הנגמ"שים הטכניים - ספר חדש, התשיעי, של מיכאל מס

16 באפריל 2014: הנגמ"שים הטכניים – ספר חדש, התשיעי, של מיכאל מס

ספר חדש בשם ZELDA M113 של סא"ל (במיל') מיכאל מס מביא פרטים רבים היסטוריים וטכניים על הנגמ"שים הטכניים בצה"ל הבנויים על בסיס הנגמ"ש הנפוץ אם-113. הספר הוא גם חגיגה לבוני הדגמים

אל"ם (במיל') שאול נגר

כריכת הספר החדש, DESERT EAGLE PUBLISHING, 84 עמודים

הספר החדש סוקר בקצרה את משפחת הנגמ"שים על בסיס אם-113 של צה"ל שהראשונים שבהם נלקחו שלל במלחמת ששת הימים ולאחר מכן צה"ל הצטייד באלפים מהם הנמצאים בשירות עד היום במגוון דגמים בחילות שונים. נגמ"שים אלה החליפו בהדרגה את הזחל"מים (הרק"ם הזחלי למחצה) שנולדו במלחמת העולם השנייה ואף הם שירתו בצה"ל עשרות שנים ובמלחמות רבות החל ממלחמת העצמאות.

בין הדגמים הרבים של הנגמ"שים על בסיס אם-113 אפשר למנות נגמ"ש לוחמים, נגמ"ש אמבולנס, נגמ"ש ללחימה בשטח בנוי עם תוספת מיגון ותא לוחמים מוגבה עם חלונות תצפית משוריינים, נגמ"ש המכונה "מוגף" בעל תא מוגבה לאנשי צוות המשמש בארטילריה ועוד רבים.

הספר מתמקד בנגמ"שים הטכניים: נגמ"ש חט"פ (חוליה טכנית פלוגתית) המסומן בספרה 9, ונגמ"ש מח"ג (מחלקת חימוש גדודית) הידוע בכינוי "פיטר" (Fitter) המסומן כ-19א. אין צבא מודרני המפעיל רק"ם יכול לפעול ללא כוחות אחזקה הנעים איתו בשטח ומחזירים לכשירות ולמעגל הלחימה בזמן אמת את הרק"ם עקב תקלות טכניות ופגיעות אויב. כוחות אחזקה אלה חיוניים בכל סוג לחימה ואף באימונים והם נושאים איתם חלפים, כלי עבודה וציוד ייעודי, כמו מנופים, לצורך פעילותם.

"רשות הדיבור" לצילומים מתוך הספר

הזחל"ם הטכני הוותיק עם מנוף "אֱיָל"

נגמ"ש ללחימה בשטח בנוי

נגמ"ש חט"פ. בחלקו האחורי נראה בלון חמצן ירוק

נגמ"ש מח"ג כורע תחת עומס המנוף והציוד הנלווה

נגמ"ש מח"ג עם המנוף הפרוס לכול אורכו

לאתר ההוצאה לאור שבו תמצאו פרטים על כלל הספרים בסדרה, ראו כאן