שריונר ברמ"ח אבריו, זהו סיפורו של סאמר ממעלות תרשיחא, שריונר מגדוד "סופה"

טנקיסט ארמי נוצרי בגדוד סופה

אל"מ (במיל') רונן איציק

אחד מאלפי החברים שלי ברשתות הוא סאמר ברהם. המפגש ה"רישתי" ביננו התרחש אשתקד:

ראשית הוא שריונר ברמ"ח אבריו, שניכר מהתמונות אותן הוא שיתף כי מדובר בלוחם מורעל שמעריץ את החיל ומאוד מרוצה מהשירות.

שנית, סאמר, בן הישוב מעלות-תרשיחא, הוא ארמי-נוצרי, עדה שבשנים האחרונות חיזקה מאוד את הצטרפותה לשורות הצבא, ובדגש על תפקידי לחימה. מדובר בתופעה מעניינת ומרתקת של אזרחים שכיום מתגייסים באחוזים הולכים וגדלים.

 

סאמר, לוחם בגדוד סופה

סאמר בטקס סיום טירונות : "שריון היה העדיפות הראשונה שלי"

סאמר השתחרר לאחרונה, והחלטתי שזו הזדמנות מצוינת לשמוע ממנו על חוויית השירות ובכלל. סאמר מספר כי הוא בחר בשריון בעדיפות ראשונה, בעיקר כיוון שהתאהב בטנקים.

"מתי זה קרה?" שאלתי אותו, והוא ענה: "בחניוני יום-העצמאות תמיד מביאים טנקים, ואני עליתי על אחד מהם והבנתי שאני ממש רוצה את זה. בהמשך התחברתי לתמונות וסרטונים מהאינטרנט", כך הוא מספר.

סאמר התגייס לחיל-השריון ביולי 2015, והשתחרר במרץ האחרון, הוא עבר מסלול מלא בשריון ושירת כטען-קשר בחטיבה 188, גדוד 53, פלוגת "בזק". "אני אוהב את עוצמת השריון", הוא אומר, "אין דברים כאלה", הוא מוסיף, וניכר מקולו שהבחור מתלהב כאילו לפני דקה פגש בטנק בפעם הראשונה.

שאלתי את סאמר כיצד התקבל רצונו לשרת בצבא בכלל וכלוחם בפרט בסביבה בה הוא גדל, בה הרוב עדיין לא שותף לשירות מסוג כזה.

"אני לא היחיד במשפחה ששירת בכוחות הביטחון – היה לי דוד ששירת במשטרה ובשירות בתי הסוהר, וכן בן-דוד שמשרת במשטרה. ההורים שלי היו בעד הגיוס, תמכו בי מאוד ,וזה נתן לי רוח גבית חשובה".

ואיך הדבר התקבל בישוב?

"לא פשוט, הוא מספר. נתקלתי לפעמים בקללות ובחוסר אהדה, אבל לא באלימות פיזית".

אז מה מלהיב אותך בשירות הזה?

"ממש ריגש אותי התרגילים הגדולים, הפלוגה והגדוד – זו עוצמה שלא רואים בשום מקום, דבר שנתן לי גאווה עצומה. אהבתי להקשיב לרשתות הקשר, לפקודות המסודרות, ההתלהבות, אווירת הלחימה, ובכלל הדרך שבה דימינו את אתגרי הלחימה בתנאי שטח, שינה וארוחות כמו במלחמה".

"התרגיל הפלוגתי האחרון שלנו", מרחיב סאמר, "היה בכלל סיפור מדהים- הוקפצנו מהבית בהפתעה והגענו במוצאי שבת לגדוד. מיד ארגנו את הכלים ליציאה לשטח, ואז… מלחמה. בתרגיל הזה ביצע הצוות שלי 3 סדרות, כאשר כל מטרה נפגעה בפגז אחד, זה היה מדהים".

שאלתי את סאמר מה הוא אומר על הסטיגמה השריונאית של שמן, גריז ואבק.

"אני חושב שהטנק הוא הבית שלי, וכמו שאני מנקה את הבית ומטפל בו, אז הטנק אותו דבר. אני בכלל נהניתי מהטיפולים האלו, זו הרגשה שאתה מחזיר לטנק מה שמגיע לו, לכן מה שהכי אהבתי בטיפולים הם הניקיונות. השקענו בזה לפעמים גם יותר מ-24 שעות, ולא מעט לילות לבנים. זה בא מאהבה".

שאלתי את סאמר מדוע הוא החליט לפרסם כל כך הרבה תמונות ברשת החברתית

"היה חשוב לי לצלם את השירות בעיקר על-מנת להראות בעתיד לילדי", הוא מסביר, "בעיני זהו ערך עליון לאהוב את המדינה, להתגייס ולשרת בצה"ל". במילים פשוטות, חינוך ודוגמה אישית.

שאלתי:  "מה אתה אומר על חטיבה 188, היום יש לה את הטנק הפחות חדיש…?"

"אני מאוד אוהב את החטיבה" מסביר סאמר, "לדעתי היא פשוט מושלמת, למרות שאנחנו "רק" מרכבה סימן 3 , יש לי אמון אדיר בכלי הזה, הוא דורש מאמץ ולא הכל טכנולוגי, וזה דורש גם עשייה פיזית, שנותנת תחושה שאתה משקיע מעצמך יותר.

לחטיבה יש מורשת הקרב שמאוד הרשימה אותי – קרבות החטיבה במלחמת יום הכיפורים. החטיבה שילמה מחירים יקרים אך סיימה בניצחון – הגענו למקומות הקדמיים ביותר בסוריה למרות כל הקושי והתנאים איתם התחלנו את המלחמה הזו".

טנקיסט ארמי נוצרי בגדוד סופה

בזמן טפ"ש: "הטיפול זה כאילו אתה דואג לבית שלך".

שאלתי את סאמר: "מה אתה אומר על אלו שטוענים ששריון הוא חיל לא מספיק קרבי?"

התשובה הייתה מהירה וחדה: "אין ספק שאנחנו החיל-המשמעותי ביותר בלחימה. תראה, חי"ר ללא טנק לא ייכנס למלחמה, השריון הוא החיל המוביל גם באימונים וגם במלחמה, יש לי גאווה רבה בחיל הזה".

שאלתי את סאמר: "אתה דובר ערבית, איך התקבלת בפלוגה?"

"נכון, אני נוצרי דובר ערבית, אבל לא נתקלתי בשום תופעה של גזענות בשירות, ההיפך, חשתי שאנחנו משפחה אחת, אחים לנשק. אין אפליות כולם שווים, מחוברים, ואני אחד מכולם.

בצבא אנחנו נותנים מעצמנו, כולנו באים הרבה מתוך התנדבות, תחושת שוויון ואחדות, וכולם למען ביטחון המדינה, כל זאת תוך חיזוק ערכי דו-קיום וחופש הביטוי. זו מדינה דמוקרטית ובצבא התחושה היא שכולנו שווים זה לזה. גם לא חשתי במהלך השירות מתחים כלשהם בהקשר דתי: שירתתי עם בני ישבות, עם חרדים, וממש לא הרגשתי שמנסים לגרור אותי לכאן או לשם".

סאמר טנקיסט בגדוד סופה

"בתרגילים הגדולים אתה מבין את עוצמת השריון"

לסיכום שאלתי את סאמר: "מה המסר שלך לחברים מהעדה?"

"בתרשיחא יש עוד אחד שהיה לוחם מסייעת בשריון ועוד מספר לוחמי מג"ב. אני מנסה לשכנע עוד אנשים לשרת ולאהוב את המדינה בה אנחנו חיים. אני קורא לכל בני העדה הארמית להתגייס לצה"ל, לתרום, להיות חלק מחומת הביטחון של מדינת ישראל, אנחנו חיים כאן וזו אחריותנו".