מחי"ר בין הבתים את הטנקים: גדוד שריון הוקפץ לתרגיל פתע בצפון

צפו: לוחמי גדוד עז עברו תוך מספר שעות למתכונת חירום, והתאמנו על כיבוש מתחמים של ארגוני טרור בצפון. המג"ד: "חשוב לשמר את הכשירות על הטנקים"

 נעם ויטמן (מאתר צה"ל, 18 בפברואר 2014)

 

כוחות חטיבה 7. צילום ארכיון: דובר צה"ל

 

גדוד "עז" של חטיבה 7 היה בעיצומה של תעסוקה מבצעית באחת הגזרות, כשלוחמיו התבשרו שהם מוקפצים לתרגיל פתע בצפון. בתוך מספר שעות מצאו הלוחמים את עצמם על הטנקים, יורים פגזים ומתמודדים עם אויב מדומה בגזרת לבנון.

למרות שאת התעסוקה המבצעית מבצעים לוחמי הגדוד כלוחמי חי"ר, הייעוד המרכזי שלהם הוא הטנקים. "הכשירות בנושא טנקים היא הגנום שלנו – זו ההכשרה של הלוחמים", הבהיר בראיון לאתר צה"ל מפקד הגדוד, סא"ל יאיר אור והוסיף כי "פעילות החי"ר היא צורך של צה"ל על מנת לקיים ביטחון, אבל יש חשיבות לשמר את הכשירות על גבי אמצעי הלחימה העיקרי שלנו."

התרגיל, כאמור, נערך בהפתעה עבור לוחמי הגדוד, שנאלצו לעבור במהירות משגרה לחירום. "החלטתי לבדוק את היכולת שלנו לעבור משגרה לחירום. מפעילות מבצעית בגזרה אחרת עברנו לתרחיש חירום של הסלמה בצפון", הדגיש סא"ל אור. "ההיסטוריה מלמדת שזה אכן קורה בטווחים כאלה – תוך שעות נדרשים לעבור מזירה לזירה. חשוב לבדוק את עצמנו ולדעת שיש לנו את היכולת והכשירות לכך", חידד.

במהלך התרגיל דימו הכוחות הסלמה בגבול הצפון, והגדוד הוחלף על ידי כוח אחר בגזרה. "עברנו לגזרה צפונית, שם קיימנו סדר פעולות שמכשיר את הכלים ללחימה", אמר סא"ל אור וסיפר כי "תוך מספר שעות אנחנו, הטנקים והנגמ"שים היינו בשטח – מוכנים לקרב". התרגיל בוצע במסגרת צוות קרב משולב, כשלקחו בו חלק גם כוחות הנדסיים, כוחות חי"ר ומרגמות.

כמו כן, יש משמעות רבה להיותו של התרגיל במתווה צפוני.  "אנחנו לומדים את האתגרים שהמשימות בצפון מייצרות לנו. התרגיל נבנה כדי לאתגר אותנו ולראות אם יש לנו את הכשירות", הבהיר. "והמחשנו כאן את רמתה הגבוהה."

"המעבר משגרה לחירום הוא חלק קשה מאוד מנטלית ופיזית", הדגיש המג"ד. "זה תרגיל מורכב וקשה בשטח לא פשוט, שכולל קושי בשליטה בכוחות הרבים", הוסיף.

לדבריו, התרגיל באמצע התעסוקה המבצעית החדיר תחושת מרץ אצל הלוחמים. "זו הזדמנות טובה להתרענן. שהינו בפרק זמן מחוץ לגזרה, מה שנותן אנרגיות אנרגיות להמשיך. התרגיל נותן לנו יכולת לשמר את הכשירות לפרק זמן לא מבוטל", סיכם.