גדוד 52 בחטיבה 401 בתרגיל

תרגיל השריון הגדודי שנערך ברמת הגולן בשבוע האחרון של פברואר 2013 היה חלק מאימון נרחב ששיאו בתרגיל חטיבתי באמצע מארס. בתרגיל השתתף גדוד 52 של חטיבה 401 וכוחות נוספים: פלוגת חי"ר מחטיבת הנח"ל, כוח הנדסה וחיפוי ארטילרי.

 

כתב וצילם: עֹפר צידון

 טנק מרכבה 

חטיבה 401 בפיקוד של אל"ם סער צור מצוידת בטנק החדיש ביותר בצה"ל – מרכבה 4, הטנק המהיר ובעל כושר העבירות הגבוה, המוגן היטב מפני איומי נ"ט באמצעות מערכת מעיל רוח. מערכת בקרת האש בטנק יעילה ומדויקת ומאפשרת חלוקת מטרות מהירה ויעילה בין הטנקים וירי מדויק למטרות גם בעת תנועה מהירה בשטח קשה. מערכות נוספות מאפשרות ללוחמים לבצע ניתוח שטח ובחירת ציר תנועה מיטבי, רצוי מוסתר מעיני האויב.

טנקים בתרגיל

המתאר שבו התאמן גדוד 52 בפיקודו של סא"ל אודי כלל השתלטות על מרחבי שיגור רקטות וטילים המופנים לכיוון ישראל ולחימה כנגד חוליות נ"ט ניידות ומהירות תנועה. טנק המרכבה סימן 4 מאפשר ביצוע יעיל של המשימה החדשה, השונה עד מאד מהלחימה הקלאסית של שריון בשריון. המשימה, שהוגדרה על ידי המח"ט הייתה להתקדם מהר ולעומק בלי לעצור ובלי להתעכב. להערכתו ההתקדמות המהירה תקטין את היפגעות הטנקים והצוותים, ותאפשר להפתיע את האויב ולהשתלט במהירות על השטח.

התרגיל החל בתנועה לילית בשטח הפתוח, לרבות מעבר מכשולים בשטח תלול ומחורץ בוואדיות. כוח ההנדסה החטיבתי ליווה את התנועה ועזר להכשיר את מעבר הטנקים. התרגיל הסתיים בהסתערות יום והשתלטות על כפר עוין (שנבנה במיוחד בשטח האימון).

בעוד כוח החי"ר נלחם בתוך הכפר מבית לבית, נעו הטנקים הכבדים בפאתי הכפר ובצירים הראשיים בו, תוך חיפוי הדדי על כוחות החי"ר. בנוסף שימשו הטנקים לפינוי פצועים תוך כדי הלחימה.

את התרגיל ליוו מפקד הגיס הצפוני האלוף נועם תיבון וקצין השריון הראשי תא"ל עופר צפריר, שבאו להתרשם מיכולות החטיבה ולתחקר את האימון, גם בהיבט הטכני של פעילות הטנקים והמערכות שבהם וגם בהיבט תכנון מתאר הלחימה וביצועו בפועל.

מרכבה

צללית מרכבה

 

מרכבה ונגמש

 

טנקי מרכבה

 

לחימה בשטח בנוי

 

מרכבה בעמדה