טנק T72 משופר הוצג ע"י הרוסים בתערוכת ADEX באזארבייג'אן

תעשיית הטנקים הרוסית באוראל, הציגה טנק T72 משופר בתערוכה שנערכה בעיר באקו, בחודש ספטמבר 2016. הטנק בן כמעט 40 שנה, נמצא בשימוש נרחב ברחבי העולם, וסביר להניח שמערכת השיפורים תאריך את שירותו בכ-25 שנים נוספות.

 סא"ל (במיל') מיכאל מס

בחודש ספטמבר 2016 נערכה תערוכת ADEX defense expo בעיר באקו אשר באזארבייג'אן. התערוכה התמקדה בלחימה יבשתית, הגנה אווירית וכדו' והוצגו בה כלי לחימה חדשים ומשופרים, בעיקר מהגוש המזרחי וחברות ברית המועצות (לשעבר), כמו גם כיסוי רחב ביותר של הנשיא הנערץ אילהאן אילייב.

במסגרת התערוכה הוצגו גם מוצרים ישראליים כמו המרגמה של אלביט מערכות (סולתם) המותקנת על רכב של חברת פלסןסאסא, וכן כלי רכב רבים מפיתוח מקומי, טורקי ואחרים.

תעשיית הטנקים הרוסית המכונה Ural Vagon Zavod (מפעל קרונות הרכבת באוראל) בניז'ני טאגיל, הציגה טנק T72משופר בעל מערך שינויים נרחב המיועד לשיפור ביצועי הטנק אצל משתמשים שאצלם כבר קיים הטנק המקורי, או אלה שמעוניינים לרכוש טנקים משופרים בעלי תג מחיר נמוך ממחירו של טנק חדש, אך עם יכולות וקטלניות כשל טנק מערכה עיקרי חדיש.

נציגי UVZ טענו שהטנק המוצג הינו בעל יכולות תמרון ועבירות, כמו גם כוח אש ומערכת בקרה המאפשרים לו להתמודד בלחימה מול הטנקים המתקדמים בעולם.

משקל הטנק המשופר, הינו 46 טון עם מנוע בעל הספק של 1000כ"ס, (לעומת 840 כ"ס בדגמים קודמים) דבר המקנה לו הספק סגולי של 21.7 כ"ס לטון, אשר אינם מהווים שיפור משמעותי ביחס לטנקים דומים, ובעלי הספק סגולי משופר אך במעט מטנק המרכבה. בתחום זה אין שום שיפור ניתן לזיהוי מול הטנק הוותיק. המנוע הינו ניפרד ולכן אין בטנק מערכת חטיבת כוח אחודה העשויה קצר משמעותית את מחזור האחזקה של הטנק.

מערכת הכוונת של התותחן הינה רבת ערוצים הכוללת ערוץ אופטי, טרמי, מד טווח לייזר וכן מערכת בקרת לייזר למעוף הטיל אשר ניתן לשיגור מהתותח בעל הקוטר של 125 מ"מ. יכולת הזיהוי בערוץ הטרמי בלילה הינה לטווח של 3000-3500 מטר.

תותח הטנק מאפשר ירי של תחמושת פרודה קונבנציונלית, כפי שהתאפשרה גם בטנק מהדגמים הקודמים, וכן ירי של טילי נ"ט מסוג 119k9 הניתנים לירי מהתותח לטווח של 5000 מטר במצב נייח או בתנועה, ביום או בלילה.

מערכת שהותקנה בטנק ומהווה שיפור משמעותי הינה מערכת הגנה אקטיבית מדגם Shtora-1 המותקנת בשני ראשים בקדמת הצריח. המערכת אינה יודעת להתמודד עם איומים בצדי הצריח.

בטנק אשר מתכניו מציינים שהותאם בעיקר ללחימה אורבנית, הותקנו מודולים ריאקטיביים כדוגמת אלו שהותקנו בטנק המתקדם יותר מדגם T90 , וכן פלטות בזוקה עם מודולים ריאקטיביים, כמו גם מיגון סולמות סטטיסטי בשליש האחורי של צדיהתובה, באחורי הצריח ובחלקה האחורי של התובה.(בגלל בעיות משקל, העדיפו המתכננים להתקין מיגון סטטיסטי באזור תא המנוע, בבחינת אזור הגנה בעדיפות משנית). ניתן להבחין שהמודולים ע"ג הצריח אינם מכסים את כול השטח המאוים, ונשארים אזורים חשופים, במיוחד בקו החיבור של הצריח עם התובה. מערכת המיגון הסטטיסטי, ובמיוחד זו המותקנת באחורי הצריח, לא תחזיק מעמד לזמן רב בגין ההתקנה בזווית העזיבה של הטנק.

מיגון ריאקטיבי בקדמת הצריח, והגנת לוחות שריון בעמדת מקלע הנ"מ

מיגון ריאקטיבי בצידי הצריח והתובה, ומיגון סטטיסטי בחלק האחורי של התובה.

לטנק ניתן להתקין דחפור בקדמת התובה לצורך פינוי מכשולים או חפירת עמדת תובה במתאר חולי.

טנקים מסוג משופר מוקדם יותר, כבר נמצאים בשירות הצבא הרוסי ואף נטלו חלק בעימות באוקראינה, נפלו שלל בידי הכוחות האוקראינים אשר מיהרו להכניסם לשירות. הטנק המשופר נטל גם חלק בתחרויות ה-ביאטלון אשר נערכו ברוסיה, אך לא במהדורה המעודכנת שהוצגה בסוף ספטמבר 2016 בתערוכה בבאקו.

על הטנק בתחרויות ביאטלון ברוסיה, ראה כתבה כאן:

https://www.yadlashiryon.com/show_item.asp?levelId=64565&itemId=8630&itemType=0

לסיכום, לא מדובר במהפך בביצועי הטנק גם אם מדובר בחבילת שיפורים בלבד. בוצעו עדכונים למערכות התצפית והנשק למהדורות מעודכנות יותר, הותקנה מערכת מיגון אשר אינה נותנת כיסוי הולם ומערכת הגנה אקטיבית מוגבלת. כול השיפורים בוצעו על גבי פלטפורמה מהירה אך בעלת טכנולוגיות מיושנות, חיבורי נוזלים (דלק, שמן, מים) כמו בטנקים מיושנים , ולא נעשה שיפור ע"י קיצור מעגל האחזקה.

באתר התערוכה, צפו כאן:

http://adex.az/2016/

לצפיה במוצגים המעניינים, ראו רשימת קישורים:

http://adex.az/2016/?p=news_all&l=en

לצפייה בסרט על הטנק וההסבה במפעל באוראל, צפו כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=kcnZuNbzb34

(מעניין שהאויב בהדמיה המוצגת, הינו טנק אבראמס אמריקאי)

לדף המוצר באתר החברה, צפו כאן:

http://uralvagonzavod.com/products/special_products/6/