חטיבה 7 משתדרגת. גדוד "רומח" קולט אל הטנק מרכבה סימן 4

האדם שבטנק ינצח, אך הטנק המתקדם בעולם לא יזיק: חטיבה 7 שיפרה את יכולותיה והחלה לקלוט את טנק המרכבה סימן 4, עליו מותקנת מערכת "מעיל רוח" שמספקת הגנה משופרת ללוחמים

 

גילי קופר (מאתר צה"ל, 6 בנובמבר 2014)

 מרכבה 4 עם מעיל רוח. צילום: סא"ל (במיל') מיכאל מס

מרכבה 4 עם מעיל רוח. צילום: סא"ל (במיל') מיכאל מס

 

יריית פתיחה: חטיבה 7 החלה את ההסבה לטנק מרכבה סימן 4 באימון שקיים גדוד "רומח" לפני כשבועיים, ודימה לחימה בתוואי שטח צפוני. מדובר בשדרוג משמעותי עבור חטיבת השריון, שעד כה השתמשה בטנקי המרכבה סימן 2. "העובדה שכוחות נוספים יילחמו באמצעות הטנק המתקדם בעולם הינה בעלת השפעה אסטרטגית", הדגיש סגן מפקד החטיבה, סא"ל יאיר אור.

לדבריו, כל כוח שעובר להילחם על הפלטפורמה המתקדמת, מביא לשיפור משמעותי של היכולות בשל היתרונות המבצעיים הרבים שמאפשר הטנק החדש. "מהפעולה בשדה הקרב, זיהוי והשמדת אויב, שמירה את כוחותינו ועד הגעה לעומק מערכי האויב", פירט סא"ל אור. "יכולות המעבר של הטנק השתפרו, בעזרת מאות כוחות סוס ומערכות הנעה משופרות – כמעט ואין היום מכשול שהוא לא יכול לעבור", קבע.

אחד היתרונות המשמעותיים של הטנק הינו מערכת ההגנה האקטיבית המורכבת עליו – "מעיל רוח", שמספקת לו הגנה מטילי נ"ט (נגד טנקים). "המערכת מאפשרת לנו להתקדם בשטח בו קיים איום נ"ט", הסביר סא"ל אור. "גם באזורים בהם ניתקל בהתנגדות גדולה של כוח עוין – נוכל לחצות את השטח ולהשמידו. ליכולת הזו יש חשיבות רבה, והיא תאפשר לנו להגיע לאן שנרצה", חידד.

מרכבה 4 עם מעיל רוח. צילום: סא"ל (במיל') מיכאל מס

"כמעט ואין היום מכשול שהוא לא יכול לעבור". צילום: דובר צה"ל

כאמור, הגדוד הראשון שהחל בהסבה הוא גדוד "רומח", בתרגיל שדימה אויב במתאר צפוני. בתרגיל שולבו לקחים שהופקו ממבצע "צוק איתן", בו השתמשה החטיבה בטנקי המרכבה סימן 2. "התרגול הוא בעיקר של קרב הגנה לאורך זמן", הסביר מפקד הגדוד, סא"ל עידן מורג.

"במבצע האחרון הטנקים הישנים נלחמו בצורה מצוינת ונתנו את המענה הטוב ביותר לאיום שעמד בפנינו", המשיך מפקד הגדוד. "אולם אין ספק שטנק מתקדם יותר ייתן מענה מהיר וטוב יותר מאשר הטנקים הקודמים. זו קפיצת מדרגה מבחינת הלוחמים בהיבט היכולות והנדסת האנוש בתוך הטנק", סיכם.