לוחמי שריון: מטח הכבוד לזכר סרן לויטס ז"ל היה מבצעי

חבריו לגדוד של סרן דימיטרי לויטס ז"ל טוענים כי "מטח הכבוד" לזכרו היה חלק מפעילות מבצעית שנועד לפגוע בפעילי חמאס. "היה צריך להשמיד את העמדה הזאת. המג"ד הלביש על הפעולה את ההספד לדימה כדי לעודד את החיילים"

יוחאי עופר (מאתר מעריב, 16 ביוני 2015)

מהלך מבצעי או סימבולי? דמיטרי לויטס שנהרג בלחימה בעזה

 

הלוחמים נגד הפרקליטות הצבאית: אנשי המילואים של גדוד 82 טוענים כי מטח הכבוד לזכרסרן דימיטרי לויטס ז"ל היה מבצעי לחלוטין, וזאת בתגובה להודעה על פתיחת חקירה פלילית של האירוע בו בוצע ירי על מרפאה בסג'עייה, כחלק ממטח כבוד לזכרו של הקצין שנהרג במבצע "צוק איתן".

 

לדברי הפרידה מסרן לויטס, ראו כאן:

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/702/546.html

"השכונה בשלב הזה היא כבר לא שכונה שוקקת חיים, אין בה אזרחים" אמר עמיחי חרך, סגנו של המג"ד סא"ל נריה ישורון, שנתן את הפקודה לבצע את הירי, בראיון לעיתונאי קלמן ליבסקינד ששודר הבוקר (ג') ברדיו "גלי ישראל."

"צה"ל עשה הכל כדי שלא יישארו שם תושבים ואכן כל מי שהסתובב שם היה אויב. כל השכונה היתה מלאה בעמדות של חמאס והמרפאה היתה אחת העמדות האלה", אמר חרך, שהסביר כי הירי היה כחלק מאקט מבצעי והיה מוצדק לחלוטין.

"אין ספק שהיה צריך להשמיד את העמדה הזו, שמסכנת את הכוחות שפועלים שם לאתר את המנהרות. הדבר החריג היחיד שהיה זה שהמג"ד (סא"ל ישורון – י.ע) הלביש על הפעולה המבצעית הזו את הנאום וההספד לדימה, המ"פ שנהרג, וזאת כדי לרומם ולעודד את החיילים, והמשיך הלאה במשימה. הדבר החריג הנוסף הוא שהקלטנו את הדבר הזה". לדבריו, אין ספק שהיה צריך להוריד את המבנה ששימש כעמדה של חמאס. "המרפאה הופללה, ירו משם והרגו מ"פ בגדוד".

במהלך מבצע "צוק איתן" פורסמה הקלטה מתקיפה של גדוד טנקים על מרפאה בעזה, ממנה בוצע יום קודם ירי צלף שהוביל למותו של מפקד פלוגה בגדוד, סרן דימיטרי לויטס ז"ל. בשעה שהובא למנוחות עלה מפקד הגדוד, סא"ל נריה ישורון, ברשת הקשר ונפרד מלויטס באוזני הלוחמים, ואף קרא לפתוח במטח כבוד לזכרו ולהפגיז את המרפאה ממנה נורה ונהרג.

"אתמול, פה בדיוק במקום הזה, איבדנו את דימה", קרא מפקד הגדוד סא"ל ישורון, "דימה לא הספיק להיות הרבה זמן מפקד הפלוגה, אבל הוא הספיק להוכיח שהוא קצין רציני, מובחר ואיכותי ובעל מוטיבציה. בזמן מאוד קצר הוא לקח את הפלוגה על הכתפיים והוביל אותנו להצלת תושבי הנגב ותושבי הדרום במבצע הזה".

"תראו את ההבדל בינינו לבינם", הוסיף וקרא סא"ל ישורון ללוחמים, "בעוד אנחנו נכנסנו לפה כדי להגן על תושבי הדרום מהרקטות, הם נכנסים לתוך המסגדים, לתוך בתי החולים ובתי הספר, ומשם יורים עלינו. זה בדיוק ההבדל התמציתי בינינו לבינם. דימה שהבין את ההבדל הזה כל כך טוב, מסר את הנפש בצורה מעוררת כבוד, שראויה להערכה והערצה.

"בשעה הזו בדיוק דימה נקבר בבית הקברות בהר הרצל שבירושלים. הלב היה רוצה מאוד להיות בירושלים אבל הראש אומר שצריכים להיות כאן וצריכים להמשיך. לא באנו לפה בשביל הכיף. יש לנו משימה חשובה שאני גאה מאוד לראות אתכם לוקחים בה חלק ואני סומך עליכם שתמשיכו על אף כל הכאב וכל הקשיים שמלווים כל לוחם, להמשיך ולעשות אותה בצורה הכי טובה שאפשר".

בסופו של המונולוג לזכר הקצין, פקד המג"ד על חייליו לבצע את הירי לעבר המבנה, מרפאה אזרחית, שבפועל שימשה כעמדה של חמאס. "אני רוצה שאנחנו, פה, באמצע שכונת סג'עייה בעזה, נצטרף לכל האנשים שמלווים את דימה בדרכו האחרונה, ונירה מטח של כבוד והצדעה לקצין הזה, על המרפאה ממנה ירו הנבלות על הטנק שלו וקיפדו את חייו. אני סומך עליכם וגאה בכם. היכונו למגע לזכרו של דימה, תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, אמן", אמר.

"היכונו למגע לזכרו של דימה". צה"ל מפציץ בעזה בזמן "צוק איתן. צילום: EPA

ביום חמישי האחרון, בהודעה תמוהה מעט, מסר אלוף דני עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי, כי נפתחה חקירה פלילית של האירוע. מדובר בהחלטה לא ברורה בעיקר בשל העובדה כי חלפה כבר כמעט שנה מאז האירוע שתועד בהרחבה בכלי התקשורת והיה מוכר לרשויות הצבא. "בעקבות פרסומים בתקשורת לפיהם כוחות צה"ל ירו, לכאורה, במכוון פגזי טנק אל עבר מבנה מרפאה ממנו נורתה אש שהביאה למותו של קצין צה"ל ביום שקדם לאירוע, הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירת מצ"ח לבירור נסיבות האירוע", נכתב בהודעת הפרקליטות הצבאית.

בחודש מאי האחרון נפתחה קבוצה בפייסבוק "כולנו עם סא"ל נריה ישורון" בה חברים כבר אלפי בני אדם. "בימים אלו נשמעים קולות לחקור את 'ירי הנקמה' שבוצע ע"י גדוד 82 בפיקודו של סא"ל נריה ישורון", כתבו יוצרי העמוד שטענו כי אין להם היכרות אישית עם המג"ד והגדירו עצמם אזרחים שאכפת להם. "הירי בוצע על תשתית טרור לגיטימית, מרפאה לכאורה ממנה נורתה אש צלפים אשר הרגה את סרן דימה לויטס. עמוד זה הינו בא לתמוך בסא"ל נריה ישורון, לאור הפרסומים המבישים על פתיחת חקירה בנוגע להשמדה לגיטימית של תשתית טרור".