שום דבר לא יעצור את לוחמי פלס"ר 401 בדרך לכומתה

אפילו לא הקור העז והבוץ העמוק של רמת הגולן, בשעות הקטנות של הלילה. זו הפעם הראשונה בה לוחמי הפלס"ר מקיימים מסע כומתה עצמאי, שאורכו 37 ק"מ

 

יעל ליבנת (מאתר צה"ל, 5 בפברואר 2013)

 

 לוחמי הפלס"ר מקיימים מסע כומתה עצמאי - בוץ

לראשונה: הלוחמים הטריים של פלס"ר 401 ערכו מסע כומתה בצורה יחידתית, אשר סימן את כניסתם ליחידה הנכספת. במסלול של 37 ק“מ, דרך נופיה הירוקים של רמת הגולן, הם סימנו אבן דרך נוספת בהפיכתם ללוחמים מן המניין. מפקד פלוגת ההכשרות של הפלס"ר סיפר כי בפניהם עומדת עוד דרך ארוכה, וכי לצד האתגרים העכשוויים מצפה ללוחמים שירות משמעותי ומאתגר כאחד.

כאמור, עד כמה עברו לוחמי היחידה מסע כומתה כאשר הצטרפו לטירוני חטיבת הנח"ל, כיוון שעימם עברו את שלב הטירונות וההכשרה הראשונית. וכעת, בפעם הראשונה עלו את גבעות הרמה לבד, כאשר בטקס הסיום עמדו סביבם לוחמי היחידה, יחד עם הכומתה השחורה, אותה חיכו לראות מרגע גיוסם. את המסע התחילו הלוחמים בצומת יהודיה, משם עלו את הרמה עם אלונקות, עד כיפת נשרים, ומשם הלכו בתוואי שנגמר במחנה נפח, שם חיכו להם לוחמי היחידה.

 

לוחמי הפלס"ר מקיימים מסע כומתה עצמאי - אלונקות

"יצא שהמסע נפל בדיוק על מזג האוויר הסוער בשבוע שעבר, בלילה הכי קר וגשום בשבוע", סיפר מפקד פלוגת ההכשרות, סגן יובל לביא. "נתקלנו בבוץ שרק הרמה יודעת לייצר, יחד עם גשם בלתי פוסק, ולבסוף הלוחמים התגברו על כל הקשיים ועברו את המסע, כשבסיומו רצו איתם את המטרים האחרונים הלוחמים הוותיקים, מלווים אותם בשירים". סגן לביא ציין כי המסע היווה את עלייתם של הלוחמים הטריים אל היחידה בפעם הראשונה, וכי כעת הם לא עוד גוף זר בבא"ח נח"ל אלא חלק מהותי מהיחידה, שמתחיל עכשיו את מסלול ההכשרה. "העובדה שהם היו לבד במסע, לראשונה נפרדו מהחיילים האחרים, היא משמעותית כי עברו מסע בצורה אינטימית, התמודדו עם הקשיים כצוות, וזה מה שמגדיר לבסוף צוות לוחמים", אמר המ"פ.

בתוך כך, סיפר סגן לביא כי מלוחם בפלס"ר 401 ישנן ציפיות רבות, וכי עליו להתמחות בנושאים רבים ומגוונים. "ראשית, לוחם בפלס"ר חייב חיבור מאוד חזק לשטח. אנחנו יחידה שמתעסקת בנושא הסיור בצורה רבה, לכן עלינו להיות מחוברים לשטח, לנתח את הקרקע, לדעת לנווט, להסתוות, להשתמש בטבע ובעצם לחיות את השטח. אל ואלמנטים בסיסיים שבאים לידי ביטוי באופן חזק במשימות המבצעיות של הפלס"ר, עליהן לא אוכל לפרט", הבהיר המ"פ. בנוסף, ציין סגן לביא כי על הלוחם להיות חייל עם ראש על הכתפיים שמוכן לעבודה רבה עם כלל האמצעים, וכי ישנו אתגר בעובדה שהם חלק מחטיבה 401- "מדובר בחטיבה הכי טכנולוגית כיום, מה שמצריך מאיתנו להשלים את הפער כלוחמים רגליים במהירות רבה. היום מתבססים יותר על מחשבים וציוד טכני, ואם לא נהיה חדים ונעבוד מהר, העבודה שלנו לא תהיה רלוונטית".

לוחמי הפלס"ר מקיימים מסע כומתה עצמאי

כעת, כשסיימו הלוחמים את חלק הטירונות וההכשרה הראשונית בבא"ח נח"ל, מצפה להם מסלול ארוך ומפרך ביחידה, שיעסוק בתחום הפלס"ר ומשימותיו. הלוחמים ינווטו בכל חלקי הארץ, מצפון עד דרום, יסחבו משקלים רבים, ילמדו היטב את נושא ההסוואה וכאמור, יכירו את השטח דרך הרגליים. בנוסף יעברו שבועות לוחמה במתארים שונים, כמו שטח פתוח, שטח בנוי וסבוך, שבועות תצפית וסיור, וילמדו לעומק את נושא איסוף המודיעין. כמו כן, המ"פ ציין כי את הפלס"ר נמצא בימים אלה בתחילתו של אימון ברמת הגולן, זאת לאחר תעסוקה מבצעית אינטנסיבית ביותר בשומרון, שם, לפיו, ניסו הלוחמים "להפיק מתוך התע"מ פעילויות שנוגעות בסוף בתפקיד האופרטיבי שלנו. אם ערכנו פעילות מבצעית שגרתית, החלטנו לבצע אותה בתנאים מסוימים ובאופן מסוים שיאמנו אותנו למה שנעשה במלחמה".