גדודי הסיור משתדרגים כדי לחזק יכולות למלחמה

כנס מיוחד הציג למפקדים את תפיסת ההפעלה החדשה של גדודי סיור, שתתעדף חיזוק לחימה כחלק מהחטיבה על חשבון משימות קומנדו. השינוי משמעותי במיוחד עבור כוחות המילואים

 נעם ויטמן (מאתר צה"ל, 21 בינואר 2014)

 

העבודה נערכה בשנתיים האחרונות כדי לבחון ולהגדיר את ייעוד הגדס"ר. "מטרת ההשתלמות היא להראות את העבודה שנעשתה, ללמד אותה ולצאת לדרך בה הגדס"רים נבנים ומתאמנים לפי תפיסה חדשה", הבהיר בשיחה עם אתר צה"ל ראש תחצ"ן (תורת חי"ר וצנחנים), אל"ם עמית פישר. "חטיבות החי"ר נמצאות כל הזמן בלימוד שדה הקרב ושומרות על גמישות לפי האתגרים שיצוצו בעתיד."

ההחלטה המרכזית שנגזרה מעבודת המטה היא כי הגדס"רים יופעלו ראשית כל כדי לשפר את יכולות הלחימה החטיבתיות, ולכן יתמקדו בסיוע קרבי ולא במשימות מיוחדות עם מאפייני קומנדו. "זה תהליך שאנחנו רואים את ההטמעה שלו בתוכניות האופרטיביות", סיפר אל"ם פישר. "תהליך של חזרה והפעלה של הגדס"ר על פי ייעודו כמסייע קרבי, והבאה לידי ביטוי של הכשירויות האלה על ידי אימונים."

על מנת לבצע את ההתאמה לשינוי זה הותאמו הכשרות הגדס"ר ואמצעי הלחימה המשמשים אותו.

הכנס הגיע לשיאו בתצוגת יכולות שבוצעה על ידי גדס"רגבעתי, שהציגה את תפיסת ההפעלה. "התמקדנו בהפעלת הגדס"ר בכמה תצורות", אמר בשיחה עם אתר צה"ל מפקד גדס"ר גבעתי, סא"ל אלי ז'ינו. "לגדס"ר יש יותר מתצורה אחת וחשוב להראות ממה מותר הגדס"ר מגדודים רגילים. צריך להראות איך נכון שנפעל במלחמה ולמצות יכולות שונות מגדוד רגיל."

השינוי הגדול היא שהגדס"ר יהיה מעכשיו בראש ובראשונה גדוד סיוע קרבי ורק אחר כך גדוד קומנדו, כך הסביר מפקד גדס"ר צנחנים, סא"ל ירון שרוני. "התפיסה הייתה ברורה בחיל בשנים האחרונות, השינוי הגדול הוא שהיום מעבירים את הנושא גם לגדס"ר המילואים."

למעשה, עבור גדודי הסיור במילואים חשיבות היום הייתה רבה. "זה יום שעזר להעמיק את הידע וללמוד מהגדודים הסדירים", הסביר לאתר צה"ל מפקד חטיבת המילואים "עוצבת נשר", אל"ם גיא חזות. "השיא יהיה באימון הקרוב שלנו, בו נעסוק בכשירויות שנגעו בהן היום."

את גדודי הסיור במילואים מרכיבים לוחמים ששירתו בגדודי הסיור גם בשירותם הסדיר, ולכן יש חשיבות בהתאמת כשירותם עוד טרם שחרורם. "גדודי הסיור במילואים מוזנים מהגדודים הסדירים ולכן חשוב שימשיכו בעולם של גדודי הסיור", הדגיש אל"ם פישר.

כשמסתכלים על גדודי הסיור כיום קשה להאמין שפעם המצב היה אחר. לאורך השנים גדוד הסיור היה במעמד של פלוגות חטיבתיות, כשרק בשנת 2001 התגבשו כגדודים. בעוד השינוי היה מהיר בחטיבות הסדירות, בחטיבות המילואים השינוי היה איטי יותר. "במסגרת התהליך היו לא מעט פערים והתפקיד הוא לגשר, להביא עוד ציוד ולהתאים את מה שקורה לגדס"ר החי"ר", הדגיש אל"ם חזות.