צבא ההגנה לטבע ולסביבה

צה"ל השיק לאחרונה מיזם חדשני בשם "צבא ההגנה לטבע ולסביבה – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם". המיזם הושק במפגש חגיגי במחנה מטכ"ל בקריה בתל אביב במעמד סגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט, ביום 13 באפריל 2014

ליקט וערך אל"ם (במיל’) שאול נגר

מן הטנק הגדול / כאן רואים את הכול / את החוף, את הנוף / ומרחבים עד אופק…

(משירו של חיים חפר "אוהבי הטבע")

מיזם צבא ההגנה לטבע ולסביבה בצה"ל הוקם בשיתוף וביוזמה של החברה להגנת הטבע באמצעות קרן הדוכיפת, אליה הצטרפה רשות הטבע והגנים הלאומיים וגופים נוספים, במטרה ליצור מיזם סביבתי משמעותי, חינוכי, בהובלתו של הצבא. המיזם הובל בצה"ל על ידי סגן הרמטכ"ל, מפקד גיס 479 וראש אט"ל באמצעות המנהל להגנת הסביבה. במסגרת המיזם נבחרו מפקדי יחידות להובלת פרויקט סביבתי ביחידתם, תוך קבלת מלגה כספית למימון המיזם. בשנת העבודה 2014, שנת ההרצה הראשונה של המיזם, נבחרו 9 מפקדי יחידות להוביל מיזמים סביבתיים משמעותיים ביחידותיהם. מטרה נוספת למיזם: צה"ל כ"צבא העם" באמצעות מפקדיו יהווה מודל למערכות במשק הישראלי בהובלת מיזמים סביבתיים בעלי ערךלאומי בגזרת הפעילות היחידתית, ולצבאות נוספים בעולם.

מי ומי במיזם

המיזם קרם עור וגידים בשיתוף פעולה של הגופים הבאים: צה"ל, החברה להגנת הטבע, קרן הדוכיפת, רשות הטבע והגנים, חברת החשמל, אוניברסיטת תל אביב / המחלקה לזואולוגיה, מכון פישר ו-Legacy Heritage Fund. בטקס ההשקה שהתקיים חולקו תעודות ליחידות צה"ל הזוכות בתחרות הראשונה שנערכה. בחבר השופטים היו: האלוף נֹעם תיבּוֹן מפקד גיס 479, שהוביל את היוזמה בחסות סגן הרמטכ"ל; האלוף (במיל') איציק איתן, לשעבר מפקד פיקוד המרכז; תא"ל (במיל') ברוך שפיגלתא"ל (במיל') אסף אגמוןפרופ' יוסי לשם, איש סגל במחלקה לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, מזכיר "קרן הדוכיפת" של החברה להגנת הטבע ומנהל המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים ביד לשריון בלטרון; רעיה שורקי, סגנית מנהל מחוז הצפון ברשות הטבע והגנים; תא"ל (במיל') ד"ר אריאל היימן, מנכ"ל מכון דוידסון לחינוך מדעי ויצמן למדע; פרופ' יורם יום טוב, פרופ' לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב; סא"ל אייל עזרא, ראש מִנהל הגנת הסביבה באט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה); והאלוף קובי ברק ראש אט"ל, שיוביל את המיזם לאחר השקתו.

משה ינאי מקבל מסגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט, תעודה על תרומתו המרכזית במימון
עשר-שנתי לצבא ההגנה לטבע, יחד עם מרק גלפנד, תורם אנונימי וחברת החשמל לישראל

מדברי סגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט

מיזם זה הוקם מתוך ההבנה כי צבא ההגנה לישראל הפרוש על פני שטח נרחב ממדינת ישראל מחויב למאמץ הלאומי לשיפור ולשמירה על הסביבה. מחויבות זו באה לידי ביטוי בשמירה על משאבי הטבע והסביבה וערכי המורשת של המדינה.

הטבע והסביבה בצה"ל נשענים על מורשת העם היהודי וערכי צה"ל ובהם ערך היסוד אהבת המולדת ונאמנות למדינה. ערכים אלה מבטאים את החובה המוסרית של צה"ל וחייליו להגן על הסביבה, לנהוג בכבוד ובאהבה אל הצומח והחי ובתי גידולם, ולהיות זהירים בשימוש בעוצמה הצבאית המצויה בידינו.

ביוזמת קרן הדוכיפת של החברה להגנת הטבע, ובתרומתם הנדיבה של רחלי ומשה ינאי ומספר תורמים נוספים, גויס סכום שנתי של מיליון שקלים המאפשר לעשר יחידות להוביל מיזם בדגש של לקיחת אחריות על הטבע והסביבה בבסיס או בשטח האימונים של היחידה, בדגש של "מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", תוך שהם סוחפים את כל קציניהם וחייליהם לקחת חלק פעיל בשימור ושיקום הסביבה בפועל, תוך שילוב של פעילות חינוכית בנושא. התקציב שגויס משוריין לעשר השנים הבאות, ויאפשר לצה"ל להתמיד בעשייה ואף להרחיבה. כל מיזם ילווה באנשי מקצוע של החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים שהצטרפה למיזם המשולב, בהנחיה המקצועית של היחידות, וגופים נוספים שירצו להשתלב בעתיד.

כסגן הרמטכ"ל, אני רואה ביוזמה ייחודית זו חשיבות גדולה ביותר, ואדאג יחד עם הרמטכ"ל וכלל המטה הכללי לשלב את הפעילות המבורכת בתוכנית הרב שנתית של צה"ל. אין לי ספק, שליוזמה זו יש ערך עצום הן בשימור הסביבה, הן בחינוך חיילי ומפקדי צה"ל לאהבת הארץ ומורשתה, תוך לקיחת אחריות פעילה. בטוחני, שצה"ל, כ"צבא העם" באמצעות מפקדיו, יהווה מודל למערכות נוספות במשק הישראלי, בהובלת מיזמים סביבתיים בעלי ערך לאומי. כולי תקווה, כי צה"ל המוביל בתחומים רבים בעולם, יהווה דוגמה לצבאות נוספים בנושא חשוב זה.

ברצוני להודות לחברה להגנת הטבע ולקרן הדוכיפת שיזמו את הפעילות המבורכת הזו, לרשות הטבע והגנים שהצטרפה ומשתתפת בהנחיה המקצועית, ובמיוחד לתא"ל (במיל') ברוך שפיגל, תא"ל (במיל') אסף אגמון ולפרופ' יוסי לשם, שהובילו בנחישות את המהלך יחד עם האלוף נועם תיבון מפקד גייס 479 שתרם משמעותית להצלחתו, וכן למשה ורחלי ינאי והתורמים הנוספים. לאחר השקת המיזם האחריות למימושו, מוטלת על ראש אט"ל האלוף קובי ברק על ידי ראש מנהל הסביבה סא"ל אייל עזרא.

אני מבקש גם להודות לצוות השיפוט של תשעת המיזמים שזכו בשנת הפעילות הראשונה, 2014, ובטוחני שבשנת הפעילות השנייה כבר נעצים ונכפיל את היקף הפעילות.

ולסיום, אני מבקש עוד מילה אישית: בימים אלו מלאו 15 שנים לנפילתו של תא"ל ארז גרשטיין, אחי לנשק, שאותו החלפתי כמח"ט חטיבת גולני, שהיווה עבורי, ועבור כל חייליו וקציניו מורה דרך ומגדלור בכול הקשור באהבת הארץ ומורשתה ושימור הטבע והסביבה, ולאורו צה"ל יוביל את המיזם.

סגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט צופה בתערוכת צילומים שקדמה לטקס ההשקה

לצפייה בסרטון צבא ההגנה לסביבה, בהפקתו של יובל דקס, לחצו כאן

 לצפייה בסרטון על העטלפים שכבשו את מוצבי צה"ל בגבול עם ירדן, יומן שישי ערוץ 2, לחצו כאן

לצפייה בסרטון ובו הצצה נדירה לשמורה האסורה בבסיס פלמחים, יומן שישי ערוץ 2, ראו כאן

 

סיכום טקס ההשקה שכתבו תא"ל (במיל') ברוך שפיגל, תא"ל (במיל') אסף אגמון, פרופ' יוסי לשם

במעמד סגן הרמטכ"ל, האלוף גדי אזינקוט, ראש אט"ל האלוף קובי ברק, ומפקד הגיס הצפוני האלוף נעם תיבון, השקנו את המיזם הייחודי, לאחר שנה וחצי של הכנות למיזם פורץ הדרך בנושא שימור הטבע והסביבה בישראל בהובלת צה"ל, ובשיתוף עם "קרן הדוכיפת" של החברה להגנת הטובע ורשות הטבע והגנים. לאירוע באולם "מרום" בבית חיל האוויר הגיעו 450 אורחים, עם קציני וחיילי 9 היחידות שזכו במלגה לשנת 2014, וכן אנשי החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, אנשי אקדמיה ואחרים.

האלופים הביעו מחויבות עמוקה להוביל את המיזם כחלק מפעילות צה"ל, בדגש ההיבט לשימור הטבע, המורשת והידוק הקשר בין צה"ל לארצו, בהובלה של המפקדים הלוקחים אחריות על סביבתם. סגן הרמטכ"ל והאלוף נעם תיבון סיפרו שהפעילות היא במורשתם של שני קציני צה"ל שנפלו, שהנושא היה קרוב במיוחד לליבם: תא"ל ארז גרשטיין וסרן ערן שמיר.

תודה מיוחדת לסגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט, לאלוף נועם תיבון שהוביל את המהלך, לראש אט"ל האלוף קובי ברק, לרמ"ט אט"ל ולראש מִנהל הסביבה באט"ל סא"ל איל עזרא ולצוותו המסור שסייעו בהפקת האירוע המוצלח, לאנשי החברה להגנת הטבע ולאנשי רשות הטבע והגנים ובמיוחד לרעיה שורקי שהובילה הנושא כנציגת רט"ג (רשות הטבע והגנים). תודה מיוחדת לרחלי ומשה ינאי, לחברת החשמל בישראל, למרק גלפנד ולתורמים אנונימיים שאילולא מחויבותם לעשר השנים הבאות, לא היינו מצליחים להמריא.

האירוע היה מרגש ביותר ונתן לכולם הרגשה שאם צה"ל על מפקדיו, מהרמטכ"ל וסגנו, ויתר קציני המטה הכללי לוקחים אחריות – כולנו מחויבים ללכת בעקבותיהם.

בכוחות משותפים נשמור על ארצנו בהובלת צבא ההגנה לישראל

 למצגת "צבא ההגנה לטבע" לחצו כאן