מבצע "צוק איתן": יותר מ-1200 יעדי טרור נתקפו בעזה

חיל האוויר ממשיך לבצע תקיפות ממוקדות לעבר מוקדי שיגור ברצועת עזה. נערכים להרחבת המבצע: "הכוחות הקרקעיים מבצעים אימונים מסיביים". חיל הים ממשיך גם הוא בתקיפות. הרמטכ"ל: "עזה הולכת ושוקעת באסון"

 מאתר צה"ל (12 ביולי 2014)

בהמשך לפעילות המבצעית במסגרת מבצע "צוק איתן", אליו יצא צה"ל על רקע ירי הרקטות הנרחב ליישוביי הדרום ושמטרתו פגיעה קשה בחמאס ברצועת עזה, נמשכות תקיפות אינטנסיביות של יעדי טרור ברצועת עזה. מאז תחילת המבצע נתקפו למעלה מ-1220 מטרות טרור ברצועה, ביניהן מעל 632 משגרים, 130 מחנות צבאיים ו-97 בכירים. בנוסף, בוצעו כ-220 תקיפות על מנהרות ברחבי הרצועה. מאז תחילת המבצע בוצעו למעלה מ-108 יירוטים של כוחות "כיפת ברזל" כנגד רקטות שכוונו לריכוזי אוכלוסין.

היום החמישי למבצע, 12 ביולי

20:10 – צה"ל תקף באמצעות כלי טיס של חיל-האוויר שני פעילי חמאס ושני פעילי גא"פ (ג'יהאד איסלאמי פלסטיני) בצפון רצועת עזה. הפעילים היו אחראים לירי תלול-מסלול לעבר שטח מדינת ישראל.

כמו כן, תקף צה"ל את ביתו של אחראי ירי התלול מסלול של חמאס בצפון רצועת עזה, באזור בית להייה. בית זה שימש כתשתית פיקוד ושליטה של הארגון, ונמצאו בו מספר משגרים. בנוסף, נתקף ביתו של רדואן טאפש, פעיל בכיר במערך היצור של הגא"פ.

צה"ל ימשיך ויתקוף כל גורם אשר מפעיל טרור לעבר שטח מדינת ישראל ואזרחיה.

19:20- מפקד אוגדת עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין, הפיץ אגרת ללוחמים הנערכים על גבול עזה לאפשרות של כניסה קרקעית ואמר כי "המציאות בימים האחרונים מלמדים שנידרש לפעולה בעוצמה משמעותית יותר, מאמץ הגנה לצד מאמץ התקפי, שתכליתם להשיב את השקט ואת תחושת הביטחון ששררו במרחב עוטף עזה מאז מבצע "עמוד ענן" ועד לפני שבועות ספורים".

תא"ל אדלשטיין הדגיש כי "השקט הוא זכותם הטבעית של תושבי עוטף עזה בפרט ומדינת ישראל ככלל, ועלינו, חיילי ומפקדי צבא ההגנה לישראל, מוטלת האחריות והשליחות להשיבו. נמשיך לפעול מתוך דבקות במשימה, לאור המטרה. נידרש לפעול בתחבולה, ביוזמה ובהתקפיות, המבוססים על שיתוף פעולה איכותי ומקצועי בין הכוחות השונים".

18:19- דובר צה"ל השיק אפליקציית פייסבוק למעקב בזמן אמת אחר תקיפות צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע "צוק איתן". לאפליקציה

17:19- צה"ל, בשיתוף פעולה עם שירות הביטחון הכללי, פגע לפני זמן קצר בשלושה פעילי טרור בצפון רצועת עזה. הפעילים, נידל אלמלש, ראטב ציפי וראסן מסרי, היו מעורבים בירי רקטות לעבר ישראל.

14:35- צה"ל תקף לפני זמן קצר את המשגר ממנו נורה מטח הרקטות האחרון לעבר העיר נתיבות.

11:54- קצין האג"ם במילואים של פיקוד דרום, אל"ם (מיל') אילן פרץ, אשר פועל כעת בהכנת כוחות להרחבת המבצע, אמר בשיחה לאתר צה"ל כי "גם ברגעים אלו הכוחות מנצלים כל דקה לאימונים מסיביים, לקראת המשימות אליהן נידרש במבצע. כוחות שונים של צה"ל נעים לעבר הרצועה, כולם מוכנים ללחימה קרקעית כבר זמן רב. כולנו נגיע נחושים לפתח הרצועה. אנחנו רק מחכים לרגע פקודה". (שחר רופין, אתר צה"ל)

8:46 – במהלך הלילה סיכל צה"ל עשרה פעילי טרור, מתוכם שישה המעורבים בירי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. זאת במסגרת תקיפה של למעלה מ-60 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה, ביניהן משגר בדרום הרצועה ממנו בוצע הירי לעבר באר-שבע בשעות הלילה. מתחילת המבצע נתקפו עד כה מעל 1160 יעדי טרור.

כוחות של חיל הים תקפו במהלך הלילה מספר מטרות, ביניהן עמדת תצפית של חמאס וכן מקום מפגש של פעילי חמאס וועדות ההתנגדות העממית.

בין היעדים שנתקפו מתחילת המבצע, נכללות עשרות תשתיות מבצעיות של בכירים בארגוני הטרור חמאס ובארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני, אשר לקחו חלק בביצוע פיגועים רבים  ובביצוע ירי תלול-מסלול לעבר שטח מדינת ישראל.

היום הרביעי למבצע, 11 ביולי

22:15 – צה"ל תקף לפני זמן קצר באמצעות כלי טיס של חיל-האוויר את המשגר ממנו בוצע ירי תלול-מסלול לעבר גוש דן לפני כשעה.

21:30 – דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, התייחס לתרומת מערכים מגוונים ושונים בצה"ל למאמץ המבצעי, גם במהלך השבת. "שבת שלום ללוחמי חיל האוויר, אנשי פיקוד הדרום, אנשי הקריה,  אנשי פיקוד העורף, חיילי חיל הים ואנשי כיפת ברזל. עם ישראל יושב עכשיו לסעודת השבת וצריך להיות מאוד גאה בפעילות כוחותינו", ציין דובר צה"ל.

כ-1,300 מטרות נתקפו מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה. "אנחנו ממשיכים באותו הסדר, ויש עוד הרבה מטרות על השולחן. יש הרבה מאוד הישגים מול חמאס וצריך להמשיך. אנחנו תוקפים אלפי מטרות, וחמאס ישאל את עצמו הרבה מאוד שאלות כשהוא יתעורר ויצא מהמסתורים שלו", קבע תא"ל אלמוז.

בימים הקרובים יימשך היקף הפעילות של תקיפות חיל האוויר ואף יתרחב. "אנחנו ממשיכים כי אנחנו מבינים את מה שקורה לחמאס בשעות האלה. כל האפשרויות על השולחן, כולל האפשרות של מבצע קרקעי. הסתובבתי היום עם הרמטכ"ל בחטיבות גבעתי והצנחנים, וראינו את מוכנות הכוחות – חיילים מלאים במוטיבציה בשטח", סיפר דובר צה"ל.

בהתייחסו למצוקת החמאס ציין דובר צה"ל כי "הם מחפשים תמונה אחת של הרג אזרחים וילדים בכל דרך, והם לא מוצאים אותה. מה שחמאס לא יעשה – הוא יפגוש את כיפת ברזל או את צה"ל. הסיפור הזה הוא סיפור של תסכול", הדגיש תא"ל אלמוז. "זה ארגון שהתכונן עשר שנים, בנה מערך רקטי, מערך ייצור, מערך הסתרה ומערך הברחה. הוא קיבל מולו מערך מאוד מוכן, קיבל אזרחים מאוד חזקים וקיבל אורך רוח של חברה שלמה שמתפקדת תחת טילים – מתל אביב ועד שדרות. המדינה משדרת אורך רוח וחוסן לאומי", הוסיף.

עד כה קצר צה"ל הישגים מרשימים לאורך המבצע, ואחוזי היירוט של סוללות כיפת ברזל נותרו גבוהים. "צריך לסייג ולומר שאיננו יכולים לספק הגנה הרמטית, אבל מקומות רבים בעולם הערבי ידברו על מה שקרה פה בימים האחרונים. השכונה המזרח תיכונית תצטרך להסביר את זה לעצמה. מצד אחד יש פה הרבה תקיפות של חיל האוויר ומהצד השני תסכול גדול של החמאס מחוסר ההצלחה שלו", אמר דובר צה"ל.

תא"ל אלמוז חזר והדגיש את חשיבות הקשב להנחיות פיקוד העורף. "מדובר בהנחיות מצילות חיים. אורך הרוח וסדר הפעולות הנכון הם סיפור ל חיים, ואנחנו מבקשים להמשיך ולעשות את זה, ולמנוע מחמאס את התמונה הברורה שהוא רוצה להשיג", סיכם.

16:44- צה"ל סיכל לפני זמן קצר פעיל טרור האחראי על ירי תלול-מסלול שבוצע לעבר שטח ישראל לפני כשעתיים. החל משעות הבוקר, סיכל צה"ל 7 פעילי טרור המשתייכים לחמאס ומעורבים בירי תלול-מסלול לעבר שטח מדינת ישראל. בין הפעילים שנתקפו, 2 פעילים המשתייכים למערך הרקטות ארוכות הטווח ברצועת עזה שזוהו בדרכם לנקודת שיגור.

עד כה ביממה האחרונה, ביצע צה"ל  כ-30 תקיפות במנהרות טרור, תקף מעל 40 משגרים מוטמנים ומעל 10 אתרים לייצור אמצעי-לחימה. מתחילת מבצע "צוק איתן" ביצע צה"ל מעל 120 תקיפות במנהרות טרור.

14:15 – דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, התייחס לפעילות צה"ל במבצע "צוק איתן", בהמשך לאירוע הירי אל עבר יישובי הצפון הבוקר. "צה"ל הגיב בתגובה מידית ונסיבות הירי נבדקות. האירוע עצמו נמצא בעיצומו ואנחנו מטפלים בו", הוא הדגיש.

לדברי תא"ל אלמוז, בימים האחרונים עוסק צה"ל בקידום המוכנות למבצע קרקעי. "הכנו את הכוחות ואנחנו ממשיכים להכין אותם ובודקים כל פרט", טען וחידד כי "הדרך להמשיך את המבצע באמצעות כוחות קרקעיים נשקלת כל הזמן. הפעילות נעשית במקביל – גם בתקיפות חיל האוויר וגם בהכנות קרקעיות". כוחות לוחמים רבים הגיעו לאזור הרצועה. "ברגע שתתקבל ההחלטה נהיה מוכנים וערוכים", הוסיף.

מאז תחילת המבצע עלה היקף המטרות שנתקפו ע"י כלי הטיס של חיל האוויר. "יש הרבה מטרות שנתקפות כל הזמן, יעדי תשתית, יעדי פיקוד ושליטה של חמאס – כאלף מטרות עד כה", אמר תא"ל אלמוז. "כל ארבע וחצי דקות בערך נופלת פצצה בעזה הן מהאוויר והן מהים. אנחנו מגבירים את הלחץ, וכשחמאס ייצא מהבונקרים הוא ייראה את ההריסות ואת הנזק ויבין את המשמעות של התקיפות בימים האחרונים", קבע. עם זאת, בנק המטרות הוא לא סטטי והוא גדל כל הזמן. "יש עוד מאות מטרות על השולחן וקצב האש ממשיך באותו הקצב", סיפר דובר צה"ל. "יש הרבה מטרות טרור שצריכות להיתקף והן בדרך לתקיפה. מי שמאיים על ישראל – ראוי שיקבל אלפי טון של חומר נפץ על הראש, ואנחנו במבצע מאוד משמעותי כדי להשיג את זה".

לגבי המשך הפעילות במבצע אמר תא"ל אלמוז כי "אנחנו מכירים את אירועי העבר ואת משך הזמן שזה לקח שם. זה מבצע אחר, זה ייקח זמן". בסיכום דבריו ביקש תא"ל אלמוז מהציבור להמשיך ולפעול על פי הנחיות פיקוד העורף והדגיש את חשיבות החוסן הלאומי.

13:56–  הרמטכ"ל נשא היום דברים ואמר כי "אנחנו מפעילים את כל האמצעים ההתקפיים  בתבונה. המשאבים, הכוחות ההתקפיים, המודיעין- הכל מביא בסופו של דבר לתוצאות. אני חושב שבעזה הבינו שהאופן שבו הם הפעילו כוח נגד ישראל הייתה טעות גדולה. עזה הולכת ושוקעת באסון. אנחנו מתכוונים להרחיב את הפעולה ככל שיידרש, בכל עוצמה שתידרש".

09:34 – כוחות חטיבת הנח"ל החלו להתארגן באזור רצועת עזה, לקראת המשך הפעילות במבצע "צוק איתן". מח"ט נח"ל, אל"ם אורי גורדין, תידרך את הכוחות במקום. "אנחנו צריכים להילחם באופן מקצועי כדי להגביר את הפגיעה באויב, לצמצם את הפגיעה בנו ולהגביר את ביטחון כוחותינו", אמר.

09:29– צה"ל תקף לפני זמן קצר את משגר הרקטות ממנו נורה המטח האחרון לעבר אשדוד.

09:14– ביממה האחרונה צה"ל תקף כ-210 יעדי טרור ברצועת עזה. מתחילת המבצע התבצעו תקיפות על כ-1100 יעדי טרור. בין היעדים שנתקפו- משגרים של רקטות ארוכות טווח, מתקנים ממשלתיים המשמים את הטרור החמאסי, מנהרות התקפיות ומנהרות הברחה, צינורות הברחת דלק, מתחמים צבאיים ומחנות אימונים, תשתיות תקשורת, מטרות של מערך ההגנה האווירית של חמאס ומשגרים מוטמנים.

 צה"ל תקף במהלך הלילה מצבור רקטות המוסתר בתוך קומה בבניין בבית ספר במרכז הרצועה. כמו כן, ידוע כי באתר קיימת מנהרת טרור.

בנוסף, צה"ל תקף בשיתוף עם השב"כ את בתיהם של פעילי טרור בכירים אשר שימשו כתשתיות פיקוד ושליטה של הארגון.