נסגר מעגל - דוד בדרק החזיר את שלט הזיהוי

דוד בדראק מוסר את השלט

כתב ויזם – סא"ל (במיל') מיכאל מס

בליל ה-29/30 ביוני 1948, הוציאו שני סמלים בריטיים את תוכניתם אל הפועל – גניבת טנקי קרומוול מהצבא הבריטי, והבאתם לידי כוחות צה"ל של מדינת ישראל אשר קמה לה אל מול פלישתם של מדינות ערב.
שני הטנקים, אשר לימים קיבלו את המספרים 457 ו-211 בגדוד 82 אשר הוקם במחנה תל ליטווינסקי, שירתו בצה"ל במהלך מלחמת השחרור, במבצע "דני" לכיבוש לוד ורמלה, בקרב לטרון, בקרב על משטרת עיראק אל סווידן וכן במבצע חורב.

ביד לשריון מוצבים היום שני הטנקים המקוריים.

גם ספר הטנק של הטנק שמספרו היה 189443 בצבא הוד מלכותה, הגיע לידינו ובו מצויינים שיוכו ליחידה בריטית שהייתה מוצבת בחיפה ליד שדה התעופה בסמוך לשפך הקישון, החל משנת 1947.

בשנת 1970 היה דוד בדרק, יליד ירושליים ובנו של לוחם חטיבה 11 פלמ"ח הראל במלחמת העצמאות, מדריך נט"ר בטנקי שוט בבית הספר לשריון ולימים לוחם בשוט (סנטוריון) בנזין של חטיבה 514.

בהיותו בשירות בבית הספר לשריון, שהיה אז בג'וליס, שוטט באיזור הגרוטאות של הסדנא הגייסית 650 הסמוכה, ונכנס לתא הנהג של תובת הקרומוול המיתולוגי, אותו קרומוול אשר היווה השראה לעיצובו של סמל חיל השריון. דוד הבין  שעליו לעשות מעשה להצלת זיכרו של הטנק שאז נראה כאילו הולך להתכה במפעלי הפלדה בעכו. התובה היתה חלודה ומוזנחת.

בתא הנהג הבחין דוד בשלט הברונזה המכיל את נתוני הטנק (מספרו ושם הדגם וכן את תאריך היצור. אכן פריט אספנות מדרגה ראשונה. דוד פתח את ארבעת הברגים המהדקים את השלט ולקח עימו את השלט.

דוד שמר את השלט במשך שנים רבות ולאחרונה סיפר עליו בפורום אספנות בפייסבוק, בו משתתף גם אמנון כפכפי, שריונר בפני עצמו, ובנו של קניין ההגנה ירוחם כפכפי אשר עסק ברכישת טנקים ונשק עבור ההגנה וצה"ל.  אמנון ביצע תיווך מהיר ביני לבין דוד שהוביל להחלטה מהירה,  – דוד החליט להחזיר את השלט המקורי ליד לשריון לצורך הצבתו ע"ג הטנק.

שלט הקרומוול המקורי

בבחינה מהירה של ספר הטנק הנמצא בידינו, התגלה לנו שמספר הטנק שבשלט הינו זהה למספר הטנק שבספר הטיפולים.

ספר הטנק של הקרומוול

ביום 5.8.2018 הגיעו דוד ורעייתו מרים בני קיבוץ חצור, ליד שריון ומסרו את השלט לידיו של מנכ"ל העמותה תא"ל (במיל') חנן ברנשטיין.

דוד בדראק בוחן את הקרומוול

דוד בדרק בוחן את הקרומוול. לידו מימין מנכ"ל יד לשריון תא"ל (במיל) חנן ברנשטיין והאוצר מיכאל מס

דוד בדראק מוסר את השלט

דוד ומרים בדרק חברי קיבוץ חצור, מוסרים את שלט הקרומוול למנכ"ל יד לשריון תא"ל (במיל') חנן ברנשטיין. מימין האוצר מיכאל מס

עוד על החייל מייק פלאנאגן, הקרומוול וסיפורו עלילותיהם, ראו כאן:

http://yadlashiryon.gal-ed.co.il/show_item.asp?levelId=64566&itemId=5437&itemType=0

הקרומוול בלטרון