24 שעות עם חיילי גדוד שריון

מי שלא גדל בחיל השריון, יתקשה להבין – מצד אחד הם תופסים קו רגלי, ומצד שני מתאמנים באופן קבוע בלחימה עם הטנקים. הצצה לחיי השריונרים בגדוד 77 אשר מגנים על גבול ישראל בגזרת יריחו

 אור גינזבורג (מאתר צה"ל, 24 בספטמבר 2015)

צילום: דובר צה"ל

אחד הדברים שמאפיינים גדוד שריון היא האווירה המיוחדת. "אם גדלת בשריון – בכל גדוד של החיל תרגיש בבית", מספר מ"מ בפלוגת הסיור 77, סגן דולב זהבי. אתר צה"ל החליט לאמת אמירה זו, והצטרף לגדוד 77 בגזרת יריחו וצפון ים המלח.

כשברקע האתגרים היום-יומיים שחווה כל לוחם בצה"ל, צומחת הדינמיקה הייחודית רק לחטיבה 7. "אנחנו שמחים להיות פה, ולפעמים אפילו מוותרים על זמן עם חברים מהבית בסופי שבוע כדי להיפגש ולהיות אחד עם השני", מספר סמל בראון. "יש משהו שרק מי שנמצא בשריון יכול להבין, הייחוד בעשייה שלנו יוצר חברות מיוחדת שרק אנחנו מכירים, ההוויי הגדודי נבנה במשך שנים ומורכב גם מהמורשת של חטיבה 7 ושל הגדוד".

כשנכנסים לבסיס "מול נבו", הסמוך לעיר יריחו, מרגישים מיד שמישהו נמצא שם: דגלים, ציורים על הקירות ואבנים צבועות עם סמלי הגדוד והפלוגות. למרות שהבסיס זמני, ללוחמים בפלוגות השונות חשוב שירגישו אותם – הם נותנים למקום פן אישי וביתי יותר.

לא מוותרים על הטנקים

מי שלא גדל בחיל, עלול לטעות כי לוחמי השריון נמצאים רק בטנק, אך ממש כמו כל לוחם, גם הם מבצעים סיורים, מעצרים ושמירות רגליות בכל גבולות הארץ. את הקו הרגלי, כמו זה שהם תופסים כעת, הם מכנים "קו חי"ר".

למרות הריחוק מהטנקים, מפקדי החטיבה משתדלים לחשוף את הלוחמים כמה שאפשר למגע איתם. "בהכשרה מכינים אותנו לתפוס קו חי"ר, אבל זה לא מה שאתה מצפה לו אחרי שלמדת לתפעל טנק", אומר לוחם בגדוד, סמל תומר בראון. "טנק הוא מכונה שאם לא תשקיע בה, לא תתאמץ ולא תאהב אותה, לא תצליח להפעיל אותה כמו שצריך".

אחד הפתרונות לשמירה על הכשירות הוא הקפצות פתע. בהקפצה האחרונה למשל, הפתיעו את לוחמי הגדוד עם תרגיל פתע ברמת הגולן. התרגיל דימה לחימה במתאר הצפוני וכלל גם שיתוף פעולה עם כוחות חי"ר, הנדסה ומרגמות. "בגלל התקופה הארוכה בה אנו כגדוד לא נוגעים בטנקים, היה לנו חשוב לתרגל מצב שבו הגדוד מופעל בפתע ונדרש להתייצב מידית למלחמה", מסביר מג"ד 77, סא"ל יפתח נורקין. "המעבר בין תעסוקה מבצעית לחירום דורשת הרבה מאמצים מהלוחמים ובין השאר גם גמישות תודעתית", הוא מוסיף. הגדוד תרגל בעיקר ירי בשטח בנוי וסגור והתמקד במטרות חי"ר ורכב.

"היום כולם כבר מבינים – גם לוחמי פלוגות הסיור גדלו על ערכי חיל השריון"

לפני כשנה נכנסה לגדוד פלוגה חדשה – הפלוגה המסייעת (פלמ"ס). "הפלוגה המסייעת נותנת זווית ראות שונה לטנקים", מסביר סגן זהבי. "אנחנו הולכים כמה קילומטרים לפני הטנקים ורואים איפה הם יכולים לעבור ואם צריך להוסיף כוחות הנדסה שיפלסו את הדרך. אנחנו  גם מספקים כוח אש נוסף וכך אפשר לסגור מעגלי אש במהירות", הוא מפרט.

על-אף שהפלוגה חדשה, היא השתלבה כמעט לחלוטין בגדוד. "בהתחלה הסתכלו עלינו בעין בוחנת ולא כל כך הבינו את התפקיד", מספר סגן זהבי. "אבל עכשיו כולם מבינים שאנחנו לוחמים שגדלו על אותם ערכים – ואני מאמין שהשתלבנו בצורה הכי טובה שאפשר".