מפקדי חטיבת יפתח שמתפרקת מבקשים לשמור על השם המיתולוגי

במסגרת הקיצוצים הוחלט לפרק את חטיבת המילואים ולוחמיה מנהלים דיאלוג עם הצבא כדי להבטיח שהשם לא ייעלם. צה"ל: "פועלים לשימור מורשת של יחידות שנסגרות"

יוחאי עופר (מאתר מעריב, 22 בינואר 2014)

מורשת חטיבת "יפתח" היא אבן דרך בהיסטוריה הישראלית ובהקמת המדינה, ועד לאחרונה נשאה את שמה ואת מורשת הקרב הענפה שלה אחת מחטיבות הטנקים במילואים של פיקוד המרכז.

לוחמי יפתח במלחמת העצמאות צילום: באדיבות אוצר תמונות הפלמ"ח

אולם במסגרת הקיצוץ בתקציב הביטחון, ועם סגירת חטיבות שריון כחלק ממהלכי ההתייעלות שעליהם הורה הרמטכ"ל בני גנץ, נקבע כי חטיבה 11 (יפתח) תיסגר גם כן. עתה מבקשים מפקדיה להותיר את שמה ולהעביר אותה לחטיבת מילואים אחרת שממשיכה להיות פעילה, בהתאם למסורת הנהוגה בחיל השריון.

באוקטובר עדכן אל"ם אורן סלומון, מפקד החטיבה, את פקודיו, כי פעילותם תיפסק במסגרת הארגון מחדש בצה"ל, ומזה שבועות מנסים לוחמי החטיבה לוודא בדיאלוג מסודר מול צה"ל כי החטיבה והמורשת שלה יזכו לבית חדש. לדבריהם ישנה אף הבטחה שנתן סגן הרמטכ"ל האלוף גדי אייזנקוט שהמהלך אכן ייצא לפועל.

"ישנן יחידות יחסית צעירות ללא מורשת משמעותית, ואליהן מעבירים את השם, ויחד אִתו עוברים גם הדגל והמורשת. ישנה ועדה שעוסקת בזה ואנחנו מצפים שכך ינהגו גם עכשיו", מסביר אחד ממפקדי החטיבה. "לפי מה שאנחנו יודעים כבר נמצא פתרון לחלק מהחטיבות שנסגרות ואנחנו מקווים שכך יהיה גם אִתנו."

לא יתכן שהמורשת לא תעבור הלאה

בסוגיה מעורב גם מפקד האוגדה אליה שייכת חטיבת "יפתח", תא "ל אמיר אבולעפיה, אליו פנו פקודיו וביקשו כי יוודא בחלונות הגבוהים כי שמה של החטיבה המיתולוגית יישמר. "חטיבות שריון עוברות שינויים בשמות ובמספרים במהלך השנים וכדי לשמר מורשת מנסים להצמיד שמות של חטיבות ותיקות לכאלו שממשיכות לפעול", הוסיף אחד המפקדים. "העניין הזה מאוד חשוב. רק לאחרונה עשינו אירוע לציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. לא יתכן שהמורשת לא תעבור הלאה."

"במשך השנים מנסים בחטיבה לשמור על קשר עם אנשי הפלמ"ח כי אנחנו יושבים על מורשת עמוקה", מסביר אל"מ במילואים אורן בן ג<ויה, מח"ט יפתח בזמן מבצע "חומת מגן". " עכשיו, עם פירוק החטיבה, יש תחושה עצובה. זה פרק משמעותי בהיסטוריה הישראלית שמסתיים."

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות ההחלטה לצמצום סדר הכוחות ולסגירת חטיבות בצה"ל נערכת עבודת מטה שתכליתה, בין היתר, לשמר את מורשת החטיבות הנסגרות."

חטיבת יפתח