בניית דגם של טנק מספר צ-818577 הטנק הראשון שצלח את תעלת סואץ

מובאת כן סקירה של דגם מוקטן של טנק מגח M48A2C, לפי טנק צה"ל מספר צ-818577, שהיה הראשון שצלח את תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים. על הטנק פיקד ובו היה המ"פ סרן יוסי רגב, בראש חטיבת השריון 421 בפיקודו של המח"ט חיים ארז, כיום אלוף במילואים

יהונתן כהן

צליחת תעלת סואץ ב16 באוקטובר 1973 במבצע "אבירי לב" בישרה את המפנה המשמעותי בחזית המצרית שהביא לסיום מלחמת יום הכיפורים בניצחון טקטי ישראלי. בשלבי הצליחה השתתפו כידוע מיטב כוחות צה"ל ומן המשובחים שבהם. הכוח הראשון שצלח את התעלה היו הצנחנים, הכוח השני שהיווה את אגרוף הפריצה העיקרי היה השריון.

בראש כוחות השריון שצלחו את התעלה לגדה המערבית הייתה חטיבה 421 בפיקודו של המח"ט חיים ארז, (כיום אלוף במיל'), ובראשה הטנק צ-818577 שבפיקוד המ"פ יוסי רגב (אז בורגר).

 

טנק צ-818577 המקורי בחזרה לגדה המזרחית על גשר העפר. צילום מאתר idf-modelling.com

אדוארדו סוארז (Edgardo Suarez) בונה דגמים בן 43 מאורוגוואי בנה דגם מדויק ומעורר השראה של הטנק בקנה מידה 1:35 בהשראת הצילום שמעלה. התמונה צולמה כאשר חזר הטנק לגדה המערבית של תעלת סואץ במסגרת הפרדת הכוחות הישראליים והמצריים. הדגם שבנה בעמל, בדייקנות וביסודיות – מרשים מאוד לאור עבודת ההסבה שבוצעה בחלקיו. רוב החברות שמייצרות את הדגם המוקטן PATTON M48, מייצרות אותו עם צריח של 'A3', בעוד צריח הטנק שבתמונה הוא 'A2C', ומרשימה מאוד היא עבודת החיתוך וההסבה שביצע בדגם. ראוי לציין כי צריחון המפקד בדגמים המוקטנים מגיע לרוב עם כנה של מקלע 0.5 ובחלק התחתון שורת זכוכית משוריינת במקום אפיסקופים. אדוארדו ביצע הסבה של כלל מכלול צריחון המפקד לפי הדגם שהיה בצה"ל. דבר מרשים נוסף הוא הציוד הנלווה שמונח על הטנק, כולל השלט המפנה "לגשרים", הג'ריקנים ושאר הציוד הקשור אל הטנק שבתמונה, הציוד מונח בהתאם על הדגם.

תמונת הדגם המוקטן שנבנה. צילום מאתר idf-modelling.com

תשומת הלב לפרטים היא המעלה את ערך הדגם, לקחת דגם דומה ולהסב אותו כדי שיהיה מדויק הוא תהליך מורכב הכולל תכנון מפורט ועבודה קשה ומאתגרת. עבודת הצביעה והגימור של הדגם איכותית ומרשימה. עבודות איכותיות כגון זו יכולות להיכנס לתחרויות הנושאות פרסים של בוני דגמים. כאן המקום להזכיר עבודה כגון זו של דגם שנבנה בצורה מדויקת תוך הסבה של דגם קרוב. העבודה הוזכרה בעבר בגיליון 3 של 'שריון', שם הוצגה עבודתו של מר ניסים צדוקיאן, כאשר בנה דגם של שרמן-אמבולנס תוך לקיחת דגם של טנק שרמן ובבנייה עצמית ועבודה מדויקת להפליא הביא לתוצאה של מדליית כסף על הדגם בתחרות בינלאומית באנגליה.

הטנק המקורי צ-818577 כיום, ליד תצוגת מלחמת יום הכיפורים באתר יד-לשריון. צילום הח"מ

 סייע בהכנת הכתבה סא"ל (במיל') מיכאל מס.

 

לקריאה נוספת של סיפורו של רס"ן יוסי רגב אשר פורסם לראשונה בשנת 2003 ראו כאן

לקריאה על דגם טנק השרמן-אמבולנס של ניסים צידוקיאן, "שריון" ביטאון עמותת יד לשריון גיליון 3, מינואר 1999 עמוד 51. לקישור לביטאון ראו כאן