66 שנים לנפילתו של האלוף הראשון בצה"ל, דוד דניאל (מיקי) מרכוס (סטון)

במהלך שירותו בצה"ל מונה מיקי סטון לאלוף הראשון בצה"ל ופיקד על מרחב ירושלים. תחת פיקודו היו החטיבות "עציוני", "הראל" וחטיבה "7". השנה ימלאו 66 שנים לנפילתו ביום ד' בסיוון תש"ח (11 ביוני 1948). מומלץ לראות את סרט המפורסם "הטל צל ענק" על קורותיו

יהונתן כהן

בשנת 1966 יצא לאקרנים הסרט "הטל צל ענק" (Cast a giant shadow) המתאר את האלוף סטון מרגע פניית שליחי ההגנה אליו בעיר ניו יורק, דרך הגעתו לארץ, השתלבותו בלחימה ועד למותו. מתוארים גם קרבות נגבה, ומבצע "בן-נון" ובו קרבות לטרון ופריצת דרך בורמה. חדי העין יבחינו בסרט במספר סטיות קלות מהאמת ההיסטורית, לדוגמה: טנקי שרמן אם-1 המדמים את תקיפת נגבה ועוד כיוצא בזה. אך יחד עם זאת הסרט כולו משקף מציאות בראייה חיובית, את הקשיים האדירים שהיישוב העברי עבר בימיה הראשונים של מלחמת הקוממיות, את האמת לפיה בעת שמרכוס גויס למח"ל הוא לא בהכרח היה ציוני גדול, אך עם תחילת עבודתו בארץ מתגלה עד כמה הוא עצמו עובר שינוי משמעותי והופך לציוני נלהב.

מיקי מרכוס צילום: ויקיפדיה

דוד דניאל מרכוס נפל ב-ד' בסיוון תש"ח (11 ביוני 1948) עקב ירי של אחד משומרי המחנה באבו-גוש. קודם הגעתו לארץ שירת בצבא ארצות הברית בתפקידים שונים לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה. על אף היותו קצין מפקדה היה לוחם פעיל בפלישה לנורמנדי. במסגרת בצבא ארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה ובתוקף הכשרתו המשפטית, שירת בממשל הצבאי בגרמניה. דוד מרכוס גויס לצה"ל על ידי רס"ן (לימים אלוף) שלמה שמיר, והתנדב לצה"ל במסגרת מח"ל (מתנדבי חוץ-לארץ). במסגרת פעילותו הניח את היסודות להדרכה ותורת הלחימה של צה"ל. במשך שירותו בארץ מונה לאלוף הראשון בצה"ל ופיקד על מרחב ירושלים. תחת פיקודו היו החטיבות "עציוני", "הראל" וחטיבה 7.

הסרט והספר "הטל צל ענק"

הטֵל צֵל ענק (באנגלית: Cast a Giant Shadow) הוא סרט מלחמה אמריקאי משנת 1966, שנכתב, בוים והופק עלידימלוויל שבלסון. הסרט מבוסס על ביוגרפיה מאת טד ברקמן, המספרת על חייו שלקולונל דוד מרכוס. בסרט מככבים קירק דאגלס וסנטה ברגר. ג'ון וויין, יול ברינר ופרנק סינטרה מופיעים בתפקידי משנה. בנוסף לסוללת הכוכבים ההוליוודית המרכיבה את הסרט, שיחקו גם  חיים טופול ובנו של קירק דאגלס, מייקל, בהופעתו הקולנועית הראשונה, כנהג ג'יפ.

כריכת הספר באחת ההוצאות

כרזת הסרט

שחקנים עיקריים בסרט: קירק דגלאס בתפקיד מיקי מרכוס, ג'ון ווין, פרנק סינטרה, יול ברינר, סנטה ברגר. במאי: מלווילשבלסון, הסרט מבוסס על ספרו הביוגראפי של טד ברקמן. הסרט יצא בשנת: 1966.

לצפייה בסרט (122 דקות) לחץ על הקישור להלן:

קירק דגלאס בתפקיד מיקי מרכוס. תמונה מתוך הסרט

ג'ון ווין מרים כוסית "לחיים". תמונה מתוך הסרט

 

כריכת גיליון "במחנה" במלאת שנה לנפילתו של דוד מרכוס