חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט פברואר 2016

להלן לקט חודש פברואר 2016 של ידיעות בנושאי שריון וטכנולוגיה שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו"פ היוצא לאור מטעם משרד הביטחון/מפא"ת,

בעריכת אל"ם (במיל') יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל"ם (במיל') שאול נגר

  

משפחת הרק"ם העתידי של בריטניה

JANE'S DEFENSE WEEKLY, 23 בספטמבר 2015, עמ' 4

UK's Scout SV Renamed AJAX as Pirst

הרק"ם הראשון והמרכזי מבחינה מבצעית שייכנס לצבא הבריטי כתחליף לדור המיושן הוא SV-SCOUT, שיכונה Ajax.

רק"ם זחלי זה מצויד בצריח* עם מערכת נשק חדישה 40 מ"מ CTAS** – תותח עם תחמושת טלסקופית, מיגון משופר ומערכות אלקטרוניקה, בק"ש וחיישנים מודרניות. משקלו 42 טונות.

הקבלן הראשי GDUK מייצר 3 דגמים לניסויי "בחינה ראשונית" ועוד דגמים של סוגי רק"ם נוספים ממשפחה זו**: סיור, חילוץ, אחזקה, פיקוד הנדסה, פינוי רפואי. הניסויים של כולם יסתיימו בשנת 2018.

משרד ההגנה הבריטי החליט בניגוד למקובל להתחיל בייצור סדרתי במקביל לניסויים, לאחר בדיקת הסיכונים. ההחלטה לוקחת בחשבון את העובדה שהחוזה עם GDUK הינו במחיר קבוע וכי באחריות היצרן לתקן ליקויים כפי שיידרש. תחילתהאספקות מתוכננת ל-2017.

* Lockheed Martin UK האחראית לפיתוח ולייצור הצריח

** CTAS – Case Telescoped Armament System

*** משפחת הרק"ם Ajax=Scout -; סיור – Ares; פיקוד – Athena; אחזקה- Apollo; חילוץ – Atlas; הנדסי – Argus;

אחד הדגמים המוקדמים של Scout-SV

 MILSPRAY    חשפה רכב קל היברידי חדש

DEFENCEIQ.COM9 בדצמבר 2015

Armoured Vehicle Industry Insight: MILSPRAY

http://www.defenceiq.com/armoured-vehicles/articles/armoured-vehicle-industry-insight-milspray/

IAV – International Armoured Vehicles event

באירוע הבין-לאומי האחרון IAV חשפהMILSPRAY רכב קל היברידי 4×4 חדש המכונה eXV-1. החברה הוכיחה את מחויבותה לספק ללוחמים רכב חדשני מבחינה טכנולוגית, ובעל יכולת שרידות הקשורה לניידות, חמקנות ומיגון. בשנה האחרונה החברה המשיכה לשפר את האמינות והעמידות. כמו כן החברה נכנסה עמוק יותר לנושאי הייצור בהיבט איכות ושמירת רמת עלויות נמוכה.

הרכב eXV-1 נבחר על ידי סוכנויות שונות להשתתף בכמה ניסויים. בקיץ 2015 על ידי E2C של ה-Marines (US Marine Corps Expeditionary Energy Concepts Demonstration). בניסוי הוכח שהרכב ורסטילי ומתאים לכל סוגי הקרקע, חוסך לוגיסטיקה ו"מלא מחדש", מספק יתרון טקטי ומוריד את העומס מהחיילים לפני ואחרי הכניסה לקרב. בסיכומו של דבר הרכב מאפשר פתרון יעיל לשיפור הניידות בשדה הקרב.

הזדמנות ניסוי נוספת באה גם מה-Marines (Marine Corps Warfighting Lab) שביצעה תוכנית הערכה טכנית מוגבלת (LTA – Limited Technical Assessment). ניסוי זה איפשר לזהות דרישות לתוכנית ITV-R (Internally Transportable Vehicle).

הרכב ההיברידי החדש

צבא ארצות הברית – דגשים, כיוונים ומגמות, כפי שהשתקפו באירוע AUSA האחרון

הסקירה נכתבה על ידי דני זאבי

א.      תקציב וסד"כ:

  • צמצום הסד"כ – הצבא מתכנן לממש את צמצום הסד"כ ל-450,000 משרתים בשנת 2017 ו-420,000 ב-2019. המשמעות היא הקטנת מספר החטיבות הקרביות ל-29 ו-24 בהתאמה.
  • צמצום התקציב – בשנים 2019-2014 ייפגע בעיקר הרכש – ירידה של כ-9 אחוזים, בעוד תקציב המו"פ ייפגע רק ב-4 אחוזים. צמצום התקציב פוגע מאוד בכשירות מערך המילואים, המתבטאת גם בסוג של "קניבליזציה" באמל"ח, כדי לעמוד בדרישות המבצעיות. סד"כ לוחמי המילואים מצטמצם תוך אובדן כוח אדם איכותי.
  • רכש תחמושת – ב-2015 נמוך בכ-40 אחוזים ביחס לשנה הקודמת, מצב שהביא לפיטורי 40,000 עובדים ב-200 החברות שמייצרות תחמושת בארצות הברית.
  • היקף מכירות הצבא במסגרת פרויקטים של FMS צפוי להגיע ב-2015 ל-20 מיליארד דולר. ב-2016 צפויות המכירות להסתכם בכ-16 מיליארד דולר.
  • בקרב בעלי תפקידים בכירים במשרד השר של ה-ARMY יש תקווה ואף הערכה להגדלת התקציב לאור השתנות מפת הסיכונים הביטחוניים, הן ברמה האסטרטגית – רוסיה, והן ברמה הטקטית – המדינה האסלאמית.

ב.      כיוונים ומגמות:

  • על פי התוכניות ארוכות הטווח לא מאותרת כוונה להצטיידות אפשרית (משמעותית) בהגנה אקטיבית קשה, לפני 2021.
  • מתבצע שינוי מהותי במפקדות מרמת הדיוויזיה ומעלה, במגמה לצמצם כוח אדם והחתימה הכוללת, תוך כדי ייעול ושיפור השליטה והתקשורת בין הגורמים הרלבנטיים באותה הרמה, רמה ממונה ורמה נמוכה.
  • הצבא בוחן יישום אפשרי של טכנולוגיות HPM – High Powered Microwave וכןHPRF – High Powered Radio Frequency, לצורך נטרול ושיבוש מערכות לחימה (הגנה אקטיבית) וגם במשימות אל-הרג (נשק פחות קטלני – נפ"ק).
  • עמדת נשק נשלטת הינה נשק סיפון/צריח המועדף. העמדות מותקנות על טנקי מערכה ולאחרונה אף על תומ"תים(Paladin Pim) וצמ"ה. בה בעת מאותרות עמדות רבות שכוללות למעלה מנשק אחד וכן משגרי טילים נ"ט/נ"מ ו/או משגרי עשן מידי.

התומ"ת המתקדם Paladin Pim

  • נושא אבטחת הכוחות (Force Protection) שומר על מרכזיותו בצורכי הלחימה האסימטרית. במסגרת זו נעשה גם שימוש במכלול גלאים ועמדות נשק נשלטות מרחוק. היישום בהגנת מתקני קבע/פריסות וכו' הוא כאשר בחלק מהמקרים ההתקנה על מגדלים קבועים/נשלפים. מזוהה גידול בהיצע של מערכות ופתרונות להגנת מתקנים וכוחות בפריסה.
  • ההתמודדות עם איומים תלולי-מסלול במגמת גידול. הפתרונות מגוונים (קניים וטיליים). מרביתם ברמת בשלות טכנולוגית של TRL6 (Technology Readiness Level 6). ניתנת תשומת לב גם לנושא המקלוט הנייד/המיגון הזמני.
  • השימוש בכטב"מים – למשימות מודיעין ותקיפה מתרחב ובא לידי ביטוי גם בתפיסת הפעלה משותפת עם כלי טייס מאוישים. התפיסה מכונה MUM-T – Manned-Unmanned Teaming ומקיפה מסק"ר אפצ'י לצד כטב"םPredator או אחר. שיתוף הפעולה מתאפשר הודות ליצירת אחידות במערכות הווידיאו ותקשורת הנתונים. יישום זה מאפשר זמינות משופרת של יכולת אנושית, בחינת נתונים בעייתיים שמחייבים "אדם בחוג" ועוד.
  • לצד פעילות זו מתבצעת פעילות בהקשר של גילוי ויירוט כטב"ם, מתוך ראיית הכטב"ם כאמל"ח שמסכן את כוחותינו (מודיעינית ופיזית) ולפיכך מחייב מענה מתאים. בין המענים האפשריים: מיני טיל, תותחי 50 מ"מ עם חימוש מדויק, לייזר רב-עוצמה, ל"א.
  • הצבא החליט על ייצור סדרתי מלא והצטיידות במערכת התקשורת WIN-T- INCREMENT-2 של GD Mission Systems. המערכת המתקדמת מהווה שיפור מהותי לדור הראשון שההצטיידות בה החלה ב-2004 ואשר הוכחה בפעילות מבצעית בעיראק, אפגניסטן ומערב אפריקה. מדובר במערכת תקשורת שמאפשרת העברת נתוני דיבור ומידע של טקסט, גרפי ואחר, מכל מקום ולכל מקום ובתנועה. בין התכונות שמאפיינות את המערכת: יכולת התמצאות סביבתית ברמות השטח, העברת מידע בממד הרוחבי ולדרגים גבוהים באמינות ובביטחון קשר.
  • הצבא משדרג את יכולותיו בתחום איסוף מודיעין מהאוויר בגובה נמוך ובינוני, במסגרת פעילות שמכונהEnhanced Medium Altitude Reconnaissance and Surveillance Systems-Emrass. בלב הפעילות התבססות על מטוסי HAWKER BEECHCRAFT KING AIR 350ER שבסד"כ. סך הכל יוסבו 24 מטוסים ב-4 תצורות שונות: 4 בגרסת Sigint, 8 בגרסת Geo-Intelligence, 4 עם מכ"ם לגילוי רכב, 8 בתצורה רב-משימתית.
  • נושא הסייבר מקבל תשומת לב מיוחדת. הוקם פיקוד ייעודי – Cyber Command. בתערוכה הוקדש לנושא אזור ייחודי. הצבא מגבש תהליך רכש מהיר לפתרונות סייבר הגנתיים והתקפיים, במתכונת דומה לטיפול שנעשה בזמנו במטעני הצד. הכוונה להביא להצטיידות בפתרונות לדרישות הצבא בתוך שבועות.
  • הצבא מלווה מקרוב את תהליך הפיתוח של המסוק העתידי. מתמודדות SIKORSKY + BOEING מול BELL HELICOPTERS + LOCKHEED MAETIN. דגמים לניסויי טייס ראשונים נמצאים בבנייה ומתוכננים לביצוע ב-2017, בין היתר כדי להגיע לבשלות טכנולוגית שתאפשר התקשרות לשלב הפיתוח המלא. הקבוצה הראשונה מתבססת על רוטור כפול והשנייה על מדחפי-קצה-כנף מסתובבים כדוגמת V-22.

"הפרד המעופף" המריא לטיסה לא קשור לכבל

GIZMAG, 4 בינואר 2016

AirMule VTOL Flies Untethered for the First Time

http://www.gizmag.com/airmule-vtol-untethered-flight/41144/

כותבים עלינו:

כלי הטייס הממריא ונוחת אנכית, AirMule, של החברה הישראליתTactical Robotics המריא לראשונה לטייסה לא-קשורה. כלי טייס בלתי מאויש זה מיועד בין השאר לפינוי פצועים משדה הקרב או להפעלה מכלי טייס קטנים. הערה: גוברת והולכת הנטייה להשתמש במונח כטמ"מ (כלי טייס מאויש מרחוק) בעקבות האמריקנים המשתמשים יותר ויותר במונח RPV(Remotely Piloted Vehicle) במקום ב-UAV Unmanned Aerial Vehicle)). לכלי הטייס מדחפים אחוריים מחופים, המספקים את הדחף האופקי. העילוי האנכי נובע מרוטור פנימי שניתן לראות רק מלמטה או מלמעלה. ההגנה על הרוטור הזה מאפשרת את הנחיתה באזורים מצומצמים. את אב הטיפוס הנוכחי שמשקלו כטונה אחת מניע מנוע Turbomeca Arriel1D1 שהספקו 730 כוח סוס צירי. התוכנית לדגם הסדרתי היא לעשות שימוש בדגם המנוע המתקדם יותר, דגם 2, שהספקו 985 כוח סוס צירי.

מלבד הדגם המפותח לשימוש צבאי מפותח דגם נוסף, הקרוי קורמורן, לשימושים אחרים. דגם זה יוכל, לדברי החברה, לשאת מטען במשקל 440 ק"ג למרחק 300 ק"מ במהירות מרבית של 100 קשר (185 קמ"ש) ובגובה מרבי של 18 אלף רגל.

הטיסה הלא-קשורה התקיימה ב-30 בדצמבר בשדה התעופה מגידו. בהמשך הכוונה היא לבחון את יכולת הניהוג מרחוק וכן את יכולת הטיסה האוטונומית. כמו כן יודגמו יכולות נשיאת המטען.

החברה האחות, Metro Skyways, מנסה לפתח כלי טיס אזרחי שישמש מעין מכונית מעופפת.

סרטון של הטיסה ניתן לראות בקישור – https://youtu.be/8vuCDEFwkqs.

הפרד המעופף

צבא ארצות הברית עושה צעד גדול בהחדרת Wi Fi למפקדות שדה

DEFENSE NEWS, 24 באוקטובר 2014

Army Makes Big Leap in Command Post Wi-Fi

http://www.c4isrnet.com/story/military-tech/it/2016/01/14/army-makes-big-leap-command-post-wi-fi/78799366/

במאמץ מתמשך לזרז פריסת מערך תקשורת בקווי החזית, בחר צבא ארצות הברית בחברת Aruba מקליפורניה כספקיתWi-Fi ליחידות הטקטיות של הצבא ברחבי העולם, לכוחות המילואים של הצבא והמשמר הלאומי. הרשת האלחוטית תחליף את המערכת המגושמת והיקרה המבוססת על רשת קווית הנמצאת בשימוש.

החיילים תלויים ברשת וככל שמתארך משך הזמן שאין להם תקשורת, זה מעמיד אותם בסיכון. השינוי החדש יגביר אצל החיילים מודעות מצבית ויגדיל את הקישוריות שהם תלויים בה, כך אמר בכיר ב-Aruba. החברה נערכת לפריסה ראשונית של 200 מערכות Wi-Fi.

הלוגו של Wi-Fi

הצבא לא מסר מהו מספר היחידות המלא או התקציב לפעילות זו של Wi-Fi . בזמן הקרוב נאמר שהצבא רוצה להוציא יכולת זו לשטח במהלך השנים הקרובות, לכל Joint Network Nodes ובטווח הארוך התוכנית היא לשַלֵב את יכולות האלחוט בכל מערך WIN-T(רשת טקטית להעברת תקשורת ומידע ללוחמים).

המניע העיקרי לפריסת Wi-Fi הוא מהירות הפריסה. כיום נדרשות כשמונה שעות להעמיד מערך תקשורת עבור מוצב פיקוד. מדובר באלפי מטרים של כבלים שמשקלם רב וכן רצפה מיוחדת המגנה על מערך הכבלים ומונעת מגע איתם. המעבר למערך אלחוטי והעמדת המערך במוצב הפיקוד ופירוקו קוצרו בשעות. היחידות הלוחמות יכולות למנף את מלוא היכולת של רשת פקודות המשימה ויכולות התקשורת, הרבה יותר מהר בזמן שפורסים את מוצב הפיקוד, כך לדברי בכיר במשרד בצבא האחראי על פעילות Wi-Fi. הוא ציין ש-Wi-Fi גם חוסך במשך איתור תקלות וגם נותן גמישות בקביעת התצורה במוצב הפיקוד.

בנוסף לנקודות גישה חיצוניות ופנימיות למערך ה-Wi-Fi. מספקת Aruba גם בקר נייד בגודל של 15 ס"מ על 48 ס"מ אשר ישמש כהתקן לניהול מרכזי של כל התנועה ברשת ויאפשר קידוד ברמת סודי. על ידי יצירת נקודה יחידה שדרכה זורם כל המידע, המערכת מגבילה את יכולת האויב להתחבר לתוך מערך התקשורת דרך נקודות הגישה.

כאשר הכריז הצבא על התכנית של Aruba, ציינו בכירים כי Wi-Fi יוכל לתת ללוחמים יתרון אסטרטגי. בסביבה המורכבת של כוח משימה, Wi-Fi במוצב הפיקוד מגדיל את מהירות התמרון בעוד שהוא מוריד מעומס הלוחם ומקטין עלויות.

פעילות זו של צבא ארצות הברית לקראת הבאת Wi-Fi למוצב פיקוד מגיעה בעקבות מספר מאמצים של הצבא להדגים את התוקף של קישוריות אלחוטית בבסיסי פעולה קדמיים.

במהלך פעילות בדיקה ושילוב של רשת, Network Integration Evaluation 15.2 NIE שנערכה בבסיסFort Bliss בטקסס, הדגים הצבא מערכת אלחוטית לא מסווגת במוצב פקוד ברמת גדוד. באותה עת העריכו בכירים בצבא ש Wi-Fi ייתן ללוחמים יתרון גדול בלחימה.

זריזות היחידה הוא מרכיב חשוב בהשגת יתרון נגד אויבים בעלי יכולות משופרות, הכריז מי שהיה מנהל פרויקט WIN-Tבמהלך ההדגמה. הוא גם ציין ששילוב Wi-Fi במוצב הפיקוד מפחית את הזמן והעלות לפריסת יחידה של הצבא בעוד שהוא מגדיל את הזריזות ורב הצדדיות לביצוע מגוון משימות.

במסגרת NIE 16.1 שנערך בימים 25 בספטמבר – 8 באוקטובר, הדגים הצבא יכולות של מערכת Wi-Fi עבור מוצב פיקוד חטיבתי ברמות סווג המאושרות על ידי National Security Agency.

מנהל המוצר של WIN-T מדגיש את היתרון האסטרטגי של תקשורת מבוססת Wi-Fi. זה מגדיל את מהירות התמרון, מפחית בעלויות של המון כבלים, וחוסך מזמן החייל. כמה שהכוח זריז יותר, חשוב יותר יהיה להקדיש יותר זמן למשימה ולא לאריזה ופריקה של כבלים.

חברת Aruba פיתחה את הפתרונות של הצבא במשך שלוש שנים, במהלכן גם המתינה להגעת סטנדרטים של Wi-Fiהנותנים מענה למהירות ולדרישות הסיווג הנדרשות לרשת הפועלת בשדה הקרב. כאשר הסטנדרטים האחרונים כבר מתקרבים למהירות של גיגה ביט לשנייה.

חברת Aruba נרכשה על ידי Hewlett-Packard לפני כשנה.

דבק המצמיד מתכות בעוצמה של ריתוך

GIZMAG, 11 בינואר 2016

"Metal Glue" Could Replace Welding and Soldering – in Some Applications

http://www.gizmag.com/mesoglue-metal-glue/41292/

צוות חוקרים באוניברסיטת נורת' ווסטרן שבבוסטון, ארצות הברית, מציעים דבק היכול להדביק מתכת למתכת ולהוות תחליף להלחמה וריתוך ביישומים שבהם החום עלול לפגוע ברכיבים המודבקים (למשל רכיבים אלקטרוניים רגישים). הדבק החדש המכיל MesoGlue, מבוסס על ננו-מוטות מיקרוסקופיים שיש להם ליבת מתכת. חלק מהמוטות מצופים אינדיום וחלק בגליום.

אחד המשטחים המיועדים להדבקה מטופל במוטות מצופי אינדיום והשני במוטות מצופים בגליום. בשני המקרים המוטות ניצבים למשטח כזיפים של מברשת. בתהליך ההצמדה המוטות משני הצדדים משתלבים זה בזה ונוצר נוזל שבהמשך מתקשה למוצק אחיד (ראו איור) . החיבור הנוצר זהה בחוזקו לחיבורים הנוצרים בריתוך או בהלחמה.

ציור סכמטי של מבנה הדבק

השכבה המחברת מוליכה הן תרמית והן חשמלית, איננה מושפעת לרעה מחום והיא אטומה לדליפות של אוויר ולחות. לפיתוח החדש יישומים אפשריים רבים בתעשיית האלקטרוניקה ובתעשיות נוספות והחוקרים הקימו חברה מסחרית הנושאת את שם הדבק החדש.

הסבר על הפיתוח אפשר לראות בסרטון:

https://youtu.be/O3P7YWzlwbM

אפשר לקרוא את המאמר בכתב העת הרשתיAdvanced Mate­rials&Processes:

http://mio.asminternational.org/amp/201601/#22

מכשיר נישא לתרגום דיבור בזמן אמת

UBERGIZMO, 4 בינואר 2016

Ili Is First Wearable Translator In The World

http://www.ubergizmo.com/2016/01/ili-wearable-translator/

אחת המיומנויות החשובות ביותר לחיילים הפועלים בשטח עירוני היא הבנת השפה בה מדברים התושבים. התקן נישא חדש עשוי לענות על צורך זה, באמצעות תרגום בזמן אמת של שפות שונות.

ההתקן, הקרוי אילי (ili) הינו המכשיר הנישא הראשון מסוגו בעולם. הוא נישא על הצוואר כתליון, ובאמצעות לחיצה על כפתור ניתן לגרום לו לתרגם את מילותיו של העונד, ולהשמיע את התרגום בקול. ההתקן אינו זקוק לחיבור לרשת האינטרנט או לרשת הסלולארית, אלא פועל באמצעות מנוע תרגום המוטמע בתוך המכשיר עצמו, לצד מערכת לעיבוד דיבור.

נכון להיום, המכשיר מסוגל לתרגם רק שיחות באנגלית, יפנית וסינית, אך הדור הבא מתוכנן להתמודד גם עם צרפתית, תאילנדית וקוריאנית, והדור השלישי אמור לתרגם ספרדית, איטלקית וערבית. לפי תוכניות החברה המפתחת את אילי, ניתן יהיה להזמין את המכשיר מראש כבר במארס או אפריל, 2016.

 

ההתקן המתרגם אילי ili

 

מו"פ ביטחוני במחלקת ההגנה של ארצות הברית, דגשים לעשור הבא

2017 DoD Budget. BREAKING DEFENSE, פברואר 2016

Tucker, P. (February 2, 2016). These Are the New Weapons the Pentagon Chief Wants for Tomorrow’s Wars. Defense One.

http://www.defenseone.com/technology/2016/02/New-weapons-pentagon-wants-tomorrows-wars/125611/?oref=defenseone_today_nl

Freedberg, S. J. and Clark, C. (February 2, 2016). Threats From Russia, China Drive.

http://breakingdefense.com/2016/02/russia-china-drive-2017-budget/

בתדריך לעיתונות לקראת הגשת בקשת התקציב הנשיאותית לשנת העבודה 2017 (הצפויה להתפרסם ב-9 בפברואר 2016), הציג שר ההגנה אשטון קרטר את מאמצי המו"פ במחלקת ההגנה של ארצות הברית המתוכננים לעשור הבא. התדריך שילב מסרים פנימיים בעניין הבטחת המסגרת התקציבית עם מסרים חיצוניים שכוונו למדינות וארגונים מתעמתים, בעיקר רוסיה וסין.

נחילי כטב"ם/כשב"ם

שר ההגנה ציין כי טכנולוגיות רובוטיקה אוטונומית נחילית באוויר ובים הינן יכולות מבצעיות המשנות את הלוחמה, והמאפשרות יצירת אפקטים מתואמים שלא היו אפשריים עד כה, תוך סיכון מינימלי של חיי אדם. מעבר למשימות הגנה של כוחות קרקע וים ותקיפה אווירית ו/או ימית של אזורים המוגנים על ידי אמל"ח השולל או מונע גישה. יכולות רובוטיות אוטונומיות נחיליות עשויות לשמש במשימות סיור והתרעה באזורי עימות במרחב האוקיינוס השקט; למשל, באזור האיים המלאכותיים בים סין הדרומי.

נחיל של כלי שיט בלתי מאוישים

תותחים אלקטרומגנטיים מוקטנים

קרטר סימן כיעד מו"פ את המאמץ להקטין תותחים אלקטרומגנטיים, בעלי יכולות קינטיות שגא-קוליות, למידות שיאפשרו את התקנתם במשחתות וכתותחים מתנייעים. כיוון שתותחים אלקטרומגנטיים מאפשרים יירוט קליעי בעלות כלכלית הנמוכה בסדר גודל מזו של יירוט טילי, מערכות הגנה מבוססות תותחים אלקטרומגנטיים מאפשרות אורך נשימה ועמידות במערכות ארוכות של מתקפות רוויה, מבוססות על אמל"ח רקטי זול.

סכמת פעולה של תותח אלקטרומגנטי

פצצות חכמות משופרות

ההתפשטות והתייעלות יכולות אמצעיי-הנגד לנטרול מערכות התלויות בתקשורת חוץ, ממריצה את משרד ההגנה להקצות משאבים לפיתוח יכולות איכון, נווט, ותזמון עצמאיות בפצצות חכמות. הפיתוח יבוסס ככל הנראה על שילוב רכיבים מוכללים ממוזערים וזולים כגון מערכות מחשוב ובקרה, חיישנים אלקטרואופטיים ואינרציאליים, ושעוני זמן אמת מדויקים.

פלטפורמות אוויריות לאחסון ושיגור חימוש חכם

מערכות אוויריות עתידיות יתבססו על שיתוק מערכי ל"א ונ"מ באמצעות מטוסים חמקניים כגון ,F-22 ו-F-35 ובתקיפה מרחוק באמצעות חימוש חכם של מטרות שהמטוסים זיהו. כדי לאפשר יכולת עתידית זו, משרד ההגנה מתכנן להסב מפציצים מיושנים מסוג B-52 למחסני חימוש מוטסים. ההסבה תכלול גם פיתוח ממשקי העברת נתונים בין מטוסי הדור החמישי למטוסים מדורות קודמים.

מדענים: לעצור בעוד מועד פיתוח רובוטים אוטונומיים קטלניים

22 בינואר 2016

Stop Killer Robots Before It is Too Late, Scientists Tell Davos Forum

http://phys.org/news/2016-01-killer-robots-late-scientists-davos.html

בפורום דבוס שהתקיים בשווייץ בינואר האחרון נדונה בין השאר סוגיית השימוש בשדה הקרב ברובוטים אוטונומיים קטלניים ובעלי בינה מלאכותית. מדענים ומומחים למערכות נשק הזהירו שהעולם צריך להגיע להסכמה על כללים שימנעו את הפיתוח והשימוש באמצעים אלה, וחלקם ציינו כי ייתכן שכבר מאוחר מדי. הכוונה למערכות אוטונומיות שיכולות לזהות ולתקוף מטרות ללא התערבות אנושית. כזכור בחודש יולי 2015 פורסם מכתב פתוח של כאלף אנשי מדע וטכנולוגיה, ובהם הפיזיקאי סטיבןהוקינג, לפיו מערכות נשק עם יכולת של קבלת החלטות אוטונומית יהיו אפשריות קרוב לוודאי תוך שנים אחדות. כותבי המכתב קראו לאיסור על נשק תקיפה אוטונומי הפועל ללא בקרה אנושית משמעותית, והתריעו בפני הסכנה של מרוץ חימוש בבינה מלאכותית וכן הסכנה שמערכות כאלה יגיעו לידי קיצונים אלימים. בין השאר נשאלה בפורום דבוס השאלה האם מערכות אוטונומיות יכולות לציית לחוקי המלחמה ובאיזו מידה יוכלו להבחין למשל בין אזרחים לחיילים. אחד המומחים ציין שהוא מתנגד לרובוטים מסיבות אתיות, אך עם זאת הוא סבור שמה שיכריע הם לא נימוקים אתיים אלא אסטרטגיים. הוא ציין שארצות הברית החליטה לוותר על נשק ביולוגי בגלל הסיכון שנשק כזה יוכל יום אחד להיות בשימוש על ידי "כמעט כל אחד", ושהוא מקווה שדבר דומה יקרה למערכות רובוטיות. מומחה אחר הזהיר שתגובות של רובוטים עלולות להיות קשות מאוד לחיזוי, ושכאשר שמים רובוט בסביבה כאוטית הוא מתנהג באופן כאוטי. אחרים הדגישו את הסכנה של שלילת האחריות המוסרית מבני אדם, לאור השימוש במערכות אוטונומיות.

"רובוט הורג"

 בדארפא מפתחים ממשק עצבי ישיר בין מוח האדם לעולם הדיגיטלי

DARPA, 19 בינואר 2016

Bridging the Bio-Electronic Divide

New Effort Aims for Fully Implantable Devices Able to Connect with Up to One Million Neurons

http://www.darpa.mil/news-events/2015-01-19

דארפא התניעה תוכנית בשם NESD (Neural Engineering System Design) לפיתוח ממשק עצבי הניתן להשתלה, שיספק רזולוציית אות ורוחב סרט חסרי תקדים, בין מוח אדם לבין העולם הדיגיטלי. היעד הוא לשלב יכולת תקשורת זאת בהתקן בעל תאימות ביולוגית שגודלו לא יעלה על סמ"ק אחד. התכנית אמורה לחולל שיפור דרמטי ביכולות המחקר בנוירו-טכנולוגיה ולספק בסיס לתרפיות חדשות. בין היישומים הפוטנציאליים מדובר על התקנים שיוכלו לפצות על ליקויי ראייה או שמיעה על ידי הזנת מידע של שמע או חוזי אל המוח, באיכות ורזולוציה הגבוהים בהרבה בהשוואה לטכנולוגיות עכשוויות.

ממשקים עצביים המאושרים כיום לשימוש בבני אדם דוחסים כמות עצומה של מידע דרך 100 ערוצים בלבד, כשכל ערוץ צובר אותות מעשרות אלפי נוירונים כל פעם. התוצאה הינה רועשת ובלתי מדויקת. לעומת זאת, תכנית NESD שואפת לפתח יכולת של תקשורת אינדיווידואלית ברורה עם כל נוירון מתוך עד מיליון נוירונים הנמצאים באזור מסוים של המוח. אתגר זה מחייב פריצות דרך בתחומים שונים כמו מדעי העצב, ביולוגיה סינתטית, אלקטרוניקה דלת-הספק, פוטוניקה, הנדסת מערכת, ייצור ואריזה של התקנים רפואיים, וניסויים קליניים. בנוסף לאתגרי החומרה יהיה צורך לפתח גם שיטות מתמטיות וטכניקות מתקדמות של חישוב עצבי. פרטים נוספים:

https://www.fbo.gov/spg/ODA/DARPA/CMO/DARPA-SN-16-16/listing.html

http://www.darpa.mil/program/our-research/darpa-and-the-brain-initiative.

שילוב בין המוח לעולם הדיגיטלי

בגלל החדשנות שבמידע, אנו מביאים נוסח נוסף של אותה ידיעה כפי שהופיע במקור אחר:

GIZMAG, 21 בינואר 2016

DARPA Looks at Revolutionizing Neural Interface Implants

http://www.gizmag.com/darpa-neural-interface/41434/

כבר לא מדע בדיוני? ב-DARPA הודיעה על תוכנית לפיתוח שתלים נוירולוגיים מתקדמים שיוכלו להוות ממשק ישיר בין המוח האנושי למחשבים. התוכנית קרויה Neural Engineering System Design  (NESD). ממשקים נוירולוגיים קיימים המאושרים לשימוש במוח האנושי, דוחסים מידע שמקורו בעשרות אלפי נוירונים דרך 100 ערוצים לכל היותר דבר הגורם להעברת מידע חלקי ורועש.

דארפא שואפת לפתח ממשק שיהיה רחב-סרט ומדויק ברמות הגבוהות משמעותית מהקיים היום. כל חיישן יוכל לתקשר עם עד מיליון נוירונים באזור מסוים של המוח. אנשי התוכנית מודים כי מדובר בתוכנית שאפתנית ביותר שהצלחתה אינה מובטחת. כדי להתקדם יהיה צורך בפריצות דרך משמעויות במגוון תחומי מחקר ובהם ביולוגיה מלאכותית, נוירולוגיה, אלקטרוניקה דלת הספק ועוד.

אנשי DARPA שמים דגש דווקא על היישומים הרפואיים ואומרים כי טכנולוגיה כזו יכולה למשל לשחזר יכולות אנושיות כמו ראייה ושמיעה.