אלוף דן לנר היה מח"ט 45 (לימים חטיבה 188) ומפקד אוגדת סיני 252

מאת תא"ל (במיל') אפרים לפיד ומאתר Israel Defense

מרתק לקרוא ספר על לוחם למופת, אלוף דן לנר ז"ל, אשר נכתב מעומק הלב של הערכה והערצה על ידי קצין מודיעין רגיש, אל"מ (מיל') אודי שגיא. יוזמה יוצאת דופן של שגיא, אשר בחר לכתוב על אלוף גיבור יוצא דופן בגלריית האלופים של צה"ל, מזווית כתיבה צנועה, לא ניתוחי קרבות אלא האיש ואומץ לבו.

דן לנר נולד באוסטריה ב-1922, ברח מווינה לארץ ישראל ב-1939 לאחר נדודים של שנה וחצי ברגל וברכב, ביבשה ובים. עם הגיעו גויס למחלקה הגרמנית של הפלמ"ח בפיקודו של שמעון אבידן, צנח ב-1944 צניחת יחיד בצפון איטליה והשתתף עם הפרטיזנים של טיטו בסלובניה בפעילות קרבית. בשובו לארץ השתלב בקרבות הפלמ"ח עד למפקד גדוד העמק במשמר העמק, בזרעין, מלכיה ועוד.

עם הקמת צה"ל נתמנה ב-1950 למח"ט גולני ואחר כך השתחרר ומלא תפקידי פיקוד במילואים, כולל בחזית הגולן במלחמת ששת הימים. ב-1970 , בסיום מלחמת ההתשה נקרא לפקד על אוגדת סיני 252 והועלה לדרגת אלוף. בהמשך הוטל עליו להקים את אוגדה 210 ופיקד עליה בקרבות המרים של יום כיפור בגולן.

אלה אבני דרך עיקריות. בין כל אחד משלבים אלה חזר דן לקיבוצו נאות מרדכי, עבד בשדה, היה מציל בבריכה וגם מזכיר הקיבוץ.

שגיא ערך מחקר מקיף על דן לנר, ראיין רבים במשפחה, בקיבוץ, בין לוחמי הפלמ"ח וחוקרי התקופה. הוא הגיע עד פרופ' ג'ונס, אשר חקר שילוב לוחמים מתאימים למודיעין הבריטי. כך אנו מתוודעים באמצעות אודי שגיא לספר הכתוב בדרך מקורית על איש מרתק. זה אינו מחקר היסטורי עמוק רווי הערות שוליים, אלא ספר קולח המצליח לתאר איש צבא וחבר קיבוץ, מצביא רב קסם, "יקה" ופלמ"חניק, אשר משלב בחייו ביטחון והתיישבות.

 

דן לנר במבצע דני
דן לנר, כמפקד הגדוד הראשון של חטיבת יפתח במהלך מבצע דני
אלוף דן לנר
אלוף דן לנר