מח"ט 401: "בזכות האמצעים ויכולות הטנק יכולים להגיע יותר עמוק ומהר"

מפקד חטיבת הטנקים המתקדמת 401, אל"ם סער צור, מספר אודות האימון הייחודי של החטיבה ברמת הגולן במתאר הצפוני, ועל ההצלחות והאתגרים של היחידה שיכולה לירי הנ"ט. ראיון בלעדי

 

יעל ליבנת (מאתר צה"ל, 3 בפברואר 2013)

 החטיבה פועלת יומם ולילה

החטיבה פועלת יומם ולילה

 מפקד החטיבה, אל"ם סער צור. צילומי ארכיון דובר צה"ל

מפקד החטיבה, אל"ם סער צור. צילומי ארכיון דובר צה"ל

 

שנה רוויה בפעילות מבצעית עברה על חטיבה 401, "עוצבת עקבות הברזל". החל מאירוע "גלגלים בוערים", בו חדר נגמ"ש מסיני לכרם שלום ונוטרל על ידי כוח של גדוד "הבוקעים", דרך תעסוקות מבצעיות גם ביהודה ושומרון ועד להכנות אינטנסיביות לכניסה קרקעית במסגרת מבצע "עמוד ענן", מסכם מפקד החטיבה תקופה לא פשוטה. כשהוא מביט אל עבר האימון הקרוב ברמת הגולן , אומר אל"ם סער צור כי "אנו עולים היום לאימון, אחרי שכל חייל, מהצעיר ביותר ועד המפקד הוותיק ביותר, מבין הכנה למלחמה מהי, ומה בדיוק היא דורשת מאיתנו".

החטיבה, שברשותה טנקי מרכבה סימן 4 ומפעילה את מערכת "מעיל רוח" כנגד טילי נ"ט, מבצעת כבר תקופה באופן קבוע תעסוקה מבצעית ברצועת עזה, דרישה מבצעית שהגיעה מפיקוד הדרום. על כן, לאורך השנה החטיבה סימנה נקודות משמעותיות ומהותיות בתקופתה בגזרה. בחודש אוגוסט האחרון, הרגו מחבלים 16 חיילים מצבא מצרים בצפון סיני, השתלטו על משאית שהתפוצצה בגבול, וחדרו עם רכב משוריין אל תוך ישראל. מיד הגיעו למקום כוחות של גדוד "הבוקעים", ובשיתוף עם חיל האוויר, פוצצו את המשוריין ומנעו פיגוע.

מפקד החטיבה, אל"ם סער צור, מציין כי זהו אחד האירועים המשמעותיים ביותר אשר התרחשו במהלך השנה, ומוסיף כי מפקד המחלקה אשר נטרלה את המשוריין קיבל צל"ש על ידי אלוף פיקוד הדרום. "זו הייתה גולת הכותרת בנושא הלחימה בטרור", הוא מדגיש, "המ"מ קיבל זאת בהיבט של רוח החטיבה בנוגע לחתירה למגע ועמידה במשימות, והקצין הראה נחישות ודבקות במשימה".

לצפייה בסרטון ראו כאן.

רוכבים לאורך החוף. טנק החטיבה

רוכבים לאורך החוף. טנק החטיבה

לדבריו, "הגענו למבצע 'עמוד ענן' מאוד משופשפים ומתורגלים, מה שתרם לנו רבות בהכנה האופרטיבית למבצע. הגענו להבנה כיצד תהיה לחימה בתוך מתאר עזתי. החטיבה כולה הייתה בנוהל קרב תמידי, וכל התקופה, יחד עם האימונים גרמו לנו להגיע לרמה מקצועית ורמת מוכנות גבוהה מאוד".

עמוק יותר, מהר יותר וקטלני יותר

תחת חטיבה 401 כפופות מספר יחידות, הפרוסות בכל המרחב, מרמת הגולן, דרך יהודה ושומרון ועד אילת. עם תחילתו של אימון החורף בצפון, מציין המח"ט כי החטיבה זכתה במקום שני בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות לפני כחודשיים, ואף כי זכתה במקום הראשון בקטגוריות הכושר הקרבי מכלל החטיבות הסדירות. המתכון להצלחה, מספר המח"ט, הינו ייחודי לחטיבה- "היתרון שלנו הוא גם היתרון אנושי וגם המערכת הטכנולוגית המתקדמת. החיבור בין הטנק לבין הלוחם הוא הבסיס שלנו, וכחטיבה אנו חושבים כל הזמן מה ניתן לעשות אחרת". אל"ם צור מסביר כי בזכות אמצעיה המתקדמים, ביניהם מערכת "מעיל רוח" ואופי הטנק ויכולותיו, יכולה כיום החטיבה להגיע הרבה יותר עמוק, והרבה יותר מהר.

פלס"ר 401 בשיתוף פעולה ייחודי. צילום: פלורית שויחט, אתר צה"ל

פלס"ר 401 בשיתוף פעולה ייחודי. צילום: פלורית שויחט, אתר צה"ל

כמו כן, האימון הקרוב עתיד להיות שונה וחדשני יותר מאשר האימונים הקודמים. הדגש הפעם הוא על טכניקות המתאימות יותר ללחימה מודרנית ולשדה הקרב העתידי, ביניהם לחימה בשטח סגור ובנוי, בשטח עירוני, והתעמקות בלחימה מול ירי טילי נ"ט. בנוסף, מתוכננים הטנקים והחיילים לנוע בטווחים לא רגילים ברמה, כאלה שיחד עם גדוד ההנדסה החטיבתי, יהונדסו במיוחד לאימונים. הטנקים ינועו בין הוודאיות והנחלים, תוך כדי שהם מוסווים היטב ומוודאים שהם לא נראים לעין, ויבצעו השמדת מטרות בקצב הרבה יותר מהיר בזכות המערכות החדשניות. הלוחמים יתמרנו מהר יותר ועמוק יותר, מרמת הפלוגה ועד החטיבה, וישתפו פעולה עם כוחות אוויר ויבשה.

לוחמי 401- ביצעו את הירי על התותחים הסוריים

"בנקודת זמן זו, לפני האימון, אנו נמצאים ברמת מוכנות מאוד גבוהה, ואני בטוח שאחריו נהיה מוכנים אף יותר", מבהיר אל"ם צור, "אנו מתחילים היום מהבסיס, ולאחר מכן מייחדים את האימון למתאר צפוני ומתרגלים מרמת המחלקה ומעלה, מתוך הבנה שטנקים נלחמים יחד ולא כבודדים". המח"ט מציין כי גדודים תחת החטיבה כבר מכירים היטב את הרמה, וכי רק לפני מספר חודשים הם אלה שביצעו את הירי אל עבר תותחים סורים, לראשונה אחרי 40 שנים.

"עוצבת עקבות הברזל", הינה החטיבה הצעירה ביותר מבין חטיבות השריון. "לנו אולי יש מורשת קרב פחות מפוארת מאשר לחטיבות אחרות, אך ההבדל הוא שאנו תמיד מסתכלים קדימה. כיום האתגר שלנו הוא לקחת את מכלול המערכות בטנק ולמצות אותן, דבר המהווה אתגר מאוד גדול", מספר אל"ם צור.

לוחמי החטיבה עובדים 7/24

לוחמי החטיבה עובדים 7/24

בחטיבה שמים דגש מיוחד על רמת הפיקוד- "היום כל תותחן שלנו הוא איש מחשבים. ככל שעולים בדרגות מתייגים את רמת הלוחמים". לדברי המח"ט, האתגר החטיבתי הוא לדעת למצות את היכולות האישיות של הלוחמים עם היכולות הטכנולוגיות של הטנקים, "מכלול שיכול לבוא לידי ביטוי כמפקד טנק וכלוחם פשוט. לוחם בחטיבה 401 צריך תמיד להיות 'ראש גדול', להבין את הסביבה המבצעית, לדעת למה לצפות מהאויב, להפעיל את המערכות המורכבות, ולנגן על כל התזמורת הזו יחד".