המדריך למדריכי לוחמים

מתגייסים להדרכת לוחמים? הכתבה הבאה חושפת שישה תפקידי הדרכה, ובהם מדריכת שריון, שמטרתם להכשיר את הלוחמים בצורה המקצועית ביותר. "בסופו של דבר – מה שהחייל יבצע בשטח, זה מה שאני לימדתי אותו. זו אחריות גדולה"

דנה ברנר (מאתר צה"ל, 20 בדצמבר 2015)

מאחורי הלוחמים הקרביים שעומדים בחזית, נמצאים המדריכים שמכשירים אותם להפוך למקצועיים ביותר בתחומם. הם מעצבים את הראייה המרחבית והחשיבה שלהם, מעבירים לחיילים סדירים, אנשי קבע ומילואים שיעורים בכיתות סגורות או בשטחים פתוחים במגוון בסיסים ובתרגילים ברחבי הארץ. לפני יציאה למבצע הם יהיו בשטחי הכינוס ויציידו את הלוחמים בטיפים אחרונים רגע לפני שיכנסו לשטח אויב.

לקראת תקופת הגיוסים, אתר צה"ל מציג שישה מדריכים שמספרים על תפקידיהם המיוחדים:

כדי להיות מדריך צניחה יש שתי אפשרויות: לעבור מיונים לתפקיד לפני הגיוס או להתנדב לחטיבת הצנחנים ולבקש את התפקיד."אני מעביר קורסי צניחה ללוחמים מיחידות שונות", מספר מדריך צניחה, סמל ליאור גולדשטיין. "אנחנו חייבים לרדת לפרטים הקטנים ביותר – מההתנהגות במטוס, פתיחת המצנח, ועד הנחיתה. במהלך השירות כל מדריך צונח לפחות 100 פעמים, ויש לכך סיבה – אחת המשימות שלנו היא להקנות ללוחמים ביטחון, להיות רגועים ולעזור להם לבצע פעולה כמעט לא הגיונית: לקפוץ ממטוס", הוא מוסיף.

מדריך צניחה סמל ליאור גולדשטיין

מדריך נוסף שבלעדיו לא יוכלו הלוחמים לצאת לאף פעילות הוא מדריך החובשים. "בלי הגורם הרפואי בשטח, אי אפשר לצאת לקרב, ובטח שלא לנצח באחד",  הבהיר מדריך חובשים בבה"ד 10, סמל עמית תור. "בכל יחידה בצה"ל חייבים להיות חובשים מקצועיים. התפקיד שלי הוא להכשיר אותם. החיילים שלימדתי בשירות מגוונים מאוד; חובשים במרפאות, בגדודים ואפילו ביחידות מיוחדות. זה רק מוכיח שכל אחד צריך טיפול רפואי, וגם הופך את השירות שלי למאוד מגוון".

מדריך חובשים, סמל עמית תור

בגזרה הימית נהנים הלוחמים מהדרכה בסימולטורים חדישים המדמים הפלגה בספינות ואפילו בצוללות. "אנחנו בונות תרגילים ומכשירות את הלוחמים מתחילת הקורס ועד השחרור כדי שיהיו מוכנים לכל תרחיש שיכול לקרות בלב ים", סיפרה מאמנת סימולטורים בזרוע הים, סמל עמית ברנשטיין. "לאימון בסימולטור יש קשר ישיר להכרעת קרב. זה כלי שמכין את הלוחמים למצב אמת בחיל הכי מבצעי בצה"ל ורק בעזרתו הם יכולים להגיע לרמת המקצועית הכי גבוהה. באופן אישי היה לי חשוב להתגייס לתפקיד משמעותי ומלמד כמו זה".

רוב החיילים מתגייסים לחילות הקרביים עם ידע מועט על נהיגת שטח – אך נהיגה מבצעית דורשת מיומנויות שרק מדריכים מוסמכים יכולים להקנות. הכשרת המדריכים מתבצעת בבית הספר לנהיגה מבצעית וכוללת נסיעות בכל מתווה שטח, בכל מזג אוויר ולמשך מרחקים וזמנים ארוכים. "נהגים מבצעיים צריכים להתמחות בנהיגה בשטחים מסובכים ומבלבלים, בנסיעות ארוכות שנמשכות לילה שלם, ללא אורות בחושך המוחלט, עם אמצעי ראיית לילה", שיתף אחד המדריכים בבית הספר, סמ"ר עופר מרמלשטיין. "אם לא נכשיר אותם טוב, זה יפגע בניוד של צה"ל ויסכן את הנהג ואת חייהם של כל היושבים ברכב. מעבר לחשיבות התפקיד אני זוכה לראות מקומות מדהימים בארץ ולהתחבר אליה דרך כך".

סמ"ר עופר מרמלשטיין, מדריך בבית הספר לנהיגה מבצעית

תפקידי ההדרכה הם הזדמנות עבור נשים להתנסות בעבודה עם כלים שלא מתאפשרת להן במסגרת התפקידים הקרביים שפתוחים לבנות. למשל – מדריכת שריון הופכת להיות מקצועית בתחומה לפחות כמו לוחמים ותיקים בשטח. "אני מדריכת נהיגה בטנק, כך שעבור הנהגים אני הגורם המקצועי ביותר ללמוד ממנו בכל שלב של השירות", הסבירה מדריכת שריון בבית הספר לשריון, רב"ט ירין עוז. "למשל, כשהחטיבות השונות עברו הסבה לשימוש בטנק מרכבה סימן 4 החדש, הלוחמים היו זקוקים לריענון ולמידה והגיעו אלינו לעבור שיעורים. בסופו של דבר, מה שהחייל ידע לעשות בשטח – זה מה שאני לימדתי אותו. מעבר לחשיבות והאחריות שיש בתפקיד, הדרכת לוחמים היא חוויה טובה וממלאת בתחושת שליחות".

רב"ט ירין עוז, מדריכת שריון בבית הספר לשריון

בבית הספר למקצועות החי"ר נמצאות עשרות מדריכות אשר מכשירות את הלוחמים במגוון תחומים; מנסיעה ברכב אכזרית, דרך תפעול טיל גיל ועד הקמת עמדות תצפית מיוחדות. הן האחראיות לשפר את מקצועיות הלוחמים בהכשרה הראשונית, בקורס המפקדים ובהשלמה החיילית של קורס הקצינים. "אני נמצאת איתם בשבועות שטח וגם בלימודים עיוניים בכיתה. אסור לוותר על אף שלב", הדגישה מדריכת נמ"ר (נגמ"ש מרכבה), רב"ט אביה ואן דייק. "מאחורי הלוחמים עומדים עשרות אנשים שמכשירים אותם כדי שיעמדו במשימתם. בצוק איתן למשל, העבירו אלינו שאלות מהשטח ועזרנו ללוחמים בזמן אמת לפתור בעיות מקצועיות. התפקיד הזה חשף אותי לעולם הלחימה, זה משהו שלא כל אחת זוכה להציץ אליו"

רב"ט אביה ואן דייק, מדריכת נמ"ר בבית הספר למקצועות חי"ר