כיצד מייעלת עוצבת מילואים את הכנותיה למלחמה

בעוצבת "המפץ" התקינו טכנולוגיה מתקדמת במקום שומרים, פתחו חמ"ל אחוד ראשון מסוגו לעורף והחליטו שהחיילים יישארו בבסיסים שעות נוספות. הכול, כדי לייעל את הטיפול באמל"ח ובכלי הרכב לקראת המערכה הבאה

 שחר רופין (מאתר צה"ל, 9 באפריל 2014)

 

עוצבת "המפץ", עוצבת מילואים של פיקוד הצפון, תשתמש בטכנולוגיה חדשה כדי להביא להתייעלות בכח האדם ובניצול זמן העבודה שלו, תוך שיפור האבטחה בבסיסיה.

המענה כולל מספר נדבכים, בכללם פתיחה של חמ"ל אבטחה חדש שיחלוש על יותר מבסיס אחד, מה שיביא פתרון מסוג זה לראשונה אל המחנות העורפיים רחבי הידיים, לצד התקנת מערכות התרעה משוכללות, שיודעות בעצמן לטלפן אל הגורמים הרלוונטיים בעת פריצה.

הש"ג של עוצבת המפץ. למרות הכול, שם כדי להישאר

העוצבה לא מסתפקת בחיסכון בכוח האבטחה, וכדי לייעל את עבודת הכנתה למלחמה היא תקבע החודש תקדים נוסף, כעוצבת המילואים הראשונה שעולה לרמת פעילות ב', מה שכולל הרחבה של שעות הפעילות במחנות. "מספר החיילים בבסיס מצטמצם כל הזמן, אך המשימות נותרו כשהיו. לכן היינו צריכים להמציא פתרונות יצירתיים. כשהחיילים נשארים פה יותר, אנחנו מרוויחים עוד שעות עבודה שלהם, בהן הם יכולים לדאוג לאחזקת הטנקים ושאר הכלים והכנתם למלחמה", סיפר לאתר צה"ל קצין הגנת המחנות של העוצבה, סא"ל אנואר סלמה.

עוצבת "המפץ" פרוסה על פני מספר מחנות בצפון הארץ, ועליה לתחזק את הכלים של מספר חטיבות שריון, חי"ר וארטילריה. עד עתה לכל מחנה היה חמ"ל משלו- זאת לפי התפישה הרווחת בצה"ל. בעוצבה היא נראתה ככפילות מיותרת. בתחילת אפריל יחנך החמ"ל האחוד, אשר יוקצה לאבטחה על שני מחנות סמוכים של העוצבה. "החל מתחילת אפריל, הסמב"ציות(סמלות מבצעים) של המחנה הראשון ישמרו גם על המחנה השני. כך אנחנו מצמצמים את מספר הסמב"ציות בחצי", סיפר. "זה מתאפשר בשל הקרבה הגיאוגרפית של שני המחנות, ותשתית שמחברת בין שניהם. סמב"צית אחת תסתכל על עוד מסכים. יהיה לה יותר מעניין", צחק.

סא"ל סלמה סיפר כי מהלך נוסף שיצא לפועל הוא התקנת מערכת טכנולוגית שתספק הגנה משופרת למחנות, תוך קיצוץ של שני שלישים במספר החיילים המוקצים לעמדות השמירה. המערכת, המחוברת לחמ"ל, פועלת על פי תקן הבטיחות של אגף המבצעים, וכולל גדרות אינטקטיביות (מזהות מגע), אזעקות, ומצלמות שמתקשרות לסמב"ציות בעת פריצה. "החיילים ששמרו כאן לא הוכשרו לכך. החלטנו להכשיר במקומם כמה מאבטחי מתקנים, ולהתקין טכנולוגיה משוכללת. כך אנחנו משפרים את הבטיחות, ובמקביל משחררים זמן משמעותי לחיילים, שברובם אחראים על תחומי מקצוע כמו חימוש ולוגיסטיקה, לעסוק בתפקיד שלהם. המהלך מפנה זמן רב לעיסוק המקצועי".

לשאלת אתר צה"ל, האם צפויה הטכנולוגיה להחליף גם את השמירה המסורתית בש"ג, השיב סא"ל סלמה בשלילה. "ישנם מקומות מסוימים בהם אי אפשר להחליף את הטכנולוגיה באדם. הש"ג המיתולוגי ייאלץ להמשיך ולשמור", סיכם.

כוחות שריון מתכוננים לתמרון קרקעי. צילום ארכיון: דובר צה"ל