הצצה להכשרה של חיל השריון שעובר מהפכה

אתר צה"ל בפרויקט מיוחד: איך נראים שבועות ההכשרה של החילות השונים, וגם: טיפים למתגייסים. והיום: כתבת אתר צה"ל התלוותה למסע של פלוגת החי"ר המסייעת הראשונה שמוכשרת בשיזפון

 נעם ויטמן (מאתר צה"ל, 16 במארס 23014)

את המסע המפרך להר שחרות מתחילים טירוני הפלוגה המסייעת עוד בבסיס שיזפון. הטירונים הנרגשים צובעים את הפנים בצבעי הסוואה, עולים על וסט ומקפידים על שירי מורל לכל אורך ההכנה. כשאנו עולים לטיולית שמסיעה אותנו לנקודת הפתיחה של המסע, הפנים של כולנו כבר צבועות היטב והאווירה תוססת מהתרגשות. "אם קשה לכם במהלך המסע, תחשבו על מי שאתם אוהבים ושיהיו גאים בכם", מורה קארין המד"סניקית, שמתעקשת לעשות את כל המסע יחד עם הטירונים. "תזכרו שאתם חיות!"

כשיורדים מהטיולית, כל מחלקה מסתדרת בח' בזמן שהמפקדים מכנסים אותם לשיחת מוטיבציה אחרונה לפני המסע. "תזכרו שאתם ראשונים במה שאתם עושים ותמיד קשה להיות הראשון – אבל יזכרו אתכם תמיד", אומר מפקד הפלוגה, סרן אורן שינדלר. ואכן, זוהי הפעם הראשונה בה מתבצע מסע סוף טירונות לפלוגת חי"ר מסייעת בחיל השריון.

השקט שלפני הסערה

בין המתגייסים שנקלטו בבית הספר לשריון בגיוס נוב' 13 היה גם המחזור הראשון של הפלוגה המסייעת, שהפך למחזור החי"רניקים הראשון של החיל. "הפלוגה המסייעת בחיל השריון תביא קטלניות הרבה יותר גבוהה. עד כה נעזרנו בחי"רניקים שלא מדברים 'שריונרית', עכשיו נוכל להשלים את מה שחסר", מסביר מפקד הגדוד האמון על הכשרת הפלוגה, סא"ל עומר לוין. "תהיה להם החשיבות לתת את מה שחסר בגדוד שריון. אם מה שמנצח מלחמות זה הטנקים – אנחנו מספקים להם את המעטפת שמאפשרת להם להגיע ולהכריע. אנחנו השקט שלפני הסערה".

צילום: עדן זק"ש, יחידת ההסרטה מקשנ"ר.

את חובת ההוכחה הכבדה המונחת על כתפי הטירונים הם מרגישים היטב. "זה מגניב להיות המחזור הראשון שעושה את זה", מספר לי בחיוך אחד הטירונים, טוראי משה קדוש, שהגיע לפלוגה המסייעת ביחד עם עוד שני חברים שלמדו איתו באותו בית הספר.

מסלול של טירון בפלוגה המסייעת שונה ממסלול של שריונר בגדודי הטנקים. טירונות של לוחם בפלוגה המסייעת נמשכת כ-15 שבועות ומוגדת כטירונות 04. "מדובר בטירונות חי"ר מיוחדת וחדשה של חיל השריון, שכוללת כל מה שטירון בחי"ר עובר בדגש על קליעה, שדאות ולחימה בשטח פתוח", מספר סא"ל לוין. "באימון המתקדם הם יתחלקו לשלוש מחלקות ייעודיות לפי מקצוע (תצפית, מרגמות וסיור – נ"ו) וימשיכו בהכשרתם הייעודית".

נכנסים מתחת לאלונקה

לאחר כ-32 קילומטרים, כשרצים טירוני השריון כשעל כתפיהם האלונקות, לאחר שטיפסו על הרים כל הלילה – אפשר להבין את ההרגשה המיוחדת שמלווה את המפקדים והטירונים. "הרבה זמן לא עשו מסע כזה קשה בשיזפון", טוען סגן שינדלר. "אתם תקבלו היום את התג של חטיבה 188 – זה הצעד הראשון שלכם בדרך להיות לוחמים".

ואכן, המסע שעברו לוחמי הפלוגה היה ארוך וקשה יותר מכל מסע שנראה עד היום בהכשרת לוחמי חיל השריון. "הוכחתם שאתם ראויים להיקרא לוחמים", מדגיש המג"ד. "פה קשה, אבל קשה כי צריך, כי אתם צריכים להיות הטובים ביותר". בחטיבה 188 ישנן כבר שתי פלוגות מסייעות שעברו הסבה מטנקים, ואילו הפלוגה הזו היא הפלוגה המסייעת היחידה שמהתחלה הוכשרה לתפקידה הייעודי. "המסייעת יכולה לקחת את חטיבה 188 ולהעיף אותה קדימה", מחדד סרן שינדלר. "אתם בתחילת התהליך של הפיכת הפלוגה לפלוגה מסייעת ואתם חייבים להיות המסייעת הטובה ביותר בחיל השריון".

"הם הפתיעו אותי לטובה היום", מודה מפקד מחלקה, סג"ם אמיר קידרוני לאחר המסע. "כולם יצאו ונתנו הכול. הם התגברו על הכאב בשביל הערבות ההדדית. ריגש אותי במיוחד כשכולם נכנסו מתחת לאלונקות ומשכו אחד את השני."