לראשונה: "מעיל רוח" סיכלה פגיעת טיל בטנק

מערכת ההגנה האקטיבית מטילים, "מעיל רוח", סיכלה לראשונה במהלך פעילות מבצעית פגיעת טיל נ"ט בטנק במהלך פעילות שגרתית בסמוך לגדר המערכת בעזה. אין נפגעים לכוחותינו. כוח צה"ל זיהה ופגע במחבלים שפעלו במרחב.

מערכת אתר צה"ל (1 במארס 2011)

 

טיל נ"ט נורה לפני שעה קלה לעבר טנק צה"ל במהלך פעילות שגרתית בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה. בכך, לראשונה במהלך פעילות מבצעית, מערכת "מעיל רוח" להגנה אקטיבית מטילים נגד טנקים זיהתה, התריעה וסיכלה את הפגיעה של הטיל בטנק. אין נפגעים לכוחותינו. זמן קצר לאחר מכן, זוהו מחבלים במרחב. כוח צה"ל ביצע ירי לעברם – זוהתה פגיעה.

ארגוני הטרור פועלים כל העת על-מנת לפגוע בחיילי צה"ל ובאזרחי מדינת ישראל. צה"ל רואה בארגון הטרור חמאס האחראי הבלעדי למתרחש ברצועה ולשימור השקט בה.

 

טנק מרכבה סימן 4. צילום אילוסטרציה: איתי כהן, "במחנה"

 

הצלחה מבצעית למערכת מעיל רוח

כחודשיים לאחר שטנקים המצויידים במערכת ההגנה נפרשו בגבול הרצועה, צוות טנק שהותקף בטיל נ"ט, הפעיל את המערכת ומנע את הפגיעה בו.

עמוס הראל (מאתר "הארץ", 1 במארס 2011)

 

צה"ל הפעיל היום (שלישי) לראשונה בהצלחה בפעילות מבצעית את מערכת "מעיל רוח" למיגון מפני ירי טילים נגד טנקים. בשעות אחר הצהריים נורה טיל נ"ט על טנק מרכבה סימן 4 בגבול הרצועה באזור ניר-עוז. צוות הטנק הפעיל את מערכת המיגון וסיכל את הפגיעה בו.

הירי בוצע שעה שהטנק ביצע סריקה בשטח פלסטיני הסמוך לגדר מחשש למטענים ("פתיחת ציר"). הירי בוצע מטווח קצר יחסית הנחשב יעיל לאר-פי-ג'י. המערכת זיהתה את השיגור בעצמה, ויירטה את הרקטה באמצעות פגיעה מדויקת. מפקד חטיבה 401, אל"ם עינב שלו, אמר כי "מדובר בהצלחה של 100 אחוזים מבחינת המערכת, והישג ראשון מסוגו בלוחמת השריון, שיהיו לו משמעויות נרחבות בעימותים דומים בהמשך".

לפני כחודשיים צה"ל פרש לראשונה טנקי מרכבה ועליהם מערכת מעיל רוח בגבול הרצועה. זאת, לאחר שזוהה שימוש בטילי נ"ט שמפעילים הפלסטינים בעזה ובעקבות תקרית ירי טיל נ"ט שבה אירעה פגיעה בטנק צה"לי. כיום מצויד צה"ל במערכת שנרכשה מחברת רפא"ל כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה. לפי הצבא ורפא"ל, המערכת מסוגלת להתמודד באופן אפקטיבי עם שיגור טילים מטווחים שונים, ובכללם טילי נ"ט מתקדמים.
ארגונים שונים ברצועה מחזיקים במאות טילי נ"ט מדגמים שונים, מאר-פי-ג'י פשוט יחסית וכנראה עד הדגמים המתקדמים. שיפור משמעותי ביכולות הנ"ט הפלסטיניות עשוי לחייב את צה"ל, לבד מהצבת טנקים ממוגנים, גם בשינוי תורת הלחימה בגבול, כדי לצמצם את החשיפה לטילים.


צה"ל חוגג היסטוריה: "מעיל רוח" עונה לנסראללה

בצבא מתמוגגים מההפעלה המבצעית הראשונה והמוצלחת של מערכת ההגנה האקטיבית לטנקים. "זה משנה את המשוואה בעזה, אבל גם בגזרה הצפונית מול איום הנ"ט של חיזבאללה".

יואב זיתון (מאתר ynet, 1 במארס 2011)

 

ההצלחה המבצעית של "מעיל רוח" נתפסת בצה"ל כחציית הרוביקון בקרב מול איום הנ"ט: גורמים בכירים בצה"ל הביעו הערב (יום ג') סיפוק עצום מההפעלה המבצעית הראשונה והמוצלחת של מערכת ההגנה האקטיבית לטנקים "מעיל רוח", אחר הצהריים סמוך לגבול בדרום רצועת עזה.

מתחקיר ראשוני של התקרית, עולה כי חולייה פלסטינית שהתקרבה לגדר המערכת, ירתה רקטת RPG מטווח קצר לעבר טנק של גדוד 9 מחטיבת 401 בפיקודו של אלוף משנה עינב שליו, שערך סיור שגרתי לפתיחת ציר. המערכת, המותקנת על הטנק, זיהתה באופן מיידי את הירי, שיגרה אמצעי נטרול, שגרם לרקטה להתפוצץ בעודה באוויר, במרחק בטוח מהטנק. כתוצאה מכך לא נגרם כל נזק לטנק ואיש מהלוחמים שהיו בו לא נפגע.

בצה"ל הדגישו כי מדובר בתקדים היסטורי בשריון גם בעולם, ומעל לכל, ב"שינוי המשוואה בגזרה הדרומית, אך גם בגזרה הצפונית מול איום הנ"ט של חיזבאללה". גורם בכיר בצה"ל ציין כי "המערכת הוכיחה את עצמה מעל למצופה, והיא יעילה גם מול טילים כבדים יותר מ-RPG.

"חודשיים בלבד לאחר שנכנס לשימוש מבצעי, מעיל הרוח מנע פגיעה בלוחמים בהצלחה לא משוערת", הוסיף הגורם הבכיר. "השקעה בפיתוח טכנולוגי שנמשך שנים הביאה לתוצאה חסרת תקדים. זה לא אומר שלא יהיו עוד פגיעות בטנקים, אבל ללא ספק מדובר בהתמודדות חדשה מול איום הנ"ט".

החידוש הטכנולוגי בשריון עלה לכותרות לפני כחודשיים, כאשר בצה"ל התכוננו לניסוי האחרון של "מעיל רוח", שהיה אמור להתרחש עם טנק מאויש בלוחמים. בעקבות פניות של הורים שכולים שאבדו את בנם באסון צאלים ב' לרמטכ"ל הקודם, רב-אלוף גבי אשכנזי, הוחלט בסופו של דבר להימנע מירי חי לעבר הטנק.

הניסוי, שנערך תחת פיקוח מלא ומגבלות בטיחות, הצליח – ומיד נכנסה המערכת לטנקים מסוג מרכבה סימן 4.

עוד קודם לניסוי, אמר אל"ם שליו כי "זאת מערכת אמינה ומצוינת שנוסתה בכל התנאים האפשריים, היא מגיבה מצוין ואין לנו כל סיבה לחשוש". בצה"ל פיתחו את "מעיל רוח" כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, כמערכת שמוטמעת בתוך הטנק, ומזהה ירי מכל מקום, של כל טיל ופגז. בנוסף, היא מסוגלת לאתר במדויק את איזור השיגור, ולירות לעבר המקור. בשלב זה המערכת מותקנת בכמה פלוגות שריון, ובצה"ל מתכוונים להרחיב את פריסת המערכת במהלך השנה הקרובה לגדודים נוספים.


היסטוריה עולמית, "אבל זה לא אומר שלא ייפגעו עוד טנקים" (צילום: 
AFP)


אל"ם עינב שליו, מפקד חטיבה 401 צילום: דובר צה"ל


לראשונה: מערכת "מעיל רוח" מנעה פגיעה בטנק

מערכת ההגנה מטילים נגד טנקים, שהוכרזה מבצעית לפני כשנה וחצי, הוכיחה את עצמה היום בשטח כשהצליחה להשמיד טיל שירו מחבלים פלסטינים לעבר טנק מרכבה של צה"ל, שנע סמוך לגדר הרצועה. זמן קצר לאחר האירוע זיהו לוחמי השריון את מקור הירי, השיבו באש וזיהו פגיעה. גורם ביטחוני: המערכת פעלה כמצופה.

אמיר בוחבוט (מאתר מעריב nrg, 1 במארס 2011)

 

הצלחה מבצעית ראשונה למערכת ההגנה מטילים נגד טנקים: במהלך פעילות שגרתית של כוח צה"ל לאורך הגדר עם רצועת עזה ירו בצהריים (ג') מחבלים פלסטינים טיל נ"ט לעבר טנק מרכבה סימן 4 שצויד במערכת ההגנה "מעיל רוח", וזו השמידה אותו ומנעה פגיעה.

חוליית המחבלים שיגרה טיל נ"ט לעבר טנק של גדוד 9 בחטיבה 401, שנע לאורך הגדר בדרום רצועת עזה, וכתוצאה מהירי הופעלה מערכת ההגנה האקטיבית, שפותחה על ידי חברת רפא"ל. המערכת הצליחה להשמיד את הטיל ולמנוע פגיעה בטנק ובצוותו. לוחמי השריון זיהו את מקור הירי, פתחו באש לעבר המחבלים וזיהו פגיעה.
לפני כחודשיים וחצי הצליחה חוליית מחבלים לפגוע בטנק של צה"ל ברצועה, כששיגרה טיל נ"ט שחדר את השריון. בעקבות האירוע ניתנה ההוראה להעביר לגזרת עזה טנקים המצוידים במערכת "מעיל רוח".

בעקבות הפגיעות הרבות שספגו טנקים של צה"ל במהלך מלחמת לבנון השנייה החליטו בצבא להאיץ את פיתוח מערכת ההגנה האקטיבית, ולפני כשנה וחצי הכריז מפקד זרוע היבשה האלוף אבי מזרחי הכריז על המערכת כמבצעית. זאת, בעקבות ניסוי מוצלח בנוכחות קצינים בכירים זרים מצבאות רבים.

 

"המערכת מציבה את צה"ל במקום אחר לגמרי"

בזרוע היבשה, החטיבה הטכנולוגית, מחלקת אמצעי לחימה במז"י בפיקודו של אלוף משנה דודי רוקח והמחלקה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות במשרד הביטחון ביצעו ניסוי במערכת ההגנה האקטיבית בשני מצבים: כשטנק המרכבה בתנועה וכשהוא במצב סטטי. בשני המצבים שוגרו לעבר הטנק טילי נ"ט ובשני המקרים הצליח הטנק להשמידם.

מערכת מעיל רוח כוללת מכ"ם מתקדם שהותקן על הטנק הפועל בטווח של 360 מעלות ומאתר את טילי האויב. לאחר זיהוי של טיל אויב, משגרת המערכת טיל במטרה להשמיד אותו.

"הניסוי שבוצע גבר על הציפיות והוכתר כמוצלח ביותר", אמר אז גורם ביטחוני ל-nrg מעריב. "המיגון האיכותי שיש לטנקי המרכבה של צה"ל בנוסף למערכת ההגנה האקטיבית מציבים את צה"ל במקום אחר לגמרי".
במהלך מלחמת לבנון השנייה, נפגעו עשרות טנקים מטילי נ"ט מתקדמים שהיו בידי החיזבאללה. בעקבות הלקחים, הוחלט להאיץ את פיתוח וייצור מערכת ההגנה האקטיבית של חברת רפאל במטרה להגן על הטנקים.


עדכון מיום 1 במארס 2011, שעה 21:11 לכתבה ממעריב

במערכת הביטחון הגדירו את הצלחת מערכת ההגנה האקטיבית מפני טילי נ"ט למנוע פגיעה בטנק מרכבה ברצועה כיום היסטורי. ראש מנהלת טנק המרכבה אמר: "זהו היירוט המבצעי הראשון בעולם, והוא בגדר מציל חיים". ההישג המבצעי החשוב מהווה מענה לאיום שמציבים הטילים בהם הצטיידו חמאס וחיזבאללה.

אמיר בוחבוט

 

בצה"ל חוגגים את ההצלחה המבצעית הראשונה של מערכת "מעיל רוח" להגנה מטילים נגד טנקים, שמנעה היום (ג') פגיעת טיל נ"ט בטנק מרכבה על גבול רצועת עזה. ראש מנהלת טנק המרכבה במשרד הביטחון אמר כי "זהו היירוט המבצעי הראשון בעולם והוא בגדר מציל חיים". הוא הדגיש: "אין ספק שבעקבות ההצלחה של המערכת מאזן האימה באזור השתנה".

ראש המנהלת, ירון לבנת, אמר בעקבות הצלחתה של המערכת ליירט טיל אויב בזמן אמת כי "זה בהחלט נותן לנו סיפוק וביטחון עצמי להמשך ההצטיידות. נמשיך לפעול לשדרוג ההגנה האקטיבית על הטנק". לבנת הוסיף כי "אם טליק (ישראל טל אבי טנק המרכבה) היה בחיים הוא היה משתגע והיה מכריז על היום הזה כיום היסטורי".
קצין בכיר בזרוע יבשה, אמר הערב כי "זהו הישג בקנה מידה עולמי. המערכת פעלה במצורה מצוינת באחד התרחישים הקשים. זה לא היה טיל נ"ט רגיל ולמרות זאת התוצאה היתה מושלמת". הקצין ציין כי מערכת מהסוג הזה מאפשרת לדרג המדיני לקבל חופש פעולה בכל מה שקשור לקבלת החלטת תוך כדי לקיחת השיקול של נפגעים".

 

"אין עוד טכנולוגיה כזו בעולם"

"אסור לשכוח שבתוך הטנק היו ארבעה לוחמים שביום שבת ייצאו הביתה ויהנו מהחופשה", הוסיף הקצין הבכיר. "זהו יום היסטורי בתחום השריון. אין עוד טכנולוגיה כזו בעולם. זו פעם ראשונה שמערכת מהסוג הזה מצליחה להשמיד במאה אחוז את הטיל ששוגר לעברה".

הוא גילה כי בחודשיים האחרונים זיהתה המערכת איומים, אך לא שוגר לעברה טיל. "המערכת הזו גם מאיימת על האויב", הבהיר.

בצהריים, במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה, שיגרה חוליית מחבלים טיל נ"ט לעבר טנק של גדוד 9 בחטיבה 401, שנע לאורך הגדר בדרום רצועת עזה, וכתוצאה מהירי הופעלה מערכת ההגנה האקטיבית מעיל רוח, שפותחה על ידי חברת רפא"ל. המערכת הצליחה להשמיד את הטיל ולמנוע פגיעה בטנק ובצוותו. לוחמי השריון זיהו את מקור הירי, פתחו באש לעבר המחבלים וזיהו פגיעה.

לפני כחודשיים וחצי הצליחה חוליית מחבלים לפגוע בטנק של צה"ל ברצועה, כששיגרה טיל נ"ט שחדר את השריון. בעקבות האירוע ניתנה ההוראה להעביר לגזרת עזה טנקים המצוידים במערכת "מעיל רוח".


טנק מרכבה פועל סמוך לרצועת עזה צילום ארכיון: רויטרס


תמונות מניסוי מעיל רוח. צילום: יח"צ