עם ברק בעיניים

"צוות הקרב החטיבתי 'ברק' ערוך ומוכן לכל משימה". עם ברק בעיניים, נשקים מוכנים ומוטיבציה גבוהה – חטיבה 188 יצאה החודש לתרגיל חטיבתי ברמת הגולן שדימה לחימה במתווה צפוני. התרגיל נערך כחלק מגרף האימונים השנתי.

מתוך ידיעון עפולה והעמקים, (20 בנובמבר 2015)

פיקד על התרגיל. מפקד החטיבה ניר בן דוד

 

התרגיל החטיבתי אליו יצאה החטיבה עם כוחות הנדסה קרבית, תותחנים וגולני, נערך במשך ארבעה ימים ושחזר את אחד הקרבות ההיסטוריים של חטיבה 188 ברמת הגולן. "אנחנו חייבים לנצח. כך קרה לפני 48 שנים, וכך קורה גם באוקטובר 2015", קבע המח"ט. "התרגיל הזה משמעותי, במיוחד לאור המצב בתקופה האחרונה, כשהאויב רואה אותנו כאן הוא לבטח חושב: 'צה"ל יודע לטפל גם בזורקי אבנים ודוקרי סכינים, ועוד יש לו כוח לעשות תרח"ט"', זוהי עוצמתנו" הוא הוסיף. "חטיבה 188 יצאה לתרגיל גדול ומשמעותי, תרגיל שנועד לבחון רעיונות ותפיסות מבצעיים חדשים ללחימה בחזית הצפונית. כפי שהשתנתה הסביבה המבצעית, כך השתנתה גם פועלה המבצעי של החטיבה" הדגיש מפקד החטיבה בגאווה.

האקטים השונים בתרגיל דימו תרחישי קיצון בגזרה הצפונית ואילצו את חיילי החטיבה ומפקדיה להתמודד עם חוסר ודאות, תוואי שטח שונים – סבך, שטח בנוי, וצירים מורכבים. התרח"ט מהווה נקודת שיא לאימון ארוך שהחל לפני כחודש וחצי ובמהלכו תורגלו הגדודים השונים בתרגילי מחלקה, פלוגה וגדוד.

חטיבה 188, עבור אלה מאיתנו שלא מכירים, הייתה משמעותית לאורך כל דרכה של מדינת ישראל, מאז הקמתה ועד היום – במלחמת ששת הימים לחמה החטיבה בעמק דותן והדפה את יחידות הצבא הירדני. בשנות ה-70, חצתה החטיבה את הגבולות הצפוניים במבצעים שונים. במלחמת יום הכיפורים היוותה החטיבה את כוחו המרכזי של צה"ל בימי בלימת הכוחות הסוריים החודרים לרמת הגולן ובהפיכת המצב הקיצוני להצלחה ולמתקפת-נגד לעומת הסורים.

במהלך היומיים הראשונים של מלחמת יום הכיפורים איבדה החטיבה את שדרת הפיקוד הבכיר שלה ומספר גדולה של לוחמים. אולם, כעוף החול, חידשה את כוחה ומילאה את שורשיה ושבה בעוצמה להמשך הלחימה.

דקות ספורות מתום שיחת הפתיחה עם מפקד החטיבה, הטנקים כבר מפוזרים בשטח – מתרגלים הפעלת עוצמת אש ולחימה. לוחמי פלוגת כפיר בגדוד "רשף" צוותו לגדוד "גדעון" של חטיבת גולני, ליוו וחיפו על הכוח הרגלי. "פיקדתי על שני טנקים במקביל. החלפתי את מקומו שלמפקד המחלקה", סיפר מפקד טנק, סמ"ר גיא הס. "מצד אחד הייתי צריך לפקד ולדאוג ללוחמים בטנק שלי, ומהצד השני להיות בקשר צמוד עם מפקד הטנק השני, ועם מפקד הפלוגה מגולני. זה היה מאוד מאתגר, אבל אני מכיר את הפלוגה מספיק כדי להצליח בזה. הלוחמים מרגישים בבית בטנק, הם רגילים לעבודה האינטנסיבית שיש בתרגילים כאלו".

"לפני המתקפה הכנו נוהל קרב", הוסיף סמ"ר הס. "ישבתי עם המ"פ מגולני והיה לי חשוב להסביר לו את כל היכולות שלנו ואת היתרונות שהטנק יכול לתת לו. בסופו של דבר הוא זה שמוביל את הכוח ונותן לי את הפקודות, וכדי שנבצע את המשימה בצורה הכי טובה אנחנו צריכים להכיר לעומק – אני את לוחמי החי"ר והיכולות שלהם, והוא את הטנקים והשריונרים. במהלך משימה כמו התקדמות בשדרה בשטח פתוח למשל, כל הלוחמים בטנק נמצאים בערנות שיא. התותחן סורק עם הכוונות, הטען בודק את הציוד – הקשר והמקלעים, ונהג נוסע ואני מפקח על הכל" מדגיש הס בגאווה.

כשהחושך ירד תרגלו הלוחמים תנועה בשטח בעזרת הכוח הרגלי של החטיבה – הפלוגה המסייעת (פלמ"ס) אשר מלווים את הטנקים. לוחמי הפלוגה הצטופפו בשקט בנגמ"ש, דרוכים ומוכנים לקריאה, מוסווים בחסות החשכה. כשנשמעה הפקודה: "קדימה להסתער!". הנגמ"ש החל לרעוד ולנסוע, ובכל כמה שניות הלוחמים זנקו מתוכו כדי לסמן את הדרך בסטיקלייטים עבור הטנקים. "מחלקת הסיור מנתבת שטחים מסובכים לניווט כדי שהטנקים לא יסתבכו בדרך", הסביר סגן מפקד הפלוגה, סגן דביר פימה. "התפקיד של הפלמ"ס הוא להוביל את הגדוד. לאסוף מידע מקדים על האויב ולהעביר אותו הלאה, כדי שהכניסה ללחימה תהיה חלקה".

"בתרגילים בסדר גודל כזה הלוחם הפשוט מרגיש את העוצמה של כל הכוחות ביחד", שיתף לוחם בטנק סמל יוחאי בסנאינו. "אתה רואה שלכל אחד יש תפקיד, כל אחד יכול לסמוך על החבר שלצידו, על הצוות, ועל הכלי שבו אתה נלחם".

כמה דקות לאחר מכן, הותקלה החטיבה בבימוי אויב אשר דימה חוליית מחבלים רגלים, אך הלוחמים כבר מיומנים, כאשר כל השבוע נעו מבלת"ם לבלת"ם, נערכים ללא נודע. "התרח"ט מקנה יכולת לקרוא את השטח ולהבין איפה יתמקם האויב בזמן אמת ואיך עלינו לנוע", הבהיר סגן פימה. "כמו שאומרים מלחמה היא ממלכת אי הוודאות".

"מפקדי ולוחמי צוות הקרב החטיבתית 'ברק'" פתח ואמר מפקד החטיבה בסיום התרח"ט בפנייה לחיילי החטיבה שהסתדרו במסדר מדוגם בחסות הלילה, באתר המורשת החטיבתי ברמת הגולן. "יצאנו לתרגיל כשבקרע ארגונו וביצועו, סביב החטיבה, בכל רחבי מדינת ישראל, גל טרור רצחני. גל טרור המבקש לשבש את חיינו בארץ ישראל. ההתעקשות לקיום התרגיל אינה ברורה מאליה, שכן היו את כל הסיבות שלא לקיימו. חשיבותו של התרגיל לכשירות החטיבה הינה גבוהה מאוד, אך עצם קיומו של התרגיל משמעותי מאוד ליכולת ההרתעה של מדינת ישראל" הדגיש מפקד החטיבה, אל"ם ניר בן דוד בעיניים עייפות אך מרוצות. "הקרב הזה, שהתחולל בו ברמת הגולן, הוכרע האויב בזכות ה'זמישות' – הזריזות והגמישות של הלוחמים, ההעזה ועוצמת הקרב שהופעלה בו. הערכה רבה יש לי ללוחמים ולמפקדים אשר ניצחו את ה'מלחמה' הזו. האופן בו נערך הקרב ניכר גם בהרתעה שיצר על גורמי האויב האחרים אשר צפו בכוחותינו מכריעים אויב זה".