קומנדו עם טעם של פעם

החודש הוקמה בצה"ל חטיבת קומנדו 89, זכר לגדוד קומנדו 89 שלחם במלחמת העצמאות בפיקודו של משה דיין. תזכורת למורשת הקרב של החטיבה החדשה במדור השבועי של אפרים לפיד

 תא"ל (במיל') אפרים לפיד * (מאתר ישראל דיפנס 7 בינואר 2016)

חטיבת הקומנדו החדשה, "עוז", שהוקמה החודש בצה"ל, ומאגדת את סיירות אגוז, מגלן, דובדבן ורימון, קיבלה את המספר 89, זכר לגדוד הקומנדו הראשון, בפיקוד משה דיין,  שפעל במלחמת העצמאות תחת פיקוד חטיבה 8 המשוריינת בפיקודו של יצחק שדה.

תג חטיבת הקומנדו כפי שנצפה בטקס הקמת החטיבה

 

חטיבה 8 הוקמה לקראת סוף חודש מארס 1948, שנייה מבין שתי החטיבות האחרונות אותן הקים כוח המגן העברי, ערב פלישת צבאות ערב למדינת ישראל (לאחר חטיבה 7). בראשיתה היו בחטיבה שלושה גדודי חי"ר, שהתבססו על סגל מדריכים ומגויסים טריים מבסיסי ההדרכה השונים. לאחר הקמת המדינה הוחלט לשפר את כוחה של החטיבה כעתודה לתקיפת הכוחות הפולשים ממצרים ומירדן. אולם בפועל הוקמו רק שני גדודים~ גדוד שריון 82 בפיקודו של פליקס באטוס וגדוד קומנדו 81 בפיקודו של משה דיין, אשר מספרו שונה מאוחר יותר לגדוד 89. ייעודו העיקרי למשימות של פשיטה ממוכנת.

הגדוד כלל שתי פלוגות זחל"מים ומשוריינים, שתי פלוגות ג'יפים ופלוגה מסייעת. עיקר כוח האדם בשלב זה היוו אנשי האצ"ל ולח"י ושריונרים ששירתו בחילות השריון בצבאות זרים. הכמות והאיכות של אמצעי הלחימה של החטיבה בראשית המלחמה, בעיקר מבחינת השריון, היו ירודים. החטיבה החלה להתאמן במרחב תל ליטוינסקי (תל השומר כיום),  וכבר במהלך האימון הראשון ביוני 1948 נשלחו פלוגה מגדוד 82 ויחידות מגדוד 89 לקרבות נגד הלגיון הירדני סמוך לכפר עאנה, (כיום נוהמונוסון), לאחר כיבוש יהודייה (היא יהוד של היום) בידי הלגיון הירדני.

המבצע הגדול הראשון בו נטלה החטיבה חלק פעיל היה מבצע "דני" (על שם דני מס ז"ל, מפקד הל"ה) ביולי 1948, אשר נועד לפתוח את הדרך לירושלים. במהלך המבצע פעלה חטיבה 8 לצד חטיבות נוספות תחת פיקוד על-חטיבתי בראשות יגאל אלון. במהלך ההכנות למבצע צורף גדוד חי"ר לכל אחד מגדודי חטיבה 8 כדי ליצור כוחות משולבים של שריון וחי"ר. המבצע היה במסגרת קרבות עשרת הימים בתום ההפוגה הראשונה. במבצע דני כבשה חטיבה 8 את נמל התעופה לוד וכפרים ממזרח לפתח תקווה (בית נבאללה, דיר טריף, קולה, וילהלמה ורינתיה). בנוסף לכך הצליח גדוד 89 לבלום את השריון הירדני ממזרח לדיר טריף ולפרוץ לתוך העיר לוד ולהוביל לכניעתה וסיום כיבושה על ידי חטיבת יפתח. על חלקו של גדוד הקומנדו במבצע כותב מפקדו, משה דיין: היחידה נעה קדימה בטור שבראשו משוריין של הלגיון, עם צריח ותותח שתי ליטראות שנפל בידי הגדוד בפעולת יום אתמול. נמצא לו תותחן שאומן מניה וביה ושם מתאים – "הנמר הנוראי" – ומיד הופעל בשורותינו…עם כל ירייה של ה"נמר" התמוטטו שקי העפר של העמדות ונראו ערבים בורחים מעמדותיהם.

שלל מהלגיון הירדני: משוריין מרמון הרינגטון Mk.IVF "הנמר הנוראי" של גדוד 89

תעודת "נמר נוראי" שניתנה ללוחם בגדוד הפשיטה הממוכן 89

 

עוד על תעודת הנמר הנוראי, ראו כאן:

למורשת גדוד 89 ראוי לציין את טוראי סימן-טוב גָּנָה, לוחם כוח ההטעיה והרתק מהגדוד, בקרב על עיראק סואידן, שלמרות פציעה קשה בשתי רגליו מפגז נ"ט שפגע בזחל"ם שבו נהג במהלך קרב, המשיך להילחם, לחלץ ולטפל בפצועים רבים. על כך קיבל לאחר המלחמה את אות גיבור ישראל (לימים עיטור הגבורה), על גילוי גבורה עילאית, אחד משנים-עשר גיבורי ישראל במלחמת העצמאות.

לקראת סוף חודש אפריל 1949 פורקה חטיבה 8 בהוראת שר הביטחון, דוד בן-גוריון, בעקבות צמצום סדר כוחות הסדיר בצה"ל. גדוד 82 הועבר לחטיבת הנגב ואילו גדודים 88 ו-89 פורקו.

(חטיבה 8 הוקמה לאחר מכן מחדש וכיום היא חטיבת שריון במילואים).

עוד על חטיבה 8, ראו כאן:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%98%D7%99%D7%91%D7%94_8

 

עוד על חטיבת הקומנדו החדשה, ראו כאן:

http://www.mako.co.il/pzm-soldiers/Article-08385f41833e151006.htm

 

עוד על סימן-טוב גנה, ראו כאן:

https://www.yadlashiryon.com/show_item.asp?levelId=63848&itemId=127&itemType=0

 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%98%D7%95%D7%91_%D7%92%D7%A0%D7%94

* תא"ל (במיל') אפרים לפיד הוא איש תקשורת וחוקר היסטוריה ציונית-יהודית. בעברו מילא שורה של תפקידים בכירים באגף המודיעין של צה"ל, כיהן כדובר צה"ל, כמפקד גלי צה"ל וכדובר הסוכנות היהודית. כיום מרצה בנושאי דוברות ביחידה לעיתונאות ותקשורת באוניברסיטת בר אילן.