בעקבות"צוק איתן": עלייה במוטיבציה לגיוס לחיל השריון

טירוני השריון שהתגייסו בצל מבצע "צוק איתן" נשבעו לצה"ל בשבוע שעבר והציגו אחוזי נשר נמוכים ממחזור ממוצע. הכשרתם המקצועית תתבסס על לקחי המבצע

 שחר רופין (מאתר צה"ל, 11 בספטמבר 2014)

צילום: שני פרץ, יד לשריון

טקס ההשבעה

טקס ההשבעה

מהבקו"ם, דרך שיזפון, ועד למעמד הטקסי בלטרון: טירוני השריון שהתגייסו בצל מבצע "צוק איתן" הצביעו בזחלים, והציגו עלייה משמעותית במוטיבציה לשירות בחיל, שהתבטאה באחוזי סרבנות ונשר נמוכים. בשבוע שעבר נשבעו בני המחזור, ושוב הדהדו באמפיתאטרון החגיגי המילים המוכרות 'ואף להקריב את חיי', שנשמעו מלאות משמעות ומוחשיות בפי הטירונים.

המחזור הנוכחי הינו המחזור הראשון אשר יתאמן באופן סדיר על ירי פגזים חדישים, שהונפקו במהרה במבצע "צוק איתן". בנוסף, הכשרתם המקצועית תתבסס על לקחי המבצע, כשניצני השינויים נבטו עוד במהלכו.

חלקו של חיל השריון בשלב התמרון הקרקעי במבצע "צוק איתן" הוא גדול, וכוח האש המשמעותי שסיפק הביא להישגים רבים. "במהלך המבצע הוכיח החיל שמקומו בראש התמרון היבשתי", אמר קצין השריון הראשי, תא"ל שמואל אולנסקי, בטקס ההשבעה. "גם בעתיד יחידותינו ימשיכו לעמוד כצוק איתן, ולסלול את ביטחון המדינה בזחליהן".

קצין השריון הראשי תא"ל שמואל אולנסקי נושא דבריו

קצין השריון הראשי תא"ל שמואל אולנסקי נושא דבריו

מור"קים הישר משדה הקרב

עבור מפקד בא"ח שיזפון (מפקד גדוד בסיס האימונים של חיל השריון), סא"ל רונן תמים, זהו מחזור הגיוס השביעי והאחרון שעובר תחת הכשרתו. "הגיוס שלהם הוא הגיוס הכי מדהים שהיה לי בחיים", הוא סיפר בראיון לאתר צה"ל. "בדרך כלל בבוקר הגיוס החבר'ה אומרים לעצמם, נו, אני אגנוב עוד חצי שעה במיטה, והגיוס נמרח על פני יומיים או שלושה. המחזור הזה פשוט תיקתק את התחנות בשרשרת החיול וקפץ על אוטובוסים, שיצאו עוד באותו היום. זה היה יוצא דופן. הם פשוט הגיעו עם ברק בעיניים", תיאר.

אל"ם גיא חסון, מפקד חטיבה 460, נושר דבריו

אל"ם גיא חסון, מפקד חטיבה 460, נושר דבריו

הדי המערכה ליוו את המתגייסים עוד בטרם החלה הטירונות, והמשיכו לכל אורכה. חלק מהסגל הפיקודי נשלח לחזית, לוחמים מהמבצע שוחחו בכמה הזדמנויות עם הטירונים, ומדריכים ירדו לשטחי כינוס. "לא כל מחזור זוכה לשמוע סיפורי לחימה טריים ממפקד חטיבה 460, שבא לדבר עם הלוחמים", פירט אחד ממפקדי הפלוגות, סרן רותם יחזקאלי. "רואים את ההשפעה של כל זה עליהם. הם מאוד מתעניינים ומתאמצים, והאווירה פה מלאת מוטיבציה", סיכם.

ואכן, השפעת המבצע ניכרת על טירוני החיל, ששמעו מור"קים (מורשת קרב) הישר משדה הקרב. "יש לי חברים שריונרים שכבר נלחמו בעזה. כשאני שומע את הסיפורים שלהם, אני מבין שכל דבר שאני עושה בטירונות אני עשוי לעשות בקרב בעוד חצי שנה", סיפר לאתר צה"ל טוראי אביתר אטיאס, מיד לאחר שנשבע עם חבריו.

סא"ל רונן תמים וחייל חדש בשריון

סא"ל רונן תמים וחייל חדש בשריון

סא"ל רונן תמים וחייל חדש בשריון

סא"ל רונן תמים וחייל חדש בשריון

70 אחוזים טכניקות נגד חיילי חי"ר וגרילה, 30 אחוזים לוחמה נגד טנקים

בשנים האחרונות, שינויים רבים התחוללו בחיל השריון – ובהתאם לכך גם השתנו ההכשרות. שינוי מרכזי שהונהג בבית הספר ומתפרש על שש השנים האחרונות, נוגע לתורת הלחימה ולתפיסת שדה הקרב. "לפני שש שנים היינו מלמדים 70 אחוזים מהזמן לוחמה נגד טנקים, ו-30 אחוזים טכניקות נגד חיילי חי"ר וגרילה", סיפר סא"ל תמים. "היום זה ההפך – 30 אחוזים טנקים ו-70 אחוזים גרילה. אנחנו מלמדים איך לכוון לבית, היכן על הכוון לשבת ואיפה נחבא טיל נ"ט. השיטה הזו הוכיחה את עצמה בלחימה בעזה".

סא"ל רונן תמים, מפקד בית הספר לשריון

סא"ל רונן תמים, מפקד בית הספר לשריון

השינוי המשמעותי ביותר, לדעתו של המג"ד, הוא השינוי שהתחולל בצוות המ"כים בסגל בית הספר. לדבריו, החניכים המוערכים ביותר מקורס הפיקוד מגיעים לפקד בבתי הספר, וההשקעה בהם גבוהה מאי פעם. "הארכנו את הכנות הסגל, והוספנו השתלמויות תוך כדי. כשאני התחלתי את הצבא הפיקוד היה מאוד נוקשה, אולם היום מושם דגש על פיקוד בגובה העיניים, וזה מביא את הטירונים לביצועים גבוהים", העיד. "אחוזי הנשר המידלדלים בהדרגה נזקפים רק לזכות המפקדים הישירים. בזכות יחסי ההערכה והאמון שהם קונים, החיילים מלאי מוטיבציה ונחישות".

לבסוף, סיפר סא"ל תמים על פלוגה חדשה שהוקמה בבית הספר, אותה יעתיקו שאר חילות היבשה. "לפני ארבעה חודשים הוקמה פלוגת 'טייגר' – פלוגת תומכי לחימה שמתגייסת היישר לידיים שריונריות וחוזרת אליהן. עד עתה יצאו מהפלוגה כ-220 תומכי לחימה לגדודי השריון", מונה. "זהו שינוי תפישתי חשוב, משום שעכשיו אנחנו כבר לא צריכים להתבסס על נשר של לוחמים. בתור מג"ד מבצעי לשעבר, אני יכול להעיד עד כמה גדולה חשיבותם של החיילים האלו לגדוד".

הרגע המאושר בסיום

הרגע המאושר בסיום