הטנק הרוסי והאיומים - מה הסיבה שרוסיה לא שלחה לקרב את הטנקים החדשים שלה?

טנק רוסי שרוף

כתב: סא"ל (מיל') מיכאל מס – אוצר הטנקים

 

העימות בן השבועיים בו תוקפת המעצמה הרוסית את אוקראינה החלשה, מגלה כמה צפונות שהולכות ומתבהרות עם ההתקדמות. טנקי העתיד המהפכניים של הרוסים אינם נוטלים חלק בקרבות ולעומתם הוכנסו דגמים מיושנים. האויב של הטנק אינו הטנק שבצד השני, אלא החודרן המאיים הנורה ע"י החייל הבודד הנעלם  והמימד האנכי שנוסף במפתיע או לא, ע"י השימוש בכטב"מים תוקפים. האם גם אצלנו חייבים לעשות חישוב מסלול מחדש?

איפה הטנקים החדשים של פוטין?

מלחמת האדום כחול בצהוב תכול, הציגה בפנינו תוקפן אשר ריכז כוחות במסווה של תרגיל בעיקר על גבי הקרקע לאחר נטרולו של חיל האוויר האוקראיני הלא משמעותי. ריכוז הכלים הציג ארסנל מרשים אך מיושן של טנקים מבוססי הסדרות הישנות של T72, T80, T90  (להזכירכם שהמספר מעיד על שנת ההופעה של הדגם), אשר המשותף להם הינו היותם בעלי תותח דומה ובקוטר אחיד של 125 מ"מ היורה תחמושת פרודה באמצעות מטען אוטומטי. (צוות הטנק מונה שלושה אנשי צוות החסר את הטען). גם המיגון בטנקים אלה מבוסס על תוספות של מיגון ריאקטיבי מוכר מבוסס לוחות או זוויתנים אשר אינו עומד בפני האיומים הקיימים בידי האוקראינים ואשר מוכיחים את עצמם מידי יום בהשמדת הטנקים הרוסיים.

מה הסיבה שרוסיה לא שלחה לקרב את הטנקים החדשים שלה? לכך כנראה מספר סיבות, נראות לעין או חזויות.

  1. רוסיה שומרת את הארסנל החדיש יותר להפעלה בעימות שעלול להתגלגל להסלמה ומלחמת עולם. לא הגיוני – כי גידול הסד"כ של משפחת הכלים "ארמטה" אינו בקצב כה משמעותי.
  2. חלוקה אזורית של הקצאת כוחות עפ"י כוחות מערב, מזרח ומרכז, ניתבה דווקא כלים נחותים יותר לעימות מול אוקראינה החלשה בעליל.
  3. חוסר בשלות מבצעית של טנקי הארמטה T14 בעל הצריח הלא מאויש ומערכות הגנה אקטיבית  מתקדמות ומשפחת הנגמ"שים המתקדמים מסידרה T15  ארמטה ו-קורגנטס 25 בעלי חליפות המיגון המרשימות. גם בקרב הנגמשים האופניים, אין אנו יכולים למצוא שום בשורה מעבר לשימוש בשריוניות ה-BTR, ובולט חסרונו של VPK-7829 Bumerang  הכבד שביחד עם משפחת הארמטה הופיע לראשונה במצעדי הניצחון ב-2016 ואמור להיות בייצור סדרתי משמעותי. ידוע הדבר שלרוסים בעיות של ראשוניות משפחות הכלים האלה אשר בגין העיכוב באספקתם באופן מאסיבי, בחרו במקביל לשדרג ולהשביח גם את הארסנל המיושן יותר..
  4. בקרב הטנקים, חסרים גם טנקים חדישים מסדרת ה-T90 מדגמים M  ואחרים המצוידים במערכת הגנה רכה מסוג "שטורה" מבוססת שבשי לייזר ועשן כנגד איום נ"ט. טנקים כאלה הופעלו כבר ע"י הרוסים בסוריה וחלקם ניפגע. רק חלק קטן מהסד"כ באוקראינה מכיל טנקי איכות מתקדמים.
  5. לעומת חסרונם של הטנקים החדישים, מפליא לראות את כוחות החי"ר הממוכן מתקדמים ע"ג כלים מיושנים ובלתי ממוגנים כמו הפלטפורמה האוניברסלית MTLB וכן נגמ"שים קלים יבילי אוויר מסדרת BMD-4.

מה הכניסו הרוסים ללחימה?

ב-1941 במהלך מלחמת העולם השנייה ובעקבות התקדמות הגרמנים במהלכי מבצע "ברברוסה", ביצעו הרוסים מהלך מרתק של העתקת מפעל הטנקים 183 מהעיר חרקוב באוקראינה אל מעבר להרי אורל  לעיר ניז'ני טאגיל עם כול הציוד, צוותי המפעל ומשפחותיהם. לאורך השנים של ברית המועצות, היוו המפעלים בניז'ני טאגיל וכן זה שהתמקם בחדש בחארקוב, את תפארת תעשיית הטנקים הרוסית מאז המלחמה העולמית ועד להתפרקות ברית המועצות. צבא בריה"מ הצטייד הן בטנקים מתוצרת המפעל האוקראיני והן בטנקים מתוצרת מקומית, כאשר העיקרון התבסס על ניסיון לבצע אחידות במבנה, מערכת הנשק ואופן ההפעלה.  

גם בקרבות הנוכחיים אנו עדים להתמודדות בין טנקים כמעט זהים במראה החיצוני ובמערכותיהם, דבר שמאפשר לאוקראינים להכניס מיד לשימוש את הכלים הרבים אותם הם נוטלים שלל מהצבא הרוסי.

לסקירה על מגוון הכלים במערכה, לחצו כאן:

מעניין לציין שבארסנל של השריון האוקראיני נמצאים מספר דגמים משודרגים של הטנק T64 אשר נגרטו כבר לפני מספר שנים ע"י הרוסים.

טנק רוסי מתקדם מסוג ארמטה T14

טנק רוסי מתקדם מסוג ארמטה T14

 

 רק"ם לחימת חי"ר מסוג קורגנטס 25. לא נראה בלחימה
 רק"ם לחימת חי"ר מסוג קורגנטס 25. לא נראה בלחימה

 

האויב הנעלם שכופף את הטנק?

יחס הכוחות בין הצבאות במספר הטנקים הינו פי 6, או יותר, אם לוקחים בחשבון גם את מקדם האיכות. ברם הלחימה של הרוסים עם חייליהם נטולי המוטיבציה, מול הלחימה של המגינים האוקראינים, הפועלים בסביבה מוכרת בבית, והעובדה שהלוחמים האוקראיניים מקיימים בעצם לוחמת גרילה סמי אורבנית, תוך הפעלת נשק קטלני, מניבה תוצאות קטלניות והרסניות בקרב הכוחות הרוסיים.

גם העובדה שהתקדמות כוחות היבשה הרוסיים מתעכבת בגין פעולות הגנה אמיצות, בגין קשיי תמרון בבוץ החורפי הטובעני ואולי גם בגלל טקטיקה (?), מביאים לידי ביטוי את היכולת לזנב בברווזי המטרה הרוסיים.

נשק נ"ט מיטלטל אינו דבר חדש בשום עימות ידוע ב-80 השנים האחרונות, עוד מימי הפאנצרפאוסט הגרמני במלחמת העולם השנייה, עבור דרך מלחמת יום הכיפורים, וכלה בקרבות בסוריה עיראק ותימן.

האוקראינים רכשו מבריטניה כ-3615 טילי נ"ט מדגם NLAW לטווח של עד 800 מטר. הטיל שמחירו כ-35,000 דולר סופק לפני המלחמה ומסייע לאוקראינים להשמיד רק"ם רוסי לאורך הצירים גם מול כלים בתנועה, כולל את מגוון הטנקים הרוסיים נמוכי הצדודית.

גם ארה"ב סיפקה לאוקראינים בתחילת העימות מאות יחדות של טילי נ"ט מדגם FGM-148 Javelin לטווחים של עד 2500 מטר המאפשרים ירי ממרחק גדול יותר לעומת הטילים הבריטיים. האוקראינים מבצעים גם פעולות עקיצה קטלניות תוך שימוש ברקטות נ"ט בסיסיות מסוג RPG7 המשוגרות ע"י חיילי מילואים ומיליציות מבין בתים ויערות.

יכולת ההגנה של החיילים האוקראינים תוך ניצול יתרונם בהכרת השטח, התקרבות אל האויב מבלי שיחוש, וירי נשק חודרני, מביא להצלחות הגנתיות עצומות המפילות חללים בקרב הכוחות הרוסיים, משמידה כלי רק"ם ורכב רבים ואף מאפשרת התקדמות, כיתור כוחות קטנים ולקיחת לוחמים רוסיים בשבי.

לצפייה בסרטון לחצו כאן:

האיום האנכי – The vertical axis

קברניטי צבא אוקראינה הבינו כנראה את נחיתותם מול עוצמת הדוב הרוסי והזאב הבלארוסי, ותכננו את נשק ההגנה שלהם על בסיס אמצעי נשק זולים יחסית, קלים לתפעול, (שגר ושכח) קטלניים ובעלי יכול הופעה מהירה בקרב והתנתקות לסבב חדש.

בנוסף לטילי הנ"ט הבריטיים וממשיכיהם האמריקאים, הצטיידו האוקראינים בכטב"ם (כלי טיס בלתי מאוייש)תוקף מתוצרת טורקיה המכונה  Bayraktar TB2 בעל יכולת נשיאה של 4 פצצות מונחות לייזר מסוג MAM-C לטווח של 8 ק"מ, ואף דגמים מתקדמים יותר עד 14 ק"מ. טילים אלה כבר נוסו בהצלחה רבה בקרבות של טורקיה בסוריה ובעימות בין אזארביידג'אן וארמניה בחבל נאגורנו-קאראבך.

האוקראינים מפעילים את הכטב"מים בהצלחה רבה על שיירות סטטיות ודינמיות ומייצרים הרס ודמורליזציה בקרב הכוחות הרוסיים.

הרוסים הכינו לטנקים שלהם גגוני מיגון באופן מאולתר מיד בימים הראשונים, דבר שלא מנע את פגיעת הפצצות בגג צריחי הטנקים הרוסיים.

 

טנק רוסי מושמד אשר צוייד ב-"מיגון גג" ולידו חייל אוקראיני מרוצה.

טנק רוסי מושמד אשר צוייד ב-"מיגון גג" ולידו חייל אוקראיני מרוצה.

השימוש בנשק הנ"ט או הפצצות המונחות ע"י כלי טייס בלתי מאוישים, מוסיף ציר חדש (אך גם צפוי) בתצפית, במודיעין, ובניסיון הלחימה באיום מהאוויר המיועד לפגוע בטנק במקום החולשה הבולט – גג הצריח והצוות. – האיום האנכי.

אין ספק שהצלחת הכטב"מים הטורקיים המופעלים ע"י האוקראינים בהצלחה כה רבה, הינה נקודת מפנה בקרב היבשה ואויבו של הכוח המתמרן. (יכול להיות שנראה סוללות מתניידות של נשק נ"מ כדוגמת ה-"פאנטסיר" הרוסי בשדה הקרב הסימטרי או האסימטרי העתידי.)

סיכום

חוסר הפרופורציה בין עוצמת התוקף לחולשת המגן, אמור היה להביא כבר מזמן לתבוסה של האוקראינים במהלך בזק של הרוסים. לא ניתן לשער כיצד יסתיים המהלך מהבחינה הצבאית, אך כבר אפשר לציין במפורש – שהמגן משתמש ביתרונות התמרון הרגלי, האוייב הנעלם, נשק הנ"ט הקטלני, והמימד האנכי, באופן שפוגע קשות ובאופן מכאיב מאד בכוחות הרוסיים.

לצפייה בסרטון לחצו כאן:

כנראה שנראה יותר ויותר הצטיידות של צבאות בנשק הגנה/התקפה "ממזרי" שיאפשר גם לצבאות סדירים וגם לכוחות גרילה להכות באויביהם בהצלחה.