חברות ישראליות משתפות פעולה בהשבחת הטנק הארגנטינאי TAM

הצבא הארגנטינאי חשף את אב הטיפוס של הטנק הארגנטינאי הבינוני TAM אשר עתיד לעבור השבחה ע"י החברות הישראליות תעש, אלביט ותדיראן (מקבוצת אלביט מערכות).

 סא"ל (במיל') מיכאל מס. מקור: IHS Janes 31.5.2016

כבר שנים שהצבא הארגנטינאי מתעתד להשביח את טנק המערכה הבינוני אשר נמצא בשירות הצבא ואשר נחשב לנחות בהשוואה לטנקי מערכה עיקריים בעולם, ובפרט מול טנק הליאופרד בו הצטיידו מספר מדינות ביבשת דרום אמריקה, כמו ברזיל צ'ילה ואקוודור המצוידות בטנק ליאופרד 1 , כמו גם 126 טנקים מסוג ליאופרד 2 בעלי תותח בקוטר 120 מ"מ שסופקו לצ'ילה.

הטנק הארגנטינאי הידוע בשמוTAM (Tanque Argentino Mediano) , טנק בינוני ארגנטינאי, תוכנן ע"י החברה הגרמנית טיסן-הנשל וסופק לצבא הארגנטינאי החל מ-1979. הטנק תוכנן להיות מהיר וקל, בעל ממדים קטנים, במשקל 30 טון, אך בעל כוח אש כשל טנק מערכה כבד בהיותו מצויד בתותח בקוטר 105 מ"מ. תובת הטנק התבססה על הנגמ"ש הגרמני הזחלימארדר וצוידה במנוע בהספק של 720 כ"ס (כמעט בהספק שווה לטנק המגח-פטון). טנק ה-TAM נחשב למיושן ונחות מול טנקים אחרים ביבשת, ולכן שאף הצבא הארגנטינאי להשביח את 213 הטנקים אשר בשירות, ודחה את התוכנית בגין מצבה הכלכלי של המדינה וחוסר היכולת לקבל אשראי בבנקים בין לאומיים.

טנק TAM ארגנטינאי, קטן אך חסר מיגון ומיושן

אבטיפוס מוקדם המכונה TAM 2C הוצג אמנם ב-2013, אך דגם בעל חליפת מיגון שהוצעה ע"י החברות תעש ואלביט, שיווה לטנק מראה של טנק מרכבה מוקטן. (בטנק מערכת חטיבת כוח המותקנת בחזית, כדוגמת טנקי המרכבה). אב הטיפוס הממוגן נקרא TAM 2IP הינו בעלת חליפת מיגון הניתנת להרכבה על הצריח, בצדי התובה ובחזיתה.

אב הטיפוס המושבח הוצג ביום הצבא הארגנטינאי ב-29 במאי 2016, ולדברי הצבא הטנק עובר בימים אלה מערך של ניסויים אשר במהלכם תיבדק השפעת המשקל שנוסף עקב התקנת חליפת המיגון על ביצועי הטנק וכן תיבחן דרגת המיגון שנוספה בצריח ובתובה.

מימין אב הטיפוס של טנק TAM מושבח ומשמאל טנק סידרתי בשירות הצבא הארגנטינאי.

לצפייה בסרטון על טנק TAM 2C עם כוונת בז , ראו כאן