מפקד זרוע היבשה: האתגר המשאבי קריטי ליכולותיו של צה"ל

האלוף גיא צור מזהיר כי קיצוץ משאבי יפגע ביכולותיו של צה"ל ובהתעצמות הטכנולוגית הנדרשת להתמודדות מול המציאות האסטרטגית

 נעם ויטמן (21 במאי, אתר צה"ל)

אלוף גיא צור (צילום: דובר צה"ל)

מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור, השתתף היום (21 במאי) ב"כנס האש הבינלאומי" והתייחס ליכולות האש המדויקות בזרוע היבשה. בדבריו, נגע אלוף צור גם במשבר התקציבי עמו צה"ל מתמודד בתקופה האחרונה, ובפגיעה הטכנולוגית שהוא גורם לכוחות היבשה.

"יש חלון הזדמנויות טכנולוגיות. אנחנו יכולים להיות במקום בו מפקד פלוגה בגולני לוחץ על כפתור באמצעי השליטה והבקרה שלו ורואה סט של אמצעי חימוש מדויקים שהוא יכול להפעיל על המטרה. לשם אנחנו הולכים", אמר האלוף צור, "האתגר התקציבי הוא אתגר אדיר. אמצעי הלחימה מביאים טכנולוגיות בלתי רגילות, אך זה יוצר עומס תקציבי. במציאות הקיימת צה"ל הפסיק להתאמן בהיעדר משאבים ונמצא בלי תוכנית רב-שנתית כבר למעלה משנתיים".

אלוף צור הדגיש כי לאחר התהליכים וההתאמות שצה"ל עבר בשנה האחרונה על מנת להתאים עצמו לקיצוץ התקציבי, האתגר הוא עדיין קשה. "אחרי שצה"ל ביצע את כל תהליכי ההתייעלות והקיצוץ צריך לעבור אתגר תקציבי מאוד גדול על מנת להגיע ליכולות שצה"ל צריך", האלוף צור הוסיף, "אלה היכולות שצריך על מנת להמשיך להיות צבא יעיל, קטלני ועומד בערכי הלחימה שמדינת ישראל דורשת. האתגר המשאבי הוא אדיר".

לדברי אלוף צור, "תכלית האש בתמרון היא להשמיד את האויב, לשבש את יכולתו ולפעול על מנת להשיג עליונות טקטית על פני האויב". לטענתו, "האש בתוך התמרון צריכה להשמיד את האויב ולאפשר לכוחותינו לעמוד במשימתן. כיום אנו מתמודדים עם מלחמה מבוזרת, זה דורש מודיעין מדויק, סגירת מעגלים מאוד קצרה ולבצע את התמרון כהשלמה לאש אסטרטגית אופרטיבית".

במציאות מבצעית משתנה בגבולות השונים, כוחות היבשה צריכים להתמודד עם אתגרים רבים. "הזרוע עוברת שינויים שלא היו הרבה מאוד שנים. זו השתנות שמשפיעה באופן מאוד משמעותי", הסביר אלוף צור, "האויב הבין שהשיטה להשיג את הישגיו באמצעות כיבוש שטח היא כבר לא עובדת והיתרון היחסי של צה"ל לא מאפשר לו את זה. לכן הוא עבר לאתגר חדש והוא ממקד את מירב כוחו על העורף האזרחי".

כשמסתכלים על הגבולות, גם היעדר המשילות במדינות השכנות לישראל מהווה אתגר משמעותי המונח לפתחו של צה"ל. "אנחנו רואים שממשלות מפסיקות להיות שולטות. אם נסתכל על סוריה – מי ששולט היום בחלקים בה הם המורדים וארגונים נוספים. כשארגונים כאלה לוקחים לידיהם יכולות אופרטיביות של מלחמה – איך מפעילים עליהם לחץ?", תהה אלוף צור, "אני עומד בתוקף על דעתי שהאתגר הפך למורכב יותר – איפה שנצטרך להניע את התמרון אחרי שמהלך האש והמודיעין יעשה את שלהם או במקביל – זה יביא אותנו לחיכוך משמעותי, אולי יותר מכל החיכוכים שהיינו בהם עד היום".

לדברי האלוף צור, המלחמה הבאה תהיה מורכבת בסכום קרבות קטנים רבים ברמות הגדוד והפלוגה בניגוד לעבר. "חיכוכים שהם מאפיין המלחמה שאנו נפגוש, זה שינוי משמעותי שמחייב אותנו להסתכל על כל הדרגים. אותם דרגים שצריכים להגיע לאותו חיכוך צריכים להיות עם מספיק יכולת, מספיק מקצועי כדי להגיע לתוצאה. אם בעבר בקרבות סיני היה אפשר לקבל החלטה של מפקד חטיבה על הפעלת עתודה הייתה לזה משמעות מאוד גדולה – היום אין שום גבעה שאם נתפוס אותה היא תביא לניצחון. הניצחון יבוא מסכימת הניצחונות של כל גדוד ופלוגה. צריך לחזק את הגדוד והפלוגה באופן משמעותי".

גם המציאות שבין שגרה למלחמה השתנתה באופן משמעותי בשנים האחרונות. "בעבר היה מצב שגרה והיה מצב מלחמה והבנו מה זה אומר", הבהיר אלוף צור, "היום מבינים שהרבה מהמלחמות לא יהיו בעצימות גבוהה, אבל יהיו בדחיפות גבוהה יותר – הן יהיו ממוקדות ומאתגרות. המעבר בין שגרה לחירום למלחמה יהיה מעבר הרבה יותר קצר שיחייב את צה"ל להיות הרבה יותר דרוך ובעל יכולת לעבור בין מצבים".

האויב, שמשתנה ומתפתח, מצריך התאמות של צה"ל להתמודדות עמו. "אנחנו מבינים שהאויב פיתח יכולת חדשה – הוא מייצר תווך נוסף – התווך התת-קרקעי", פירט אלוף צור, "האתגר התחיל לפני 12 שנים כמנהרות הברחה ומתפתח להיות מנהרות התקפיות. זה בא לצד הסתתרות והיטמעות באוכלוסייה אזרחית כאסטרטגיה ומציב לנו אתגר. האויב הבין את היתרון היחסי שלנו והוא מנסה להקטין אותו דרך יצירת שינוי באפקטיביות ביכולות של צה"ל".

"כולנו מבינים שבמלחמה הבאה תהיה תפיסת לחימה מבוזרת – לא יהיו שם גדודי קומנדו או דיוויזיות טנקים", תיאר אלוף צור, "המרחב הבנוי הוא מאתגר במיוחד וצריך לתת לו מענה. האויב הפך לאויב נעלם במובנים רבים. הוא מבין את היתרון היחסי וכיום הוא אויב שנחשף לזמנים קצרים מאוד".