טקס זיכרון ממלכתי בבריטניה גם לחללי הבריגדה היהודית

טקס הזיכרון הממלכתי לנופלי הצבא הבריטי בכול המלחמות, התקיים בלונדון ביום 7 בנובמבר 2019. הטקס התקיים בגינות Westminster Abbey שבמרכז לונדון. 380 יחידות הנציחו את נופליהן, ובהן הבריגדה היהודית (ה-חי"ל) במלחמת העולם השנייה.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר
תודה ליעל, בתו של האלוף שלמה שמיר ז"ל (שהיה מפקדה של הבריגדה היהודית (החי"ל) מטעם ארגון ההגנה ומוסדות היישוב במלחמת העולם השנייה, שהשתתפה בטקס והעבירה פרטים וצילומים.

לקראת טקס הזיכרון הממלכתי בבריטניה הופכות גינות Westminster Abbey שבמרכז לונדון לאתר זיכרון זמני לחללי צבא בריטניה בכול המלחמות. את שטח המדשאות הקיימות הופכים לערוגות ובהן "נשתלות" יתדות הנושאות את שמות החללים, כשבראשן מתנוסס סמל פרח הפרג. היתדות הן לרוב בצורת צלב (לחללים הנוצרים), חצי סהר (לחללים המוסלמים) ובמקרה של חלל יהודי מתנוסס על היתד מגן דוד. השנה הוצגה בערוגת החי"ל (החטיבה היהודית הלוחמת) גם תעודתה של ממשלת איטליה שהעניקה לחי"ל מדלית זהב על גבורתה ותרומתה למיגור האויב הנאצי. החי"ל הייתה החטיבה האחת והיחידה שלחמה בגרמנים תחת דגל עברי ותג כתף יהודי, ולכן אפשר לראותה כמייצגת את כול החיילים היהודים שלחמו במלחמה העולם השנייה.

בין מכבדי הערוגה שנכחו בטקס היו: שגריר ישראל בבריטניה, הנספח הצבאי שלנו וסגנו, קונסול ישראל בבריטניה שאביו שירת בצבא הבריטי, דובר השגרירות שגם לו אב או סב ששירת בגדוד השלישי, הנספח הצבאי האיטלקי וסגנו, פרופסור יואב גלבר, משפחתו של סגן אנטוני ון-גלדר שנפל באיטליה במהלך שירותו בגדוד השלישי ועוד עובדי שגרירות ישראל בלונדון.
בראש פמליית המכובדים, שסוקרת את החלקות, היה הפעם הנסיך הארי, שעצר לפני חלקת החי"ל וקיבל מיעל, שיעור קצרצר על מה ולמה מגיעה לחי"ל תשומת לב.

אפשר לראות את פתיחת הטקס בסרטון באתר של Westminster Abbey וגם ביוטיובלצפייה בסרט ביוטיוב לחצו כאן

 

יעל, בתו של האלוף שלמה שמיר ז"ל, בשיחה עם הנסיך הארי במהלך הטקס
יעל, בתו של האלוף שלמה שמיר ז"ל, בשיחה עם הנסיך הארי במהלך הטקס

מה הקשר בין החי"ל ובין חיל השריון שלנו
הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" ובראשי תיבות "חַיִ"ל", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה ברובה המכריע מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב בארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. בריטניה הכריזה על הקמתה רק לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, בספטמבר 1944. זו הייתה החטיבה הצבאית הבריטית הראשונה במלחמת העולם השנייה, אשר מרבית חייליה ומפקדיה היו יהודי ארץ ישראל, עם הוויי עברי וסמלים ציוניים.
בין הלוחמים והמפקדים שבבריגדה היהודית היו האלוף שלמה שמיר (אז רב-סרן) שהיה המפקד מטעם ה"הגנה", שלימים הקים את חטיבה 7 ופיקד עליה במלחמת העצמאות, הרמטכ"ל החמישי רב-אלוף חיים לסקוב (אז רב-סרן) שהיה גם מפקד גייסות השריון, האלוף ישראל טל (אז סמל ומומחה למקלעים) שהיה מפקד גייסות השריון, האלוף מאיר זורע "זרו" שהיה מפקד גייסות השריון. הניסיון הארגוני והמבצעי שרכשו בצבא הבריטי היה להם לעזר רב בעת שירותם בצה"ל.

מראה כללי של ערוגת החללים של לוחמי החי"ל, בקרבות בצפון איטליה
מראה כללי של ערוגת החללים של לוחמי החי"ל, בקרבות בצפון איטליה

 

מראה כללי של ערוגת החללים של לוחמי החי"ל, בקרבות בצפון איטליה
מבט מקרוב על דגל החטיבה היהודית הלוחמת (החי"ל) ולצידה תעודות ממשלת איטליה

 

מח"ט 7 הקודם, אל"ם רומן גופמן, מקבל משגריר איטליה בישראל מר ג׳יאנלואיג׳י בנדטי את המדליה שהעניקה ממשלת איטליה לבריגדה, בטקס שהתקיים במעמד קודם בבית הגדודים במושב אביחיל
מח"ט 7 הקודם, אל"ם רומן גופמן, מקבל משגריר איטליה בישראל מר ג׳יאנלואיג׳י בנדטי את המדליה שהעניקה ממשלת איטליה לבריגדה, בטקס שהתקיים במעמד קודם בבית הגדודים במושב אביחיל

על יום הזיכרון בבריטניה

יום הזיכרון בממלכה המאוחדת (שמו באנגלית הוא Remembrance Sunday) הוא יום הזיכרון לחללי מלחמות בריטניה והאימפריה הבריטית. הוא מצוין מדי שנה בטקסים הנערכים ביום א' השני של חודש נובמבר. יום הזיכרון נחשב למועד משמעותי ביותר בלוח השנה הלאומי הבריטי, ואירועי זיכרון שונים נערכים גם בשבועות שלקראתו.
בכול הערים הגדולות בבריטניה ובמרבית היישובים הקטנים יותר בה נערכים טקסים ביום הזיכרון, בהשתתפות ראשי הערים, אנשי דת, אנשי הכוחות המזוינים, חיילים לשעבר, חברי תנועות הנוער והציבור הרחב.
סמלו של יום הזיכרון הוא פרח הפרג האדום. מקורו של סמל זה הוא במרבדי הפרגים שצמחו בשדות הקרב של פלנדריה שבבלגיה, שם לחמו מאות אלפי חיילים בריטים במלחמת העולם הראשונה ורבבות מתוכם נהרגו בהם.

סמל הפרג ביום הזיכרון

סמל הפרג ביום הזיכרון

 

שדה פרגים 

שדה פרגים