הטכנולוגיה הסודית של מעיל רוח שהצילה טנקיסטים בעזה

מערכת מעיל רוח כוללת מכ"ם המזהה את איום הטילים מרחוק, מחשב ירי ואמצעי יירוט. המערכת, שפותחה על ידי רפאל, הותקנה על עשרות טנקים של חטיבת השריון ועברה טבילת אש בצוק איתן

 

ענבל אורפז (מאתר דה-מרקר, 20 בנובמבר 2014)

 טנק מרכבה סימן 4 מצויד במערכת "מעיל רוח". צילום: מיכאל מס

טנק מרכבה סימן 4 מצויד במערכת "מעיל רוח". צילום: מיכאל מס

 

מבצע צוק איתן היה טבילת אש ראשונה למערכת מעיל רוח. המערכת, שפיתוחה הובל על ידי רפא"ל, מספקת הגנה אקטיבית לכלי רכב קרביים וטנקים והותקנה על עשרות טנקים של חטיבת השריון 401, עליהם היא הגנה מפני ירי של מאות טילים נ"ט. המערכת מזהה בשנייה איום שנורה לעבר הטנק ומשמידה אותו – לעיתים בלי שהשריונרים יהיו מודעים לכך.

מערכת מעיל רוח כוללת מכ"ם המזהה את איום הטילים מרחוק, מחשב ירי ואמצעי יירוט. המערכת מגלה את האיום שנורה לעבר הטנק ומחליטה האם הוא מסכן את הרכב וצריך להשמיד אותו. ברפאל מסרבים לספר כיצד נעשה היירוט ומסתפקים בתיאור העמום שהאיום מושמד.

בניגוד למערכות טילים אחרות, אמצעי היירוט של מעיל רוח הוא ללא מנגנון מעקב, ומורכב ממטען של כדוריות מתכת שפוגש את הטיל במעופו וגורם לו להתפוצץ לפני פגיעה בכלי הרכב. הייחוד של המערכת הוא בכך שהיא מסוגלת להתמודד מול טילים קצרי טווח וכן תוך כדי תנועה של הרכב.

בדומה למערכת כיפת ברזל, גם מעיל רוח היא מקור גאווה עבור רפאל שהובילה את הפרויקט. אולם, מומחים בתחום מעריכים כי בניגוד לכיפת ברזל, למעיל רוח יש פוטנציאל גבוה להימכר בחו"ל. הפרסומים כי צה"ל מתכוון להגביר את ההצטיידות במערכת לא יזיקו.

לצפייה בסרטון הסבר על המערכת ראו כאן:

 מעיל רוח נתונים