאז פעמים רבות בשדה הקרב. נכון להיום מותקנת המערכת על מאות פלטפורמות לחימה קרקעיות בצה”ל, לרבות טנקי מרכבה סימן 3 ו-4 וכן על גבי נגמ”שי נמ”ר.

 

הגנה אקטיבית בעולם וההצטיידות במערכת "מעיל רוח"

מערכת "מעיל רוח" על גבי טנק אבראמס מדגם M1A2  (צלום: DRS)

מערכת "מעיל רוח" על גבי טנק אבראמס מדגם M1A2  (צלום: DRS)

במקביל לפיתוח המואץ בארה"ב החל הצבא האמריקאי לבחון את אפשרות ההצטיידות במערכת "מעיל-רוח" (המכונה  בעולם בשם המסחרי TROPHY ) כבר בשנת 2005.  על אף הצלחתה בניסויים בארה"ב, גרם לחץ התעשיות האמריקאיות לדחיית ההצטיידות בה למשך שנים רבות נוספות.  רק לאחר ההוכחה המבצעית ב- 2011 ובפרט לאחר מבצע "צוק איתן" ב- 2014, ולאחר כישלונות חוזרים ונשנים בפיתוח מערכות מקומיות – הוחלט לבצע למערכת סידרת מבחנים מורכבים המותאמים לדרישות המבצעיות האמריקאיות. עם סיומם המוצלח של הניסויים הודיע הצבא האמריקאי באוקטובר 2017 על החלטתו להצטייד במערכת TROPHY לגדוד טנקי אבראמס (M1A2) ובהמשך הוחלט על הצטיידות במספר גדודים נוספים.  המערכת מיוצרת בארה"ב במשותף על ידי יצרני הטנק (GDLS) וע"י רפאל ושותפתה בארה"ב – Leonardo/DRS. באוקטובר 2019 הודיעה חברת DRS על מסירת המערכות הראשונות לטנקי אבראמס.  לאחרונה הוצבו טנקי M1A2 Abrams בהם מותקנות המערכות  בגרמניה וזאת, עפ"י פרסומים בעיתונות המקומית כחלק מתרגיל צבאי גדול DEFENDER-EUROPE 20 שנועד להקמת כוח כוננות אירופאי כנגד ההתעצמות הרוסית. ההכרה בצורך במערכות הגנה אקטיבית התפתחה בעולם במקביל לפיתוח המערכת בארץ.  הרוסים עוסקים בפיתוח ובהצטיידות במערכות הגנה אקטיבית מסוגים שונים החל בשנות ה- 80 של המאה הקודמת. עם זאת, מערכות אלה מעולם לא עמדו במבחן מבצעי אמיתי.  בצבאות המערב ובראשן ארה"ב וגרמניה, הושקעו לאורך השנים מאות מיליוני דולרים בפיתוח מערכת הגנה אקטיבית.  אף לא אחת ממערכות אלה השלימה פיתוח והוכיחה ביצועים אשר הצדיקו את ההצטיידות בה.

עפ"י פרסומים זרים שוקלות מדינות נוספות באירופה התקנת מערכת Trophy על רק"ם מתוצרתן.

מעיל רוח ע"ג טנק M1A2 בגרמניה (צלום: ציוץ נאט"ו)

מעיל רוח ע"ג טנק M1A2 בגרמניה (צלום: ציוץ נאט"ו)

טנק אבראמס עם מעיל רוח בסכימת הסוואה מדברית. מקור לא ידוע
טנק אבראמס עם מעיל רוח בסכימת הסוואה מדברית. מקור לא ידוע