האם תמיד להיות ממושמע או לחשוב מחוץ לקופסה? סיפור על טנק אי-אם-אקס-13

הוראה מחמירה של האדמו"ר ישראל טל (טליק), אז מח"ט 7, ניתנה לגדוד 9, גדוד טנקי אי-אם-אקס-13 של החטיבה, כי רק נהג מוסמך רשאי להתניע את הטנק ולנהוג בו, לאור רגישות המצמד שנטה להישרף בנקל. שירתתי כטכנאי קשר בגדוד והרהבתי עוז להתניע ללא אישור לצורך תיקון תקלה. טליק לא איחר להגיע…

נח כספי

טנק אי-אם-אקס-13 (AMX-13) שהובא לארץ לראשונה לקראת מלחמת סיני

(כאן ביד לשריון לצדו של "אחיו הבוגר" טנק השרמן)

שירתתי כטכנאי קשר ראשי בגדוד 9 של חטיבה 7. גדוד 9 היה מצויד אז בטנקי אי-אם-אקס-13 (AMX-13) קלים מתוצרת צרפת, שהיו טנקים רגישים שדרשו זהירות יתר בהתייחסות אליהם. הטנקים כזכור מתוצרת צרפת הגיעו לצה"ל לפני מבצע סיני שבו השתתפו בלחימה.

לשם בדיקת הקשר בטנק היה נחוץ להתניע את הטנק. תמיד היה נדרש נהג לשם התנעת הטנק כיוון שהייתה בעיה של המצמד (קלאץ') שהיה נשרף מהר. לאור זאת יצאה הוראה מחמירה של מח"ט 7 באותה העת, אל"ם ישראל טל (טליק), שרק נהג מוסמך רשאי להתניע ולהזיז את הטנק. רצה אלוהי השריון ובוקר אחד הייתי צריך לבדוק בעיית קשר פנים באחד מהטנקים שהיה בסככה. הייתה כוננות וכל טנק היה חשוב! בטנק המסוים הייתה בעיה: קשר הפנים היה מתנתק בעת שהטנק היה בתנועה והצריח מסתובב. חשדתי שהאשם הוא מסב טבעת הצריח (מסב ההחלקה שבין הצריח לתובה), המעביר אותות חשמליים מהתובה לצריח ולהיפך.

הטנק המדובר היה תקוע בסככה, בין שני טנקים, ואי אפשר היה לצדד את הצריח במצב כזה. אני לא דפקתי חשבון לאף אחד – הרי יש כוננות – נכנסתי לטנק, התנעתי ויצאתי בהילוך אחורי אל מחוץ לסככה!!! עליתי לצריח הפעלתי את קשר הפנים, תוך כדי האזנה לעמדת הנהג, וסובבתי את הצריח ימינה ושמאלה. גיליתי כי אכן הייתה תקלה בטבעות ההחלקה. לאחר סיום את הבדיקה, נכנסתי חזרה לתא הנהג ודוממתי את המנוע. לפתע ראיתי בזוית העין ג'יפ 10ג' מגיע מרחוק, נהוג על ידי מג"ד 9 סא"ל בצלאל אמיר. לידו, למרבית הפלצות, יושב לא אחר מאשר טליק המח"ט.

הצטנפתי מיד בתוך תא הנהג וסגרתי מעלי את מדף התא. הייתי במתח כי הייתי בטוח שאני מובל מיד לחדר מעצר גדודי ובהמשך למשפט, אולי אפילו משפט מח"ט! עקבתי אחר הג'יפ ויושביו דרך הפריסקופ של הנהג וראיתי אותם מתרחקים. המתנתי חצי שעה בתוך תא הנהג המהביל, פתחתי בדחילו את מדף התא, הצצתי סביבי, וכשנוכחתי ש"האויב" התרחק, השתחלתי במהירות החוצה, וכל עוד נפשי בי רצתי לתוך מעבדת הקשר. הכול עבר בשלום!

אחר הצהריים החזרתי את הטנק למקומו ודיווחתי לקצין הקשר על התקלה שמצאתי. כבר למחרת הגיע צוות מג'וליס, החליף את ההתקן של טבעות ההחלקה ובדק שהקשר תקין. קצין הקשר הגדודי, שקראנו לו "פיס פיס" בגלל נומך קומתו, "סידר לי" זימון למשרד המג"ד. המג"ד הרעיף עלי שבחים בגין גילוי התקלה וזכיתי ליציאת שבת מיוחדת.

אז שאף אחד לא יספר לי שתמיד צריך להיות "ממושמע!!!"