ברוסיה ציינו מלאות 70 שנה לסיום המצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה

ב-27 בינואר 2014 ציינה רוסיה מלאות 70 שנה לסיום המצור של הצבא הנאצי על לנינגרד (כיום סנקט פטרבורג) במלחמת העולם השנייה. לציון האירוע נערך באזור לנינגרד שחזור של קרב הפריצה שהביא לסיום המצור. הבאנו צילומים מהאירוע.

 ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר (מאתר www.militaryphotos.net 27 בינואר 2014 ומהאינטרנט)

 

תושבי לנינגרד הנצורה אוספים מי שתייה, משלולית מים שנקוו בחור באספלט בשדרות נבסקי
לאחר הפצצה ארטילרית. דצמבר 1941. צילום: בוריס פ. קודויארוב

 

המצור על לנינגרד (כיום סנקט פטרבורג) במהלך מלחמת העולם השנייה הביא למותם של 750,000 איש, שיעור האבדות האזרחיות הכבד ביותר בעיר כלשהי בהיסטוריה המודרנית ואולי בכלל. לפי הערכות אחרות מתו במהלך המצור בין 1 מיליון ל-1.5 מיליון חיילים ואזרחים. עוד כ-1.4 מיליון אזרחים, מרביתם נשים וילדים, פונו במהלך המצור ורבים מהם מתו ברעב הכבד ובהפצצות.

המצור נמשך מ-8 בספטמבר 1941 ועד 27 בינואר 1944 (872 יום). במהלך המצור בן 900 הימים היה רעב כבד בלנינגרד שהוביל למותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם. מוות המוני זה לא היה רק תוצאת לוואי של נסיבות המצור אלא אחת ממטרותיו המפורשות והמכוונות של היטלר, כפי שנוסחו בהוראותיו ובפקודות מפקדי הוורמאכט.

בתחילת המצור על העיר החל להיות מורגש מחסור במזון ודלק. הדרך היחידה לתקשורת עם לנינגרד הנצורה היה אגם לדוגה, שהיה בטווח של התותחנים שצרו על העיר. משהחל רעב והוחמר בשל בעיות אספקה, חימום ותחבורה, מתו מאות אלפים מתושבי העיר. בחודשים יוני-אוגוסט 1943 פתחו חיילים סובייטים, בגיבוי מטוסים וספינות הצי הבלטי, במבצע להסרת המצור בעיר ויבורג הסמוכה, והמצור הוסר סופית בינואר 1944.

בתוהו ובוהו ששרר בחורף הראשון של המלחמה לא הייתה שום תוכנית פינוי זמינה או שהובאה לידי ביצוע. העיר ופרבריה רעבו לגמרי בהסגר המוחלט עד 20 בנובמבר 1941, כאשר הוקמה דרך קרח על פני הלדוגה שנקראה "דרך החיים".

המצור נמשך עד מבצע "ניצוץ" (Iskra) – מתקפה בקנה מידה מלא של הכוחות של חזית לנינגרד וחזית וולחוב שהחלה בבוקר 12 בינואר 1943. לאחר קרבות אכזריים גברו כוחות הצבא האדום על הביצורים הגרמניים רבי העוצמה בדרום אגם הלדוגה וב-18 בינואר 1943 נפגשו חזיתות ולחוב ולנינגרד, ופתחו מסדרון יבשתי לעיר הנצורה. בינואר 1944 אילצה המתקפה הסובייטית את הגרמנים, שהטילו מצור על העיר, לברוח מפרווריה הדרומיים של העיר ובכך תם המצור.

לנינגרד הייתה בין הערים הסובייטיות הראשונות שזכתה לתואר של עיר גבורה ב-1965. התואר ניתן בשנת 1945 עם סיום המלחמה אך הוענק באופן רשמי בשנת 1965 יחד עם ערים נוספות. גבורתה של לנינגרד מונצחת בפארק הניצחון שבגבעת פוקלוניה במוסקבה וכן במרכז העיר סנקט פטרבורג באנדרטאות שונות הפזורות בה. אחת האנדרטאות היא אנדרטת שבירת הטבעת. במהלך המצור ואחריו נכתבו יצירות אומנות רבות המתארות את המצור או מוקדשות לעיר. הבולטות ביניהן: הסימפוניה ה-7 "לנינגרד" של שוסטקוביץ' והמרידיאן של פולקובו מאת ורה אינבר.

להלן מקבץ צילומים משחזור קרב הפריצה של המצור

השחזור נעשה בברכת נשיא רוסיה. אל דאגה – גם טנקים יש בשחזור…