הלחימה בעזה לאורך ההיסטוריה

עזה היא אחת הערים העתיקות ביותר באזור, ומעולם לא הייתה בשלטון עצמי או עצמאית. עקב מיקומה על דרך הים, בין אסיה ואפריקה, אדמתה הפורייה וערכה בתור עיר נמל, היא נחשבה כנקודה אסטרטגית וניטשו סביבה קרבות ומערכות לאורך ההיסטוריה. בתוך כך תמיד שימשה בסיס לצוררי ישראל: פלישתים, פדאיון, חמאס – הם רק חלק מהשמות של אויבי ישראל הכרוכים בשמה

 

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

(מבוסס גם על ויקיפדיה ומקורות נוספים)

 

הדף הקרבי שפרסם מפקד חטיבת גולני אל"ם בנימין גיבלי ב-1 בנובמבר 1956, במהלך מבצע סיני.

הדף פותח כך:

שוב התכנסנו ובאנו לוחמים ותיקים וחדשים עטורי תהילה ועשירי קרבות בדרום ובנגב. אנו פה כוח אדיר של בונים ומתיישבים, אנשי שדה, סדנא ועיר, אנשי עבודה ועמל צבא שיבולים וחרב.
צה"ל מכה באויב המצרי בים, ביבשה ובאוויר ומנחית עליו מהלומות מוות.

 

עזה במלחמות לאורך ההיסטוריה

להלן רשימה חלקית של מלחמות על אדמת עזה וסביבתה הקרובה:

  • תחותמס השלישי כבש ב-1468 לפני הספירה את העיר המכונה בשם "גצת" במסעו לדיכוי המרידה שהונהגה על ידי מלכי מגידו וקדש.
  • במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלישתים על שפלת החוף הדרומי של ארץ ישראל וכבשו גם את עזה.
  • המלך אלכסנדר ינאי כבש את עזה בשנת 101 לפני הספירה לאחר מצור שנמשך שנה והסתיים בטבח שבוצע בתושבי העיר.
  • בתנ"ך מסופר על שמשון בעזה: וַיִּשְׁכַּב שִׁמְשׁוֹן, עַד-חֲצִי הַלַּיְלָה, וַיָּקָם בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר-הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת, וַיִּסָּעֵם עִם-הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל-כְּתֵפָיו; וַיַּעֲלֵם אֶל-רֹאשׁ הָהָר, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי חֶבְרוֹן. (ספר שופטים, פרק ט"ז פסוק ג).

וַיִּשְׁכַּב שִׁמְשׁוֹן, עַד-חֲצִי הַלַּיְלָה, וַיָּקָם בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר-הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת, וַיִּסָּעֵם עִם-הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל-כְּתֵפָיו; וַיַּעֲלֵם אֶל-רֹאשׁ הָהָר, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי חֶבְרוֹן. (שופטים טז, ג).

שמשון עם דלתות העיר עזה. ציור של גוסטב דורה

  • עם כיבוש האזור על ידי פומפיוס, בשנת 63 לפני הספירה, עברה העיר להיות תחת שלטון רומי באזור שקיבל את השם פרובינקיית פלשתינה ולאחר פיצול הקיסרות במאה הרביעית הפך השלטון המרכזי לביזנטי.
  • עזה נכבשה על ידי הערבים בשנת 635 שהחלו ליישב בה תושבים מוסלמים, לצד התושבים הנוצרים והיהודים ששכנו בה מלפנים.
  • העיר עזה נכבשה על ידי הצלבנים במאה ה-12.
  • עזה נכבשה מאוחר יותר שוב על ידי המוסלמים בשנת 1187.
  • בשנות השלטון הממלוכי 1250 – 1516 עזה הייתה בירת מחוז ארץ-ישראל.
  • אימפריה העות'מנית נטלה את השליטה על עזה לאחר כיבוש הסולטנות הממלוכית בשנים 1516-7.
  • במהלך מסע נפוליון בארץ ישראל כבש נפוליון את העיר לאחר קרב קצר ב-24 בפברואר 1799.
  • לאחר נפילת באר שבע בסוף אוקטובר 1917, נפלה גם עזה בידי הכוחות הבריטים ב-7 בנובמבר.
  • עוד לפני עזיבת כוחות המנדט הבריטי במאי 1948, נכנסו יחידות של חיל המשלוח המצרי לרצועת עזה ואף נטלו חלק בהתקפות על כפר דרום.
  • במבצע קדש (מבצע סיני) ב-1956, נכבשה עזה ב-2 בנובמבר על ידי כוח ישראלי שכלל את חטיבת החי"ר, בפיקוד אהרון דורון, שתוגברה בצוות גדודי משוריין מחטיבה 37. כוחות צה"ל נסוגו מהעיר בעת הנסיגה מסיני בתחילת 1957.
  • במלחמת ששת הימים ב-1967, כבשה ישראל שנית את רצועת עזה מידי המצרים.
  • לאחר מלחמת ששת הימים:

o       עזה שימשה כמפקדה הראשית עבור כוחות צה"ל שהחזיקו את רצועת עזה בין השנים 1967 ל-1994. החל מתחילת שנות ה-70 החלו עימותים תכופים בין כוחות הביטחון הישראלים ובין הפלסטינים. ב-1971, בעת שאריאל שרון היה אלוף פיקוד הדרום פעל צה"ל בצורה נרחבת כנגד ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה ועזה בתוכה והביא לשקט יחסי שנמשך מספר שנים. בדצמבר 1987 פרצה האינתיפאדה הראשונה והעיר עזה הייתה אחד ממוקדי העימות. בעקבות האינתיפאדה והגבלת חופש התנועה של עובדים עזתיים אל מעבר לקו הירוק התדרדר המצב הכלכלי בעזה.

o       ב-1994, כתוצאה מהסכמי אוסלו, נסוג צה"ל מהעיר עזה והשליטה בעיר עברה לידי הרשות הפלסטינית. מנהיג הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, קבע את מפקדתו בעזה וישיבתה הראשונה של המועצה הלאומית הפלסטינית נערכה בעזה במרץ 1996. בשנת 2005 פונו היושבים היהודיים ברצועת עזה, בנסיגה חד צדדית. לאחר יציאת צה"ל מעזה, התגבר ירי רקטות קסאם משטח רצועת עזה, כאשר הירי מהעיר עזה והעיירות הסמוכות אליה כוון בעיקר אל העיר שדרות וליישובים סביבה.

  • מבצעי צה"ל ברצועת עזה:

o       מבצע חץ שחור: נערך ברצועת עזה (שבשליטת מצרים) ב-28 בפברואר עד 1 במארס 1955, וכוון כנגד הצבא המצרי. למצרים נהרגו 38 חיילים, וכשלושים נפצעו. צה"ל איבד שמונה לוחמים, ושלושה עשר נפצעו. לטענת נשיא מצרים, גמאל עבדול נאצר, הפעולה הייתה המניע המרכזי לעסקת הנשק הצ'כוסלובקית-מצרית, אולם בפועל המשא והמתן על העסקה החל הרבה קודם.

 

קטע מהאנדרטה של מבצע "חץ שחור" ליד קיבוץ מפלסים, על גבעה הצופה על העיר עזה

 

o       מבצע עופרת יצוקה היה מבצע צבאי רחב-היקף שהוביל צה"ל ברצועת עזה בין 27 בדצמבר 2008 ל-18 בינואר 2009, בעקבות ירי טילים בלתי פוסק מהרצועה על אזרחים ויישובים במערב הנגב.
o       מבצע עמוד ענן היה מבצע צבאי של צה"ל ברצועת עזה, שהחל ב-14 בנובמבר 2012 והסתיים ב-21 בנובמבר 2012.
o       מבצע צוק איתן הוא מבצע צבאי של צה"ל ברצועת עזה שהתחיל ב-8 ביולי 2014, בעקבות ירי רקטות מרצועת עזה לעבר אוכלוסייה אזרחית בדרום ישראל, שהתפשט אחר כך גם למרכז הארץ.

 

1917 – טנקים ראשונים נכנסים לעזה

סרטון נדיר של הצבא האוסטרלי תיעד את הטנקים שנכנסו לעזה במלחמת העולם הראשונה, וסייעו לבריטים לכבוש אותה מדי הטורקים

עופר אדרת (מאתר הארץ, 15 ביולי 2014)

את הסרטון הנדיר שמצורף לכתבה הזו צילם ככל הנראה הצלם האוסטרלי הנודע פרנק הרלי, ששירת כצלם צבאי במלחמת העולם הראשונה. נראים בו טנקים בריטיים בקרבת עזה, שהשתתפו בקרבות שנערכו בגזרה בין הבריטים לטורקים.

הסרטון הועלה היום (15 ביולי) ליוטיוב בידי חוקר תולדות הסרט העברי, יעקב גרוס, תחת הכותרת: "טנק ראשון נכנס לעזה – 1917". הוא צולם חודשיים לאחר תום הקרבות, בחודש ינואר 1918. בהמשך, שולב הקטע הנראה בו ביומן מלחמה בריטי בשם "עם הכוחות האוסטרלים בפלסטינה". גרוס אמר ל"הארץ", כי בסרט המלא נראים גם חיילים אוסטרלים מסתערים על עזה ומסיירים בעתיקות העיר.

לצפייה בסרטון על הטנק הראשון הנכנס לעזה, ראו כאן

בנובמבר 1917 נפלה עזה בידי הכוחות הבריטים שלחמו בטורקים במלחמת העולם הראשונה, והפכה לחלק מהמנדט הבריטי בארץ ישראל. קדמו לכך שלושה קרבות קטלניים.

הראשון התחולל סמוך לעיר עזה בחודש מארס, והסתיים בניצחון לטורקים. שני הצדדים ספגו אבדות קשות – מאות הרוגים ואלפי פצועים. הקרב השני התרחש באפריל. שמונה טנקים השתתפו בו, אך לא הצליחו לשנות את המערכה. רק בקרב השלישי, עליו פיקד גנרל אלנבי בחודש נובמבר, נכבשה עזה בידי הבריטים והאוסטרלים. גם בקרב זה השתתפו טנקים.

טנק בריטי בעזה במלחמת העולם הראשונה. צילום: אוסף AWM

צילום: אוסף AWM

 הגזה הרפואית על שם העיר עזה

גזה הוא סוג בד ארוג באופן רופף ועדין, המשמש בדרך כלל לחבישת פצעים. שֵם הבד הוא על שם העיר עזה (או על שם סוג המשי שנקרא באירופה על שם העיר, ממנה יובא בימי הביניים, בה נפוץ סוג אריגה זה. רופאו של צבא נפוליון, דומיניק ז'אן לארה, הכניס את השימוש בבד גאזה לצורכי חבישה.

במקור היה בד גזה עשוי משי ושימש ללבוש. כיום עשויים בדי גאזה מכותנה או מטקסטיל בלתי-ארוג. יתרונו בחבישה הוא מרקמו שלא נדבק לפצע. הבד שימש גם כחומר מילוי לכריכת ספרים ובהיותו טבול בגבס לתחבושות גבס וליצירת דגמים.

גזה רפואית