בריטניה שוקלת לשדרג את הטנק צ'לנג'ר 2

משרד ההגנה הבריטי התניע מכרז להשבחת הטנקים מסוג צ'לנג'ר 2 אשר הוזנחו על ידי חיל השריון הבריטי. המכרז יופנה לפחות ל-3 חברות.

סא"ל (במיל') מיכאל מס

 

טנק צ'לנג'ר 2, FV4034, הינו טנק המערכה הכבד התקני של חיל השריון הבריטי, החל משנת 1998, השנה שבמהלכה החלה ההצטיידות לחטיבת השריון המלכותית ה-2 שהייתה ממוקמת בגרמניה. הטנק שמשקלו 62.5 טונות חמוש בתותח בקוטר 120 מ"מ עם 49 פגזים ומנוע בהספק 1200 כ"ס. מסמכים שהוצגו בשנת 2002 הציגו את דעת הצבא הבריטי שלא יתוכנן טנק מחליף לצ'לנג'ר 2 לכשיסיים את שירותו, בגלל אי הימצאותם של איומים לטנק, אולם בשנת 2015 הצהיר מפקד הצבא הבריטי שהטנק יוחלף או יעבור סדרת של שיפורים.

הופעת הטנק הרוסי החדיש ארמטה T14 גרמה לראשי הצבא לשקול מחדש את הצורך להשביח את טנקי הצ'לנג'ר, לאחר שהמחשבה על ייצור טנק חדש ננטשה בגין עלויות גבוהות.

 

טנק צ'לנג'ר 2 בריטי מפטרל בעיראק ליד בצרה. צילום: Graeme Main/MOD

 

יצרנית הטנק, חברת BAE Systems (לשעבר ויקרס דיפנס), ביחד עם חברת ג'נרל דיינמיקס בריטניה (General Dynamics UK) ולוקהיד מרטין בריטניה (Lockheed Martin UK) אישרו את הגשת הצעותיהן למכרז. היצרנית הגרמנית של הטנק ליאופרד, חברת קראוס מפאיי ווגמן (Krauss-Maffei Wegmann) הצהירה בעבר שתגיש את הצעתה למכרז, אך לא ידוע אם אכן הגישה הצעה כזו.

הפוטנציאל הכלכלי של פרויקט מתיחת החיים של הטנק הבריטי מוערך ב-700 מיליון פאונד שהינם כמיליארד דולר, אך ניתן לקחת בחשבון גם את הפוטנציאל של השבחת 38 הטנקים מסוג צ'לנג'ר 2 הנמצאים בשירות צבא עומן. בריטניה לא ייצאה טנקים מדגם זה לאף מדינה מלבד עומן. לצבא הבריטי סופקו 408 טנקים מסוג זה בשנים 2002-1998 כאשר התוכנית הייתה להשאירם בשירות עד ל-2035. גם תכנית ההשבחה מיועדת להאריך את תקופת השירות של הטנק ל-2035, אך על בסיס תכנית שינויים נרחבת, אשר אינה כוללת בשלב זה את החלפת התותח חלק הקדח מדגם L30 ואת המנוע מתוצרת חברת "פרקינס".

מתוך 408 הטנקים שיוצרו עבור הצבא הבריטי, רק 2 חטיבות עדיין מצוידות בטנק הצ'לנג'ר 2 בכמות של 227 כלים בסך הכול, הכוללים גם את 59 הטנקים המיועדים למסגרות ההכשרה בשריון הבריטי. יוצא איפה שהתקציב המיועד להשבחת טנק יחיד הינו 4.4 מיליון דולר, שהינו למעלה מ-50% ממחירו של טנק מערכה חדיש מפס היצור.

צ'לנג'ר בריטי עם תוספת מיגון ריאקטיבי, אנטנות לנטרול מטעני צד, ועמדת נשק נשלטת על הצריח. צילום: Cpl Russ Nolan RLC/MOD

טנק צ'לנג'ר 2 משודרג עם מיגון ריאקטיבי תוצרת רפאל. צילום: Sgt. Gustavo Olgiati

עוד על הטנק צ'לנג'ר, ראו כאן:

https://en.wikipedia.org/wiki/Challenger_2

 

על המכרז ומשתתפיו ראו גם כאן:

http://www.defensenews.com/story/defense/land/vehicles/2016/01/16/uk-surges-ahead-challenger-2-upgrade/78841260/

 

על הטנק הרוסי ארמטה, ראו כאן