ערב הוקרה וזיכרון לרמטכ"ל רב-אלוף דן שומרון ז"ל

במלחמת יום הכיפורים היה דן שומרון מפקד חטיבת השריון הסדירה 401, עם טנקי מגח בגזרה הדרומית של חזית סיני, באוגדה 252 שבפיקוד האלוף אלברט מנדלר ז"ל ולאחריו האלוף קלמן מגן ז"ל. ב-12 בנובמבר 2014 התקיים בקיבוץ אשדות יעקב איחוד ערב חברים מספרים על רב-אלוף דן שומרון ז"ל

 

סא"ל (במיל') אבי גור (בסיוע מידע מוויקיפדיה)

במלחמת יום הכיפורים היה אבי גור קצין צעיר בגדוד 52 (של חטיבה 401), בפיקוד סא"ל עמנואל סקל (לימים אלוף).

 הרמטכ"ל ה-13 רב-אלוף דן שומרון ז"ל

הרמטכ"ל ה-13 רב-אלוף דן שומרון ז"ל

מכון כנרת ע"ש רב-אלוף דן שומרון לקשרי חברה, שלום וביטחון (של המכללה האקדמית כנרת) וקיבוץ אשדות יעקבאיחוד, קיימו ערב בשם "מנהיגות שקטה" – חברים מספרים על דן. הערב התקיים ביום 12 בנובמבר 2014, בהשתתפות בני משפחתו ורבים ממכריו ומוקירי זכרו של דן ז"ל, ובהם אנשי צבא וחברי קיבוצו אשדות יעקב איחוד. ארגן את האירועאל"ם (במיל') ד"ר זאב דרורי מנכ"ל מכון כנרת על שם דן שומרון ז"ל לקשרי חברה ביטחון ושלום, וסייעה לידו הגב' הילה ברקן. ברכות נשאו מר איתן ברושי מזכיר התנועה הקיבוצית ודורון רוזנבלום מזכיר אשדות יעקב, ויוסי ורדי ראש מועצת עמק הירדן.

דן שומרון ז"ל נולד בשנת 1937 והתגייס לצנחנים. במהלך שירותו עבר הסבה לשריון ובתוך כך בחלק מההסבה היה יחד עםכותב שורות אלה בצוות הטנק בקורס קציני שריון. במלחמת יום הכיפורים היה דן שומרון מפקד חטיבת השריון הסדירה 401 עם טנקי מגח, בגזרה הדרומית של תעלת סואץ. במהלך המלחמה החטיבה צלחה את התעלה וסיימה בכיתור הארמיה השלישית המצרית בעדביה. בהמשך שירותו בצה"ל היה דן קצין החי"ר והצנחנים הראשי ובתפקידו זה פיקד על "מבצע אנטבה" באוגנדה (שהיה בין מתכנניו), לשחרור בני הערובה הישראלים שהיו בטיסת אייר-פרנס. על כך סיפר בערב אל"ם (במיל') מוקי בצר, שהיה מפקד הכוח הפורץ במבצע, "מיד לאחר הקרב הקצר וחיסול המחבלים ופציעתו החמורה של יוני נתניהו, הגיח דן מן החשכה לתוך הרחבה המוארת, עדיין היו יריות מסביב ומגדל הפיקוח ממטיר אש, ודן בשקט נפשי מנחה אותי לארגן את הנפגעים ובני הערובה, תוך שהוא קורא למטוס להעמיסם עליו. מעשיו, פעילותו ומנהיגותו היוו דוגמה להעזה, לתכנון מפורט, לשלימות הביצוע ולנחישות במבצע אנטבה."

במהלך ערב ההוקרה הוקרנו תמונות שצילם אבי גור בימי הלחימה, בליווי קולו של דן שומרון מהקלטות הקשר של המלחמה, בשיחתו עם מג"ד 52 עמנואל סקל (לימים אלוף). מהשיחות אפשר היה להבין את דאגתו של דן שומרון לחייליו.

בערב הזיכרון וההוקרה נשאו דברים וסיפרו על דן שומרון ז"ל – האלוף (במיל') וחבר הכנסת עמרם מצנע סיפר על הגיבוי שקיבל בעת שירותו הצבאי מהרמטכ"ל דן שומרון; האלוף (במיל') אורי שגיא סיפר שדן כרמטכ"ל הנחיל לצבא את היכולת שלא להידרדר מוסרית בתקופת האינתיפאדה הראשונה, והדגיש שדן היה הסטארט-אפ של מפקדת כוחות השדה והוא שדחף והיה כיזם במונחים עסקיים, וגם על הניצחון של דן וצה"ל באינתיפאדה הראשונה, ועל הראייה הממלכתית של דן שמאד הרשימה; האלוף (במיל') אילן בירן שיתף את חברים של מכללת כינרת ושל מכון דן שומרון במחקר אקדמי ודיון ציבורי בנושאי חברה צבא ושלום, ועל דן שומרון כקברניט שהקדיש חייו לביטחון ישראל בארצו. דן ידע אחריות וסמכות מהי, ציין האלוף בירון, ולא הטיל את אחריות על אחרים; הפרופסור איל בן ארי ראש המכון ע"ש דן שומרון ז"ל סיפר על התרגשות המשפחה בערב זה; האלוף רוני נומה שבא כנציג הרמטכ"ל, סטה מהדברים הכתובים שלו וסיפר על הכרות אישית עם אלוף דן שומרון, שהיה לדבריו אדם חכם היודע מה מצופה מצה"ל; שר הביטחון לשעבר רב-אלוף (במיל') וחבר הכנסת שאול מופז ציין את דן כאיש גדול שמדינת ישראל זקוקה לאנשים עם איכויות כמו שלו, ועל שומרון כרמטכ"ל באינתיפאדה הראשונה אמר כי "הוא ידע להוביל מבלי לפגוע ברוח צה"ל". עוד ציין מופז כי לפני מבצע אנטבה דיבר דן בפניו ובפני הלוחמים האחרים במבצע יונתן, ואמר: "אתם נושאים על הכתף שלכם לא רק את משקל החגור אלא גם את האחריות לגורלה של ישראל בכל מה שקשור ללחימה בטרור". על דרכו של צה"ל כיום, הוסיף מופז ואמר: "הרבה מאד דברים שקורים כיום בצה"ל – היכולות, הרוח, הדרך – אלה דברים שבנה והטמיע רב אלוף דן שומרון"; האלוף (במיל') ושר הביטחון בעבר איציק מרדכי, סיפר על היכולת של הרמטכ"ל דן שומרון להבחין בין עיקר לטפל גם במצבים מסובכים; תת-אלוף (במיל') עוזי לבצור וסא"ל (במיל') אבי גור סיפרו על ניצחון מלחמת יום הכיפורים ב-1973; שלומית, אחותו של דן שומרון, סיפרה על דני אחיה שתיאר בשעתו את אביו כמי שהעדיף העם והמדינה על הפרטי והאישי אבל שימש כאבא לדוגמה לדני שומרון. דני היה ילד טבע, סיפרה אחותו שלומית, ובהיותו בן 11 במלחמת העצמאות, עקב בחדשות ובתצפית בשטח, מי ניצח בכל סיבוב במלחמה; הפרופסור ארנון סופר סיפר על הבאת המפות למבצע אנטבה לתת אלוף דן שומרון שהיה תלמידו, וצירף חוברת מידע על סוריה ובה ניתוח גאו-אסטרטגי; תת-אלוף (במיל') חיים בנימיני ששירת יחד עם דן שומרון במסלול הקצונה בצנחנים, סיפר על דן כמג"ד שובר מוסכמות בשנת 1967 החושב מקצועית ועניינית, במיוחד בנושא התנועה והאש המדויקת.עוד נראו בקהל האלוף (במיל') דורון רובין ותת-אלוף (במיל') פיחוטקה. הזמר דודו זכאי שר בערב את השירים "לחוף ירדן" ו"נפגשנו שוב" של שייקהפייקוב.

ענת, בתו של רב-אלוף דן שומרון ז"ל, סיכמה את ערב ההוקרה באמירת תודה לכל מי שהגיע ממרחקים וגם מקרוב – מהקיבוץ ומעמקי בית שאן, הירדן וכנרת.

בסיום הערב חולקה לבאים הכתבה של ליאן חכם על רב אלוף דן שומרון וחטיבה 401 במלחמת יום הכיפורים, שהופיעה באתר צה"ל באנגלית צרפתית וספרדית, בצירוף תמונות שצילם הכותב באותה מלחמה.

למידע נוסף, תמונות ווידיאו אפשר לפנות לכותב אבי גור בטלפון 058-3339859 ובכתובת:

avigur52@gmail.com

קישורים לסרטונים

מצורף קישור לסרטון קצר על גבורה וגיבורים במלחמת יום כיפורים עם האלוף דני יתום שאיתו לחמתי בחטיבה 401 בפיקוד רב-אלוף דן שומרון. הסרט נותן כלים וראיונות להבנת הגבורה בכלל, ותיאורה בניצחון מלחמת יום הכיפורים. סגן-אלוף גיורא בן-ארי מביא תיאורי גבורה בגדוד 52 ונותן צל"ש מיוחד שכדאי לצפות בו. משתתפים גם לוחמים טנקיסטים ואחרים המספרים על הגבורה מנקודת ראותם.

יש בסרטון גם מסר לדור הצעיר של ערכי גבורה, חוכמה, קור רוח ותושייה שהביאו לניצחון!

מצורף גם הסרט מבט היסטורי, השייך לסרטים שיזם הכותב על ניצחון יום הכיפורים:

ניצחון – סרטון עם האלוף (במיל')דני יתום, תת-אלוף (במיל') יומטוב תמיר, תת-אלוף (במיל') דוד שובל, אל"ם במיל') ההיסטוריון בני מיכלסון והסא"לים (במיל') גיורא בן ארי, יוסי זוטא ואבי גור.

 

תמונות שצילם הכותב במלחמת יום הכיפורים, 1973

מטרה שנפגעה מתותח הטנק מרחוק ומעלה עשן

מטרה שנפגעה מתותח הטנק מרחוק ומעלה עשן

 תותח הטנק ועשן העולה ממטרות שנפגעו

תותח הטנק ועשן העולה ממטרות שנפגעו

 מג"ד 52 סא"ל (ולימים אלוף) עמנואל סקל בעת המלחמה על צריח הטנק שלו

מג"ד 52 סא"ל (ולימים אלוף) עמנואל סקל בעת המלחמה על צריח הטנק שלו

 דיווח של המ"פ למג"ד

דיווח של המ"פ למג"ד

 לוחמי שריון בהפוגה קלה בעת הקרבות

לוחמי שריון בהפוגה קלה בעת הקרבות

כוח שריון ישראלי על אדמת מצרים, הכותב בתוך הג'יפ

כוח שריון ישראלי על אדמת מצרים, הכותב בתוך הג'יפ