שתי מדינות לשני עמים?

לפני הכרזת האו"ם בכ"ט בנובמבר – ועדה מיוחדת סיירה בארץ וייעצה לאו"ם

 נדב מן (מאתר ישראל היום, 17 ביולי 2014)

 

לצפייה בסרטון ראו כאן

 את מועדי ישראל מונים לפי הלוח העברי. ט"ו בשבט, ל"ג בעומר, ט"ו באב, י"ז תמוז וכו'. איך מגיירים חג שמועדו חל על פי מניין הגויים? פשוט סופרים אותו בעברית. כך 29 בנובמבר – היה לכ"ט בנובמבר.

לא כולם מסכימים שיש לחגוג בכ"ט נובמבר, כפי שלא כולם מתענים בתשעה באב.

ב-29 בנובמבר 1947 החליטו באו"ם על אי חידוש המנדט הבריטי על ארץ ישראל, ופתרון של חלוקת הארץ בין היהודים לערבים. פרץ שמחה גדול מאוד עבר על הישוב העברי בארץ לאחר החלטה זו, ועל כן הוא נמנה בין מועדי ישראל. אולם, עד היום ניטש ויכוח בין התומכים למתנגדים לעיקרון חלוקת הארץ.

סערות גדולות היו בשנת 1947 בארץ ישראל: ההסתדרות הציונית דרשה ממשלת בריטניה לקיים את הבטחתה להקמת בית יהודי, ואלפי פליטים וניצולי שואה ביקשו לעלות לארץ, הבריטים קיימו את מדיניות 'הספר הלבן' ומנעו עלייה, הלאומנות הערבית פעלה כנגד הציונות, ובאומות המאוחדות היו צריכים לדון האם להאריך את המנדט הבריטי על ארץ ישראל.

הוחלט על הקמת ועדה מיוחדת שתייעץ לאומות המאוחדות כיצד לנהוג – ועדת אונסקו"פ (UN Special Committee on Palestine). נציגי הוועדה היו ממדינות שונות (לא נציגי המעצמות) כמו: אוסטרליה, אורוגוואי, איראן, גואטמלה, הודו, הולנד, יוגוסלביה, פרו, צ'כוסלובקיה וקנדה. בראש הועדה עמד השבדי אמיל סנסטרום.

בחודש יוני 1947 הגיע הוועדה לארץ ישראל, ופעילותה נחלקה לשניים: סיור בארץ ובמחנות העקורים (יהודים ניצולי מלחמת העולם), ודיונים מול הטוענים על הארץ: התנועה הציונית, הבריטים והערבים.

הערבים החרימו את הוועדה והיא נאלצה למצוא דרכים עוקפות כדי לשמוע את טענותיהם. הבריטים טענו שארץ ישראל חסרה יכולת לקלוט מאות אלפי פליטים יהודים, וכי החיכוך עם התנועה הלאומית הערבית יביא רק שפיכות דמים. התנועה הציונית הביאה את חברי הוועדה לראות את הצלחת המפעל הציוני בהקמת ישובים בגליל, בנגב ובהר. רושם עז חוו חברי הועדה מרצון היהודים לעלות לארץ. כמו כן, לנגד עיני חברי הוועדה התרחש גירוש האונייה אקסודוס. המלצות הוועדה לעצרת האומות המאוחדות הייתה על חלוקת הארץ. בכ"ט נובמבר 1947 אימצה עצרת האומות המאוחדות את המלצות הוועדה. הישוב העברי בארץ פרץ בשמחה. הערבים פרצו בירי.

בין שלל התצלומים של טרודי שוורץ, נמצאו כמה תצלומים המתעדים את פעילות ועדת אונסקו"פ בחודש יוני 1947 בארץ ישראל.

אמיל סנסטרום ראש ועדת אונסקו"פ על מדרגות מבנה בירושלים. ירושלמים, זהו את המבנה:

 

 

הוועדה בסיור בקיבוץ דתי (ככל הנראה בנגב)

 

 

 הוועדה מבקרת במשמר העמק. משמאל מרדכי בנטוב ורמה, מימין סנסטרום משוחח עם אריה דיאמנט מוכתר משמר העמק

 

ביקור בקיבוץ

 

תושבי הקיבוץ הראו לחברי הועדה בכל ביקוריה את התפתחות ההתיישבות היהודית בכל השטחים, כדי להזים את טענת הבריטים על עליבות הישוב בארץ. בתצלום סיור בשדה חיטה, הפרחת השממה

 

חברי הועדה מנקים את הבוץ מהנעליים לאחר הסיור

 

חברי הועדה מתרשמים מדור חדש שנולד בישוב העברי

 

  פגישת הוועדה עם בני נוער וביקור ביישובים

 

 

 

חניה במחנה אלנבי ירושלים

 

סיור לכפר ערבי ופגישה עם נכבדים ערביים

 

 

 

 פגישת ההנהגה הציונית עם חברי הועדה: חיים ויצמן, משה שרת, דולק הורביץ

 

פגישת ההנהגה הציונית עם חברי הועדה: דוד בן גוריון, דב יוסף

 

 

חיים ויצמן. "האימפריה הבריטית הבטיחה בית לאומי" הבטחה צריך לקיים