לוחם מבוסס מודיעין

פעם צנחן, עכשיו קמ"ן: סג"ם ג' שירת כלוחם, החליט לצאת לקצונת מודיעין ושובץ בגדוד שריון: "הצגת תמונת איומים ממוקדת יותר משפרת את הביצוע של הכוחות בשטח"

רותם פסו (מאתר צה"ל, 13 בפברואר 2014)

סג"ם ג' היה רק אחד מיני רבים שסיים השבוע את מגמת להב בבה"ד 1. למרות זאת, הוא בין היחידים שהחליף את כומתת הצנחנים האדומה בכומתת מודיעין. לאחר ששירת בחטיבת הצנחנים כלוחם, והתמקד בעיקר בסיורים בגזרות השונות – הוא הצטרף לשורות קהילת המודיעין האקסקלוסיבית בצה"ל, והוא עתיד לשמש כעוזר קצין מודיעין  (קמ"ן) בגדוד סופה של חטיבה 188. "הגעתי למודיעין ממש במקרה", הוא מספר בריאיון לאתר צה"ל.

סג"ם ג' נולד בישראל והתגורר במדינה עד גיל 12, כשמשפחתו עברה לארה"ב. "גרתי שם שש שנים, ובגיל 18 הגיע הזמן להחליט אם אני ממשיך ללמוד בקולג' או מגיע להתגייס", הוא מספר. לדבריו, לא היה לו שום ספק מהי הבחירה הנכונה. "היה לי די ברור שאני חוזר לצבא, והחשבתי את עצמי לישראלי לכל דבר. עליתי ארצה בגרעין 'צבר' דרך תנועת הצופים שהייתי חבר בה", אומר סג"ם ג'.

אחרי שסיים מסלול בחטיבה שייצרה את מירב הרמטכ"לים, המ"כ שלו הזמין אותו לשיחה. "הוא אמר לי שאני 'מאותר קמ"נים' (מיועד להשתבץ לתפקיד קצין מודיעין גדודי – ר"פ). לא ידעתי מה זה בכלל, אז התחלתי לברר קצת על משמעות התפקיד", הוא מציין. במסגרת אותו תהליך גילה סג"ם ג' שדודו שימש כקצין מודיעין בחטיבת הצנחנים בעבר, והעניין בתפקיד החל לגבור.

למרות זאת, המעבר היה כרוך בוויתור על שגרת העשייה של לוחם. "ביאס אותי קצת לעבור מתפקיד קרבי לתפקיד הזה, אבל מהר מאוד הבנתי מה החשיבות שלו. זה יותר מללכת בשטח ולעשות את מה שאומרים לך – אתה מקבל אחריות על קבלת ההחלטות", הוא מסביר. "זה עולם אחר לגמרי, אבל זו עבודה מעניינת", הוא מוסיף.

סג"ם ג' יהיה אחד מהקצינים הראשונים שיתחילו להטמיע את הלוחמה במיצוי המודיעין (לוחמ"ם), תפיסה שהותוותה ע"י המטה הכללי בהסתכלות קדימה. לפי אותה תפיסה, צה"ל יפתח את היכולת המודיעין שלו על בסיס נגישות ויכולת הנגשה של המידע לכלל הגורמים שצורכים אותו. במסגרת חזון צה"ל לשנת 2025, אחד מהעקרונות שנקבעו הוא הגברת שיתוף הפעולה בין זרועות המודיעין, האוויר והים ליבשה.

הלוחמ"ם מיועדת להנגיש את המידע המודיעיני הטקטי ליחידות הלוחמות בשטח, כך שיוכלו להשתמש בו בזמן אמת. "אני אחראי על כלל המודיעין של הגדוד", אמר סג"ם ג'. "כל המודיעין שמגיע מאגף המודיעין יורד לרמת הגדוד, ואנחנו מנגישים אותו כך שהלוחמים יוכלו להשתמש בו. המידע מגיע באופן מרובד לקצין המודיעין, והמצב הזה מאפשר לו לגדוד את הלחימה בצורה טובה יותר", חידד.

לדבריו של סג"ם ג', המידע שזורם כתוצאה מהטמעת הלוחמ"ם משפר את ביצועי הכוחות. "המידע יכול להגיע גם עד רמת המ"כ בגדוד. בסופו של דבר, הקמ"ן מציג למפקד מפה מפורטת יותר של המציאות ותמונת איומים ממוקדת יותר – מה שמסייע לביצוע המשימה", הוא קובע.

כששב ארצה כדי להתגייס, סג"ם ג' לא העריך שיעמוד בפני שינוי כה משמעותי בתפקידים לאורך השירות. "רציתי לבצע שירות משמעותי ולתרום כמה שיותר, ובמהלך השירות הבנתי שאני רוצה לצאת לפיקוד, וברגע שתגיע הזדמנות – גם לקצונה", הוא מעיד. "לאורך כל קורס הקצינים וההשלמה לא היה לנו מושג לגבי התפקיד ומתווה חיל המודיעין – ולמדנו הכל בהשלמה", הוא מוסיף.

בשורה התחתונה, סג"ם ג' יהיה זה שינגיש את המידע המודיעיני מהמטה אל הכוחות – וזה שיעריך לא אחת היכן סביר שהאויב יבחר להתמקם וכיצד יבחר לפעול כנגד הלוחמים. "בעיקרון אני מרגיש מוכן. אני יודע שיש לי עוד הרבה מה ללמוד במהלך התפקיד, ואני מקווה שההשתלבות הראשונית בגדוד תעבור בצורה חלקה", הוא מסכם.