לקט סרטים בצבע על מלחמת העולם השנייה

מובא כאן לקט סרטים הסוקרים את מלחמת העולם השנייה דרך קטעי ארכיון נדירים. הסרטים מוצגים בליווי קריינות. סרטים אלו הם שחזורי הקרבות, ההופכים את החוויה הלימודית למלאה, לעיתים ממבטו של החייל בשטח

ליקט וערך: יהונתן כהן

סקירה כללית של מלחמת העולם השנייה

הסרט הבא (רובו בצבע) סוקר את מלחמת העולם השנייה. הייחודי בסרט הוא שבנוסף לקטעי הארכיון הנדירים הקריינות היא של קטעי יומן ומכתבים של אנשים וחיילים שנכחו באירועים בעת התרחשותם. הסרט סוקר את האירועים המרכזיים של מלחמת העולם השנייה בזירה האירופית והצפון אפריקאית. הסקירה נעשית משנת 1939 ועד לסיומה של המלחמה באירופה ב-8 במאי 1945.

לצערינו הסרטון הוסר מאתר Youtube

קרבות שריון על העיירה מץ

הקרב על מץ (METZ) 1944, התרחש עם יציאת הכוחות מאזור הבוקאז' של נורמנדי שבצרפת. המגמה הייתה לבסס את ראש הגשר בחופי נורמנדי ומשם ליזום ניסיונות פריצה לתוך גרמניה על מנת לסיים את המלחמה מוקדם ככל האפשר.

אחד המקומות הראשונים מהם ניסו בעלות הברית לפרוץ את אזור ראש הגשר היה צומת הדרכים של מץ. מץ הוקמה עוד בימי הביניים כעיר מבצר על צומת דרכים מרכזית השולט על שני נהרות, שמאז ומתמיד היה ציר מעבר הכרחי לשליטה על האזור. הקרב החל כקרב תמרון ומהר מאוד המגנים הגרמנים הפכו אותו לקרב סטטי.

חיילים רגלים נכנסים לעיר מץ בנובמבר 1944, צילום מוויקיפדיה

מפקד הכוח שהיה אחראי על אזור הקרב של מץ היה הגנרל האמריקאי ג'ורג' ס. פטון המפורסם. הסרט הבא הוא חלק מסדרה של ערוץ ההיסטוריה, העוסק בקרבות טנקים לאורך המאה ה-20. הסדרה עוקבת אחר גיבורי אותם קרבות במהלך לחימתם תוך הצגת תמונת שדה הקרב בממדים שונים, כגון מבט מתוך הטנק, תמונות מלמעלה המשולבות עם תצלומי אוויר ומפות של שדה הקרב. כך נעשה ניתוח התרחיש בצורה כוללת ומעמיקה.

הפריצה מראש הגשר בנורמנדי לכיוון גרמניה, מפת ההתקדמות

 לצפייה בסרט (45 דקות) ראו כאן:

הלוחמים שעברו את כל המלחמה באותה יחידה

על לוחמי שריון במלחמת העולם השנייה: סקירת שריון במלחמה מנקודת מבטם של שישה שריונרים מיחידת שריון אחת "חמשת המלוכלכים" (The filthy fifth). היחידה לחמה עוד משנת 1940 כחלק מכוח מחיל המשלוח הבריטי לצרפת ובלגיה בהמשך לחמה במדבר המערבי ולבסוף גם באירופה עד לגמר המלחמה.

טנקי קרוסיידר נפרקים מרכבת. צילום מוויקיפדיה

 

הסרטון עוקב אחר סיפורי הלוחמים ומשלב קטעי ארכיון מצולמים, הקראת מכתבים שנשלחו וראיונות עם הלוחמים ששרדו כדי לספר את סיפורם.

לצערינו הסרטון הוסר מאתר Youtube

התפתחות משחיתי הטנקים במלחמת העולם השנייה

במלחמת העולם השנייה פיתח הצבא הגרמני טנקים ומשחיתי טנקים רבים. משחיתי הטנקים היו לרוב חסרי צריח. פיתוח טנקים אלה נועד לבלום מסות של טנקי אויב ולסייע לטנקים בלחימה ובבלימה. חלק מרק"ם זה נבנה על בסיס טנקים פגועים שחזרו מחזיתות הלחימה לשיפוץ בגרמניה והוסבו למשחיתי טנקים, בגלל קשיי שיקום מלאים כמו מחסור בחומרים, וכן לקיצור ההחזרה ללחימה.

טנק שטורמגשוץ III באתר יד לשריון, צילום: יהונתן כהן

הסרטון הבא מספר את סיפור אבולוציית הטנקים חסרי הצריח בצבא גרמניה. שילוב של מערכות שונות לעיתים תותחי שלל, תותחים נגד מטוסים. בין משחיתי הטנקים הידועים הם: השטורמגשוץ, ההטצ'ר והמארדר.

לצפייה בסרט (47 דקות):

טנקי טייגר במדבר המערבי

אם היינו אומרים לשריונר מבעלות-הברית במלחמת העולם השנייה כי בשדה הקרב שבו הוא נלחם קיימת נוכחות של טנק טייגר גרמני, הוא היה כנראה מבין מכך שיהיה לו יום רע מאוד. טנקי הטייגר היו שיא פיתוח הטנקים הגרמניים באותה עת ואף בישרו במובנים רבים את התכונות וממדי הטנקים שיפותחו בעולם לאחר המלחמה.

תרשים של טנק טייגר, צילום מאתר histomil.com

הסרטון הבא מביא את סיפור תפיסתו של טנק כזה במהלך מבצע "לפיד", בעת שלא היה מוכר לצבאות בעלות הברית. הסרטון מרחיב את סיפורו של הטנק ומדגים את יכולותיו ותכונותיו כמו גם את חולשותיו.

לצפייה בסרט (52 דקות):

פיתוחי משנה באבולוציית הטנקים במלחמת העולם השנייה

הסרטון הבא מתאר את פיתוח אמצעי הלחימה של הטנקים ושל ציוד חייל החי"ר במלחמה. חלקו הראשון של הסרטון מסביר ומדגים כיצד למדו חיילי החי"ר לעמוד בפני מתקפת טנקים ומסביר כיצד פעלו כליי הנשק. חלקו השני עוסק בקלעים חודרי שריון – מטען חלול, נפיץ וח"ש. עוד מוסבר על חולשותיהם ויכולותיהם של כליי הנשק.

תרשים של פצצת נ"ט בריטית מסוג פיאט(PIAT). צילום ויקיפדיה

 לצפייה בסרט (48 דקות) ראו כאן:

פיתוח הטנקים הגרמניים במהלך מלחמת העולם השנייה

הגרמנים החלו את המלחמה עם טנקים קלים, ובמהלכה פיתחו וייצרו טנקים כבדים יותר ובעלי חימוש מתקדם.

טנק פנצר 2. צילום מאתר histomil.com

הסרט הבא עוקב אחר פיתוח השריון הגרמני תוך השוואה עם יריביו בצבאות בעלות הברית. טנקים גרמניים פותחו לאור לקחי הקרבות והלקחים הטקטיים שנלמדו במהלך אותם הקרבות ובעיקר מתוך הסתכלות על טנקים שנלקחו שלל.

לצפייה בסרט (49 דקות) ראו כאן:

טנק אייס

טייסים שמפילים יותר משלושה מטוסים זוכים התואר אייס (Ace), הנחשב לתואר כבוד ויוקרה. במלחמת העולם השנייה נפתח צוהר כזה גם ללוחמי השריון הגרמני. לצורכי תעמולה הועלו לגדולה בכל זירות הלחימה ובכל המדינות לוחמים עם סיפורים יוצאי דופן. אחד מהם היה מייקל ויטמן. ויטמן השמיד במהלך המלחמה 188 טנקים וכ-200 משחיתי טנקים, הסרטון עוקב אחר הקריירה שלו.

לצפייה בסרט (48 דקות) ראו כאן: