"ללא הכרעה - פעילות קרקעית מאבדת אפקטיביות"

שבעה ימים למבצע ובצה"ל ממשיכים לנהל את המערכה מול חמאס בפעילות אווירית; קצין בכיר: "הדילמה היא איך לשמור על לגיטימציה לפעילות קרקעית"

 יוחאי עופר (מאתר מעריב, 14 ביולי 2014)

שבעה ימים למבצע צוק איתן – ובצה"ל ממתינים להכרעה: את המערכה מול ירי חמאס מרצועת עזה מנהל צה"ל בשלב זה באמצעות חיל האוויר בלבד, אך בשטחי הכינוס מול רצועת עזה ערוכים לוחמי הצנחנים, גבעתי, גולני, ונח"ל יחד עם כוחות שריון והנדסה. גורמים צה"ל מאמינים כי פעילות קרקעית נדרשת וככל שחולפות השעות וההכרעה בעניין לא מתקבלת – לטענתם מאבדת פעילות שכזו אפקטיביות. "הבאנו סד"כ שפועל ועובד ולא יושב סתם על התחת, והחלטנו לרכז גיוס מילואים למקומות בהם נדרשת עבודה של 24/7", אמר אתמול קצין בכיר.

"הדילמות כרגע הן בהפעלת הכוח, איך אתה שומר על אפקטיביות, שומר על לגיטימציה לפעילות, וגורם לחמאס להבין את מחיר ההפסד" אמר אתמול קצין בכיר במטכ"ל. לדברי קצינים בכירים הפגיעה בחמאס רחבה ומפקדי הארגון נותרו ללא בית לחזור אליו, אך כדי להגיע להישגים נרחבים יותר כנראה ונדרשת גם דריסת רגל בשטחי רצועת עזה. תכלית המבצע היא צמצום הפגיעה בעורף והפסקת שיגורי הרקטות, ואיש לא חולם שניתן יהיה למוטט את שלטון חמאס בקלות אך הטענה היא כי כדי להרחיב את טווח ההתרעה נדרשת פעולה קרקעית מעבר לתקיפות מהאוויר.

הכוחות ערוכים. חיילי צה"ל בשטחי הכינוס צילום: דובר צה"ל

"נדרשת דריסת רגל קרקעית". חיילי צה"ל נערכים צילום: דובר צה"ל

הדרג המדיני יחליט. טנקים בגבול. צילום: AFP

"לא יושבים סתם על התחת". פרישת כוחות באזור. צילום: AFP

ברקע הדיווחים סביב מגעים להפסקת האש, כוחות כאמור נמצאים בשטחי כינוס זה שבוע כמעט, ומבצעים בינתיים תרגילים על מודל פעילות אפשרי בשטח הרצועה, וכן תרגילים גדודיים לקראת פעילות אפשרית. במטה הכללי מחכים עתה רק להפעלה מצד הדרג המדיני אחרי שהתוכניות הוצגו ומשמעויות לחיוב ושלילה נידונו סביב הנושא, כאשר הנחת העבודה בצה"ל היא כי נכון יהיה לפעול קרקעית בשטחי הרצועה, וכן להגדיל בכך את הישג הפעילות הצבאית. "אני יודע לספק מהלך ארוך ומהלך קצר או כל מה שיידרש, ואנחנו מכינים הכל ומוכנים ודרוכים, והכוחות יופעלו בהתאם להוראה של הדרג המדיני ונדע מה לעשות", אמר הקצין הבכיר.

הרמטכ"ל בני גנץ ואנשי חטיבת המבצעים הציגו אתמול בפני הקבינט את תוכניות הפעולה במידה ותידרש כזו בפני הקבינט, ואת ההחלטה האם להרחיב את הפעילות או להמשיך בירי של מטוסי חיל האוויר יידרש לקבל הדרג המדיני. אור ירוק להמשך הפעולה ניתן אמנם, אך הוא מצומצם ועדיין מתנהל רק דרך האוויר בעיקר.

לצפייה בסרטון על כוחות שריון היורים לעבר עזה, ראו כאן


42 אלף אנשי מילואים גויסו בשבוע האחרון מתוך כ-48 אלף אותם אישר הקבינט ונשלחו ליהודה ושומרון, וכן לגבול הצפון ואזור גבול ישראל ומצרים. אחרים גויסו למערכי המודיעין, המבצעים, התובלה, כיפת ברזל ופיקוד העורף, ואת השלב הראשון בפעילות קרקעית עתידים לבצע כוחות הסדיר. יחידה אורגנית של כוח מילואים טרם גויסה בעבור פעילות אפשרית בעזה, אך במידה ואחת כזו תצא לדרך סביר כי אלפים נוספים ייקראו לעלות על מדים.

צה"ל פעילות קרקעית מצומצמת בעזרת יחידות מיוחדות, דוגמת כוח שייטת 13 שפשט שלשום בלילה על מתקן שיגור בצפון רצועת עזה. במהלך הפעולה נפגעו ארבעה לוחמים באורח קל מחילופי אש שהחלו מול מחבלים של חמאס שהיו בנקודה.

כפי שפורסם כבר בסוף השבוע ב-nrg, בצה"ל מניחים כי מהלך קרקעי יוביל להישגים, אך הוא יידרש להיות קצר ומהיר, ובמהלכו ניתן יהיה להוציא את מחבלי חמאס מהמחבוא וכן להגיע אל הרקטות ואמצעי הלחימה הנמצאים במקומות מסתור שמקשים על פגיעה בהם דרך האוויר, בשל החשש מפגיעה בבלתי מעורבים. "אנחנו נותנים המלצות לדרג המדיני ואת כל סט הכלים שיש לנו", מוסיף הקצין הבכיר ואומר כי בהתקפה מנגד מלבד תקיפה אווירית ישנם חסרונות ויתרונות. "אין שום בעיה להמשיך, ואורך הנשימה שלנו יותר ארוך ביחס לעבר וצריך סבלנות. אנחנו אומרים לדרג המדיני שאם צריך נעשה עוד איקס ימים ואם יגידו תכנסו ותעשו איקס דברים, נעשה. אנחנו ממליצים והדרג המדיני יעשה מה שהוא רוצה."