"ידו של צה"ל הייתה על העליונה"

קצינים בכירים מהאוגדות הדרומיות בשיחת סיכום ראשונית של מבצע "צוק איתן". המודיעין המוצלח, הלחימה מבית לבית וגם ההישג התודעתי של חמאס. מיוחד

אור הלר (מאתר ISRAEL DIFENSE, 9 באוקטובר 2014)

חיילים מתקנים שרשרת טנק מרכבה

מבצע "צוק איתן" החזיר לעשייה הצבאית את התמרון הקרקעי. האמת היא שכשהכוחות החלו להיאסף בדרום לאחר שסיימו את מבצע "שובו אחים" למציאת גופות שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו באזור חברון, המפקדים והלוחמים העריכו שגם הפעם, כמו במבצע "עמוד ענן" יותר משנה וחצי קודם לכן, הם לבסוף לא יופעלו והמבצע יסתיים בפעילות אווירית בלבד. אלא שהם התבדו.

צה"ל הפעיל בתמרון שלוש אוגדות: את אוגדת עזה, שקיבלה לאחריותה בין היתר את חטיבות גבעתי והצנחנים, וכן את שתי האוגדות שעברו הסבה מאוגדות גזרתיות לאוגדות על-גזרתיות, כאלה שיופעלו בכל מלחמה, בדרום או בצפון: אוגדה 162 ואוגדה 36. באוגדת עזה עסקו בנושא המנהרות כבר הרבה מאוד זמן.

"למעלה מ-90 אחוז מהמנהרות הכרנו, והיה לנו מידע מעמיק עליהן. נערכנו לאיום הזה", מספר קצין בכיר באוגדת עזה, "בסך הכול החמאס לא הצליח לממש שום יכולת עם כלים שונים. גם אם הצליח בתת קרקע, הוא פגש שם בכוחות צה"ל ולא באזרחים. בסופו של דבר, הלכה למעשה, לא הופתענו משום דבר. לפעמים פעלנו טוב יותר ולפעמים פחות. לגבי מנהרות התקפיות – הלכנו לפגיעה במגע. בהקשר הזה האויב ספג פגיעות קשות מאוד. היכולת שלו והחשיבה כמה יוכל להפתיע את צה"ל במרחב בהקשרים האלה, האיזון שבין לפעול מול המנהרות ומול הגדודים היה נכון ומאוזן. נתקלנו באתגרים. המטענים והמלכודים – ידענו ושיערנו שיהיו. החמאס השתמש בכמויות גדולות של בתים ממולכדים. התאמנו את שיטת הלחימה שלנו לזה. נלחמנו והתאמנו את הלחימה ליום וללילה. אתגר התת קרקע מאוד משמעותי גם בשטח האויב. הייתה לנו שליטה מבצעית ותיאום מבצעי תוך כדי. יצרנו שפה משותפת בין האוגדות והתאמנו את שיטת הפעולה אחד לשני ובין הכוחות בשטח בזכות הכוחות הלוחמים – מח"טים ומגדי"ם".

"החטיבות קיבלו משימות ברורות ותכליתיות ועמדו בהן במהלך כל הלחימה", אומר הקצין הבכיר באוגדת עזה, "השילוב של החי"ר, שריון, חיל-האוויר הנדסה ועוד היה מאוד מוצלח. כל זה כתוצאה מההכנות. "בכל מלחמה ישנם אירועים שצריך לתחקר וללמוד אותם. אנחנו נעסוק בתחקירים הללו בצורה נוקבת כפי שאנו יודעים כדי לשפר את הטקטיקה שלנו ללמוד למקרים עתידיים. יש דברים שצריך ללמוד. אני אישית מאוד שבע רצון מאופן הביצוע והפעילות של החטיבות ומהרמה המטכ"לית, בבהירות, בתכליתיות ביציבות ועוד. הרגשתי מאוד בנוח".

"חדרנו לקליפה הקשה"

אוגדה 36 הייתה במשך עשרות שנים אוגדת רמת הגולן, עד לאחרונה ממש היא מילאה שני תפקידים בצה"ל: האוגדה המרחבית ברמת הגולן, ואוגדה משוריינת שנועדה להכרעה בשדה הקרב. אלא שעל פי החלטה של הרמטכ"ל בני גנץ אוגדה 36 ירדה מרמת הגולן והפכה להיות אוגדה רב זירתית, כלומר אוגדה שיש לה משימות אופרטיביות בכל הגזרות שאליהן מתכונן צה"ל וכך מצאה עצמה אוגדה 36 בזירה לא שגרתית עבורה: עזה.

קצין בכיר באוגדה 36 מספר כי "מיד עם כניסתי לתפקיד קיבלתי פה בעזה משימה. התחלנו לעבוד פה כחלק מהתוכנית האופרטיבית האוגדתית. אוגדה 36 עוסקת כבר חודשים במוכנות לכל תרחיש בעזה. מתכנסים עד רמת אישורי תכניות בדרג מ"מ. חשוב לומר שלא כל המודיעין היה ידוע אבל זה המודיעין הכי טוב שהיה לי בצבא אי פעם. באמת ברמה מאוד גבוהה. סטייה של מקסימום 20-30 מטר.

"האוגדה מבוססת על כוחות סדירים, ירדתי עם כל הכוחות והסד"כ ונכנסתי לסג'עייה ואל-מועזי. היו תוכניות מאוד רחבות, מכיבוש מלא עד כל השלבים למטה. הצענו לאלוף הצעות ביניים וכיבושים של מרחבים. האוגדה הייתה מוכנה עם ידע ורמת אימונים גבוהה. טיפלנו ב-11 מנהרות. ידענו מראש חלק מהנקודות וחלק ניתנו תוך כדי. הייתה מנהרה של 400 מטר והייתה של 4.5 קילומטר. נכנסנו להתקפה על מרחב סג'עייה, לאזור מורכב מאוד. בהתמודדות עם סג'עייה היינו מוכנים. גולני וחטיבה 828, חטיבת בית ספר למ"כים, קיבלו את המרחב. הייתה קליפה קשה אבל הצלחנו לחדור אותה ואני גאה מאוד במפקדים ובחיילים. נתקלנו במהלך הלחימה גם ברגעים קשים, אבל גם כשמפקדים נפגעו בכל מקום היו קצינים מובילים. אנחנו הוגדרנו כאוגדה התקפית. המרחב היה מורכב. עסקנו והתאמנו על איום המנהרות בבסיס אימון פיקודי לכיש ובבסיס אימון פיקודי אליקים אבל זה לא קרוב להיקף המנהרות שיש ברצועה. מצאנו הרבה מנהרות לחימה תוך כדי הלחימה. זה הפך לקרב צפוף וקטן כך שעיקר הלחימה הייתה ברמה הפלוגתית".

מודיעין – סיפור הצלחה

גם האוגדה הרב זירתית השנייה בצה"ל, האוגדה המשוריינת 162 נשלחה לעזה, לגזרה הצפונית יותר, מבית חנון. "אנחנו אוגדה רב זירתית. אוגדה שמחוברת זמן רב למשימות בדרום, בעזה", אומר קצין בכיר באוגדה 162, "אוגדת עזה אימצה אותנו. כל הגדודים הכירו את הגזרות ואת האזורים. המודיעין היה ברמה גבוהה מאד והגיע למקומות הרלוונטיים. גם המודיעין החקור וגם המודיעין שהצטבר במהלך המבצע. ידענו להגיד למ"פ ולחייל בשטח מה יש מולו. המודיעין הוא אחד מסיפורי ההצלחה של המערכה הזו. בכל מקום שבו נקבע יעד עמדנו בו. אין גדוד או פלוגה שנקבע לה יעד ולא הגיע אליו בצורה מצוינת. אנחנו צריכים להתנצל בפני הדור הזה שהטלנו בו בספק. כל החיילים והקצינים תפקדו בצורה מצוינת ויוצאת דופן. במקומות שהמפקדים הבכירים נפגעו המפקדים הזוטרים תפסו פיקוד והובילו את המערכה. הקרב הזה בלט בשילוביות ובחיבור בין חי"ר, להנדסה ולטנקים. מפקדות החטיבה היו מלאות במידע.

"באשר לקרב הכיבוש על בית חנון: המשימה שלנו הייתה להכריע את גדוד בית חנון – אחד של הג'יהאד האסלאמי שהושמד ונסוג, לא יודעים איפה השאריות שלו, והשני גדוד של החמאס שמג"ד ושלושה מפקדי פלוגות שלו נהרגו. גדוד החמאס בבית חנון נמדד כמספר 2 בירי תלול מסלול (תמ"ס). תשעה ימים הוא לא ירה אחרי שאנחנו נלחמנו מולו. עשינו הרחקת אוכלוסייה לפני הכניסה על ידי מסרים, כרוזים, פגזי עשן ומיכלים שלא מתפוצצים. בשלב שנכנסנו, מצאה אותנו עיירה ריקה. היה רק בית ספר אחד ששימש כריכוז פליטים וגם להם אפשרנו לצאת החוצה ולהתרחק. זה אפשר לנו לפעול בחופשיות. הייתה כמות גדולה מאוד של מלכודים ומטענים. היו מטענים על עצים, על צדדי המדרכות. רק בצומת הכניסה לבית חנון היו שמונה זירות מטענים. דבר שני, הייתה כמות גודלה מאוד של בתים ממלוכדים. דבר שני שליווה את המערכה זה השימוש הציני של החמאס באוכלוסייה האזרחית: גני ילדים, בתי ספר, חממות עם פירים עד נתיב העשרה, מנהרות צמודות לגדר של בית חנון. תמונה סוריאליסטית של רובים על ספסלי ילדים. מצאנו בחצר בית ספר בבית חנון שלושה משגרים. הממשק והערבוב של האוכלוסייה האזרחית עם הארגון הוא בעייתי מבחינה ערכית. כמג"דים ומח"טים פעלנו במיקוד ובאיפוק כדי לא לפגוע באוכלוסייה האזרחית.

"עליי הוטלה המשימה להכריע את גדוד בית חנון, ולפגוע במנהרות ההתקפיות. השמדנו גם הרבה מנהרות הגנתיות. יש מערכת ענפה של תת- קרקע. במקומות בהם תמרנו ירד ירי התמ"ס משמעותית. יש תחושה טובה בנוגע למודיעין ולמסוגלות הכוחות. ניהלו את המערכה ויש תחושה של גאווה ומסוגלות. יש דברים שעד שאתה לא מתחכך בהם אתה לא יודע להתמודד איתם. תקופת למידה. שילמנו מס על הלמידה הזו אך הלמידה תוך כדי הלחימה הייתה טובה".

מתי שונתה לכם התוכנית האופרטיבית המקורית ללחימה נגד המנהרות?

"ההישג והמטרה הייתה המנהרות ההתקפיות", אומר קצין בכיר באוגדת עזה, "ההחלטה הזו הייתה מתוך חשיבה. ישנה חשיבות רבה בין ההישג הפיזי וההישג מול החמאס. התפתחות משלבים שקדמו לתחילת המבצע. מה שהיה בעמוד ענן זה לא מה שקרה פה עכשיו. אי אפשר לבצע את התוכנית הקודמת. היינו צריכים לעשות את ההתאמות למצב. הייתה תשתית מודיעינית טובה והיה לנו זמן לתכנן את זה. יש התפתחויות במערכה".

מה הם הממצאים הראשוניים באשר לאירוע ה'פילבוקס' סמוך לנחל עוז בו נהרגו חמישה חיילים בידי מחבלים שחדרו ממנהרה?

"כל החיילים היו עם אפודים ווסטים ולכולם כדור בקנה. היה שם ירי צליפה מוקדם יותר. משימתם הייתה להגן על המעבר. היה מעבר קבוע של רק"ם. הרמנו סוללות וחפרנו שוחות. החיילים היו למטה בחצר והמחבלים שיצאו מהמנהרה יצאו משדה חמניות והגיעו צמוד למבנים. הכוחות לא רואים אותם. החייל מזהה את המחבל. שני חיילים למעלה לא רואים משם. המחבלים ירו RPG למעלה. הם לא נהרגו שאננים. הם היו מוכנים וירו. אם הם לא היו נתקלים- המחבלים היו מגיעים לבארי", אומר קצין בכיר באוגדה 36.

מה ההמלצות של צה"ל באשר ליום שאחרי המבצע והסידורים הביטחוניים ברצועה?

"אנחנו בונים מרחב מבצעי. הוספנו אמצעים כשהבנו שהיום המנהרה לא בגדר, היא בתוך שטחנו, בהחלטה של הרמטכ״ל. זה בעייתי לבנות מרחב שיוצר תחושת ביטחון ולא מבצר. צריך למצוא את הטכנולוגיה שמאפשרת את זה. שינינו את כל התפיסה לפני כמה חודשים. הכפלנו את סד״כ החי״ר, קיבלנו שתי חטיבות שריון ועוד. שיהיה כוח מוכן בכל מקום, בכל יישוב".

בשיח שלפני הכניסה הקרקעית, מה היו השיקולים?

"מנהרות זה דבר לא חדש. פעם ראשונה שנתקלתי באיום הזה היה ביום השלישי שלי בתפקיד", אומר קצין בכיר באוגדת עזה, "מדינת ישראל מנהלת מערכה משמעותית סביב הדבר הזה. עסקו בזה באוגדה בפיקוד ובדרגים גבוהים יותר מזה שנים. התפתחו דברים, יכולות ושיטות. שיערו שזה יעצור אבל הבנו שזו טעות. גילינו שזה לא עוצר בעקבות מחקר מודיעיני סביב המנהרות. המנהרות הן לא האתגר היחיד של מדינת ישראל וגם לא של האוגדה. יש דרכים שונות לפתור את הבעיה הזו. זהו הישג תודעתי. ישנה הבנה של מה היא כוונת המימוש וזה ההבדל. לכן הוחלט לצאת למבצע קרקעי".

איך האויב לחם בתמרון?

"ישנם הישגים שונים. גדודי החמאס ברחו. ירו מנגד, היו מטענים אבל במפגשים הקרובים הם ברחו. הכוחות שלנו מאומנים יותר. במפגשים הטקטיים ידם של הלוחמים שלנו הייתה על העליונה. אנחנו מצוידים יותר ומאומנים יותר", אמר קצין בכיר באוגדה 162.