האדם שבטנק: השריונרים עולים על מדים

היום (27 ביולי): מתגייסים לחיל השריון. מפקד ביסל"ש: "אתה מבין איפה אתה כשאתה רואה את המכונה האדירה הזו והעוצמה שיש לה". הטירונים יתרגלו תרחישים שלקוחים מ"צוק איתן"

 גילי קופר (מאתר צה"ל, 27 ביולי 2015)

צילום: דובר צה"ל

המתגייסים לחיל השריון יפקדו היום (שני) את הבקו"ם ויתחילו את הכשרתם כלוחמים. החיל אותו יפגשו השתנה בשנים האחרונות, ובחודשים האחרונים אף עבר שינויים נוספים בעקבות לקחי מערכת "צוק איתן". התרחישים אותם יתרגלו הטירונים בתרגילים שיקיימו יהיו לקוחים מהמבצע, וסוג הלחימה שיתאמנו עליו יהיה מותאם לזירת הקרב של היום.

אלמנטים עליהם שמים דגש בבית הספר לשריון (ביסל"ש) הינם הפעלת הטנק בשטח בנוי, מיצוי הטכנולוגיות של החיל והעמקת שיתוף הפעולה עם כוחות החי"ר. דגש נוסף מושם דווקא על האנשים – מפקדי הטנקים (מט"ק), שהתגלו כדמויות בעלות חשיבות בשדה הקרב. "למט"ק יש היום הרבה יותר אחריות מבעבר", הסביר מפקד ביסל"ש, אל"ם אמיר אבשטיין. "הוא עובד בשטח בנוי, ברחוב צר עם חי"רניקים, זה כבר לא מפקד בפלוגת טנקים שעושה מה שמפקד הפלוגה אומר". לדבריו, במלחמה הבאה ימצא עצמו המט"ק לבדו מפעיל טנק בודד באזור אורבני, בדומה לאירועים שקרו ב"צוק איתן".

אירוע משמעותי נוסף שמתרחש בתקופה האחרונה בחיל הוא סיום הטמעת הפלוגות המסייעות (פלמ"ס), שהוקמו לפני כשנתיים. "הן מחוברות ברשת לטנקים והיכולות שלהן מחפות על החסרונות שלהם", ציין אל"ם אבשטיין. "בעזרתן הטנקים אפקטיביים יותר – ראינו את זה ב'צוק איתן'". במבצע האחרון פעלו באופן מלא שלוש פלוגות מסייעות בשלושה גדודי שריון ונלחמו עמם כתף לזחל. תפקיד הפלוגה הוא לסייע לגדוד הברזל בהתמודדות עם אתגרי שדה הקרב המודרני – אויב נעלם וחוליות נ"ט שיכולות להופיע בשטחים המתים, בהם צוות הטנק לא יכול להבחין.

אם מישהו חשב שהטנק פחות רלוונטי לזירת לחימת הגרילה האורבנית – "צוק איתן" הוכיח אחרת. "העובדות מדברות בעד עצמן. במבצע הפעלנו מאות טנקים והדרישה של הכוחות בשטח הייתה לעוד", הדגיש אל"ם אבשטיין. "הטנק הוא היחיד שמביא עוצמת אש מדויקת גם בשטחים בנויים. אנחנו מתעסקים בקרב משולב, ורוצים להביא כלים ממוגנים עם עוצמות אש". לדבריו, גדולתו של הטנק היא היכולת שלו לתקשר תוך כדי לחימה עם התותח, המפקדה וכוח התצפית.

"בסופו של דבר, כולם מתאהבים בשריון, זה כמו להתאהב במכונית הראשונה שלך", אמר אל"ם אבשטיין. עבורו, המפגש הראשון עם הטנק היה החלק בו הבין שהוא שם בשביל להישאר. "אתה מבין איפה אתה כשאתה רואה את המכונה האדירה הזו והעוצמה שיש לה. אתה לא נפגש בתיכון עם שום דבר שדומה לזה", משחזר. לטענתו, דבר נוסף שאין לו מתחרים זו החברות הייחודית שנצרת בחיל". זו חברות עם הצוות ועם הטנק עצמו, חוויה שקשה להעביר. מצפה למלש"בים שירות מאתגר. אם אנחנו רוצים צה"ל חזק השריון הוא חלק מכריע, אני מאחל להם שיהיו חלק מהסיפור".