"ניתוח לחימת חטיבה 460 במלחמת שלום הגליל, דרך כללי היסוד ללחימה בשטח הררי, וללמידה תוך כדי לחימה" הוא נושא העבודה הסמינריונית שהגיש סרן בר ביכמן במכללה לפיקוד ומטה. העבודה מלווה במפות, צילומי אוויר וצילומים מהלחימה

 סרן בר ביכמן (סמינר חקר קרב, הוגש ביום 23 באפריל 2014)

 

טנק מגח, דקות לפני סגירת מדפים וכניסה לג'זין

 

בדברי המבוא לעבודתו כותב סרן ביכמן:

בעבודת חקר קרב זו אציג את לחימת חטיבה 460 בדרום-מערב מאגר הקרעון, בתאריכים 10-8 ביוני 1982, בזמן מלחמת שלום הגליל. לאורך העבודה אנתח את הקרבות העיקריים של החטיבה בכיבוש הכפרים ג'זין, כפר חונה, מיידון ועין אתינה תוך התייחסות לעקרונות הלחימה בשטח הררי, וללמידה תוך כדי לחימה. בסוף העבודה אציג את הלקחים העיקריים מביצוע המחקר, איתם אני ממשיך לתפקיד המ"פ.

חטיבה 460 הינה חטיבת ההכשרה של חיל השריון. הגדודים שלחמו בקרבות הורכבו מלוחמים בתקופת הכשרה, אם זה בקורס קציני השריון ואם בקורס מפקדי הטנקים. לחימתם התאפיינה במורכבות רבה לא רק בגלל מתארי השטח, אלא גם במבנה הכוחות, חוסר האורגניות, חוסר הניסיון המבצעי, והקושי במעבר החד מההכשרה ללחימה.

בכל גזרות העימות של צה"ל קיימים מאפיינים של שטח הררי. התנאים הקשים והמורכבות שהשטח מציב לנו

בלחימה, מעלה את הצורך ללמוד ממלחמות העבר, מטעויות ומהצלחות שנעשו, בכדי שנדע כיצד לתת מענה לקשיים הרבים.

טנק מרכבה סימן 1, לראשונה בקרב במלחמת שלום הגליל

 

במסגרת הסיכום נכתב:

חיילי ומפקדי חטיבה 460 במלחמת שלום הגליל הפגינו מקצועיות רבה בלחימתם. רוח הלחימה והשליחות שליוו אותם הביאו בסוף לעמידה בכלל המשימות להם נדרשו, גם אם דרך העמידה במשימה הייתה קשה ומלווה באירועים לא קלים, הריי אלו חלק ממאפייני שדה הקרב המלווה בחוסר וודאות ובקשיים.