חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט אפריל 2014

להלן לקט חודש אפריל 2014 של ידיעות בנושאי שריון שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו"פ היוצא לאור על ידי משרד הביטחון/מפא"ת, בעריכת אל"ם (במיל') יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל"ם (במיל') שאול נגר

 

הרחבת שיתוף הפעולה בין ארצות הברית ובריטניה במחקר הצבאי

DEFENSE NEWS, 10 במארס 2014, עמ' 8

UK, US Broaden Defense Research Cooperation

לאחרונה נחתם הסכם להרחבת שיתוף הפעולה בתוכניות מחקר ביטחוני בין ארצות הברית ובריטניה, על רקע של קיצוצים בתקציבי הביטחון.

התחומים העיקריים לשיתוף הפעולה הם: ביטחון סייבר, מחקרי חלל ושימוש באנרגיה. כמו כן מדובר על: המטוס הבא אחרי F35, הגנת כוחות, אנטי-טרור ולוחמת אב"כ. בשלב ראשון יתבצע שיתוף הפעולה בין גופי המחקר הממשלתיים בשני הצדדים: DSTL* הבריטי, DARPA** האמריקני. הכוונה לשתף בהמשך גם תעשיות ואקדמיה.

מצוין בכתבה שתקציבי המו"פ והטכנולוגיה בבריטניה ירדו ב-10 השנים האחרונות מ-639 מיליון פאונד ל-444 מיליון פאונד והקואליציה הנוכחית הבטיחה שיתקצבו לנושאים אלה 1.3-1.2 אחוזים מתקציב הביטחון. כמו כן מוזכר שלבריטניה הסכמי שת"פ דומים עם יפן, הודו ואוסטרליה.

בשולי ההסכם בתחום המו"פ מתכוונים גם להרחיב את שיתוף פעולה בנושאי רכש והצטיידות, להשגת חיסכון כספי ואחידות.

* DSTL = (Ministry's) Defense Science and Technology Laboratory

** DARPA = (US) Defense Advanced Research Projects Agency

 

השר הבריטי פיליפ דן (Philip Dunne) לנושאי לוגיסטיקה וטכנולוגיה ועמיתו האמריקאי תת-שר ההגנה לנושאי חימוש פרנק קנדל (Frank Kendall) חותמים ב-6 בפברואר 2014 על מסמך שיתוף הפעולה

 

קנדה: בוטל במפתיע פרויקט רק"ם הלחימה לחי"ר

LAND WARFARE, פברואר-מארס 2014, עמ' 5

Canada Cancels IFV Project

משרד ההגנה הקנדי הודיע על החלטה לבטל את פרויקט הפיתוח של רק"ם לחימה לחי"רCCV: Close Combat Vehicleלאחר ארבע שנים של חילוקי דעות וספיקות. עלותו של הפרויקט כולו הוערכה בסך 1.8 מיליארד דולר. תכליתו של CCVהוגדרה כגישור על הפערים בשרידות, ניידות וכוח-אש, שהיו בין הרק"ם הקל LAV, לבין הטנק הכבד. הנימוק (או התירוץ) להחלטה זו הוא שבמשרד ההגנה הגיעו למסקנה כי השיפורים הטכנולוגיים, שהופיעו לאחרונה, ביכולת השרידות של הכלים, בעמידות נגד מטענים וביכולת השו"ב והמודיעין – יצרו מצב המאפשר להשביח את משפחת הרק"ם האופני LAV, במידה שמייתרת את הפיתוח של כלי חדש, ואת הרכישה של למעלה מ-CCV 100 (זחליים או גלגליים).

ההחלטה המפתיעה הזו עוררה זעם ותסכול בתעשיות הביטחוניות שהשתתפו בשלבי התחרות של הפרויקט, והשקיעו הון עצמי רב בפיתוח הדגמים שנמסרו לצבא הקנדי לניסויים. מעריכים כי שלוש החברות שנותרו בתחרות, השקיעו עד כה מעל 70 מיליון דולר. החברות הן: BAE, שהציעה רק"ם זחלי CV90; NEXTER שהציעה רק"ם אופני VBCI 8×8; ג'נרל דיינמיקס (קנדה) שהציעה רק"ם אופני Piranha 8×8.

מכיוון התעשייה נשמעות טענות נגד הממשלה הקנדית על כך שיש לאחרונה נוהג כזה, להעסיק את התעשיות בפרויקטים שעולים להן ביוקר רב, רק כדי לבטל אותם ברגע האחרון.

נתוני שתיים מההצעות לרק"ם הקנדי

בעיות בטנקי T-90 רוסיים בצבא הודו

1) JANE'S DEFENCE WEEKLY

Auditor Slims Indian Army for T90 Failures, 5 March 2014, p.20

2) DEFENSE NEWS

Indian Army to Upgrade Russian Tanks, 10 March 2014

בצבא ההודי משרתים 600 טנקים מדגם T-90, שחלקם הורכבו בהודו, לפי חוזי ידע עם רוסיה (משנות 2001, 2007). במרוצת השנים נתגלו ליקויים חמורים במערכות בקרת האש, התצפית התרמית, מנגנוני שיגור הטילים ועוד, במיוחד בתנאי סביבה חמים. בקיץ מגיעים שם לטמפרטורות של 55 מעלות צלזיוס ובתוך הטנקים ל-70 מעלות צלזיוס. נעשו ניסיונות רבים להתקנת מערכות מיזוג אוויר כדי למנוע תקלות כאלה, אך עד כה ללא הצלחה. מבקר המדינה ההודי פרסם ביקורת חריפה נגד הצבא על הניסיונות הכושלים ובזבוז הכסף לפתרון הבעיות. זאת גם בעיתוי הנוכחי, כאשר בכוונת צבא הודו להצטייד ב-1000 טנקים נוספים מדגם זה, תוך ייצורם בהודו. בדיונים אחרים בחוגים הביטחוניים מציינים:

  • בניסויים ההשוואתיים שבוצעו בין T-90 והטנק המקומי ARJUN בלטה העליונות של הטנק ההודי, בכול הקשור לעוצמת האש ולתצפית.
  • הרוסים אינם מעבירים את מלוא הידע והטכנולוגיות במסגרת החוזים עם הודו. לפי המפעל המקומי הועברו עד 2008 רק 40 אחוזים מהטכנולוגיה ומאז התהליך הופסק.
  • לגבי 600 הטנקים שבסד"כ – מתוכננת החלפה של המערכות הלקויות בתהליך שיעלה 250 מיליון דולר.

 

הטנק T-90 של הודו

 תותח מתנייע (תומ"ת) חדש לצבא ארצות הברית

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, פברואר 2014, עמ' 35-34

Shining Armour: US Prepares for New Paladins

התומ"ת החדש של צבא ארצות הברית "M109 A6 Paladin *PIM" – סיים את הפיתוח ונכנס לייצור סדרתי ראשוני מוגבל, לפי חוזה שנחתם עם חברת BAE בסוף 2013. הכלי מבוסס על תובת אלומיניום חדשה, צריח שעובר תהליך השבחה, תותח 155 מ"מ עם קנה של 39 קליברים (בלבד!) עם שיפורים ומכללים אוטומוטיביים, מרק"ם "ברדלי", שמוסבים לפי דרישות הכלי החדש וההתפתחויות הטכנולוגיות.

התכונות העיקריות:

  • משקל כ-35 טונות, הנעה על ידי מנוע קמינס 650 כ"ס וממסרת L3.
  • הנעת הצריח חשמלית.
  • תותח עם טעינת נגח חשמלי, לירי כל סוגי התחמושת כולל "אקסקאליבור" המונחה.
  • בטן תחמושת 42 פגזים ומטענים.
  • אפשרות לירי לפגיעה בו זמנית של מספר פגזים (**MRSI), קצב ירי "ראשוני" – 12 פגזים ב-3 דקות.
  • מערכות בקרת אש, ניווט ואלקטרוניקה משוכללות (דיגיטליות).
  • מערכת חשמל בהספק גבוה 600v-Kw70 להזנת הצרכנים הרבים.

במקביל לתומ"ת פותח ונכנס לייצור גם רק"ם מוביל תחמושת (***PIM-CAT) שנושא 95 ערכות של פגזים 155 מ"מ.

בחוזה לייצור הראשוני מדובר ב-18 כלי רק"ם מכל סוג שייוצרו על ידי BAE כקבלן ראשי, תוך שיתוף מרכזי שיקום של צבא ארצות הברית.

* PIM = Paladin Integrated Management

** MRSI = Multiple Round Simultaneous Impact

*** CAT = Carrier Ammunition Tracked

 

התומ"ת המתקדם M109 A6 Paladin

 

שיפורים במרגמות 120 מ"מ של צבא ארצות הברית

GIZMAG, 20 במארס 2014

Redesign to Improve Safety and Lethality of 120 mm Mortar Systems

מרגמות 120 מ"מ (מדובר במרגמות "קרקעיות") מהוות מערכת נשק בסיסית בכוחות צבא ארצות הברית. במעבדות Benet Laboratories פותחו מספר שיפורים שאמורים להגדיל את הטווח (ב-25 אחוזים) ואת הדיוק, להעניק יותר בטיחות, לצמצם את המשקל ב-16 אחוזים ולהפחית עלויות.

השיפורים כוללים:

  • התקנת מערכת בקרת האש על הדורגל במקום על הקנה.
  • לוח בסיס חדש להגדלת היציבות (בירי של תחמושת ארוכת טווח בעיקר) וחיסכון 5 אחוזים במחיר.
  • קנה מחומר משופר לירי בלחצים גבוהים יותר ומהירויות לוע גבוהות יותר.

הניסויים לאישור השיפורים יערכו בשנת 2015. במקביל לפעילות הנ"ל עוסקים באותו מוסד בשיפורים של מרגמות 60 מ"מ ו-81 מ"מ.

 

מרגמה 120 מ"מ משופרת במעבדות Benet

 חמישה אופנים חדשים לראות את העולם

פופיולר סיינס, מארס 2014, עמ' 9-8

ה-Google Glass אולי לא עשו הרבה כדי לקדם את האופנה, אבל הם היוו השראה לקבוצה של חקיינים – שרבים מהם יצאו לשוק לפני ה-Glass. חלקם מעודנים, חלקם עתידניים וחלק מהם נראים כאילו הוצאו היישר מסרטים גרועים משנות ה-50. החוט המקשר: כולם ישנו את הממשק שלנו עם הסביבה. איך נֵרָאֵה כשאנחנו מרכיבים אותם זה סיפור אחר לחלוטין.

Lumus DK-40

יותר מכולם, אפשר לטעות ולחשוב שהמשקפיים של Lumus הם זוג משקפיים רגילים. מעצבים בנו מערכת המבוססת על התצוגות העיליות שהחברה מייצרת עבור טייסי קרב, אשר משתמשת בעדשה של המשקפיים עצמם כמסך. מקרן זעיר על זרוע המשקף מקרין את התמונות. מחיר החל מ-200 דולר. זמינים החל מתחילת 2015 (הערכה).

משקפי Lumus DK-40

Recon Instruments Jet

עם ה-Jet המיועדים לרוכבי אופניים, תוכלו לצלם וידאו, לעקוב אחר נתונים ומדדים, או לדעת את מהירות הרכיבה מבלי להתעסק עם טלפון נייד. חדשות טובות: נטייתם של הרוכבים ללבוש חליפות צמודות מספנדקס כנראה תאפיל על המראה המוזר של ה-Jet. 599 דולר.

Optinvent ORA-S

זרוע מסתובבת מאפשרת לכם להניע את המסך של משקפי ה-ORA-S על ציר בין תצוגת מציאות מוגברת מלאה למסך שני דמוי "לוח מחוונים", הממוקם היישר מתחת לעיניים. משקפי שמש שמתכהים אוטומטית מסתירים את הרכיבים החשמליים באור שמש – אבל בתוך מבנים, האביזר משווה לפנים מראה קיבורגי מובהק. 949 דולר (גרסת מפתחים).

Epson Moverio BT-200

תוכלו לשלוט ב-Moverio באמצעות שלט רחוק מחווט, בדומה למכשירי הווידאו טייפ מתחילת שנות ה-80. אבל על מה שחסר למכשיר במראה הוא מפצה באמצעות כמה אפליקציות מגניבות. האקר אחד השתמש בשלט כדי להטיס מזל"ט Parrot AR.Drone, ובתצוגה העילית שלו כדי לצפות בצילומי הווידאו החיים שלו. 699 דולר.

Vuzix M-100

ה-M-100 אינו דורש מכם להרכיב משקפיים ממשיים (על אף שהוא נמכר עם זוג). בגלל הדמיון שלו לאוזניות Bluetooth, הסגנון ה"חד-עיני" של ה-M-100 עשוי לסייע לו להיטמע בשטח, לפחות קצת. 1,000 דולר (מוצג עם משקפי מגן).

הערה: במקור יש צילומים של המשקפיים.

 

המרינס מקימים כוח משימה מיוחד לניסוי שיתוף לוחמות בשדה הקרב

מתוך האתר של אביתר בן-צדף, 18 במארס 2014

המרינס מקימים כוח משימה מיוחד של מתנדבים, שרבע מאנשיו יהיו נשים, כדי לבחון את התאמת הנשים לתפקידי לחימה – כך מסרו בכירים בחיל הנחתים. בכוח מהמשימה יהיו 460 איש וכרבע מהם נשים. זה יהיה צוות נחיתה גדודי מוקטן עם ארטילריה ועם טנקים – בדומה לכוח משלוח של המרינס. הניסוי ייערך במחנה פורט לז'ון בקרוליינה הצפונית. לכוח המשימה יצורפו רק מתנדבים, במקצועות השונים. נשים יוכלו להתנדב גם למקצועות שלא הוכשרו להם. הן יישלחו לקורסים מקצועיים לאחר שיעברו את מבחני הקבלה לכוח המשימה. מפקדת חיל הנחתים מסרה שטרם נקבעו התקנים למבחני הקבלה ליחידה שתפעל מהסתיו הקרוב עד קיץ 20915.

בינתיים נמסר כי ארבעים נשים סיימו את הכשרתן כרובאיות וארבע-עשרה ניסו להתקבל לקורס התובעני של קציני חי"ר. בינתיים רק אישה אחת הצליחה להתקבל לקורס הזה אך נשרה עקב פציעתה בשבוע השני בקורס. מִפְקדת החַיִל מסרה כי פתחה עוד אחד-עשר מקצועות לחימה בפני נשים. שלושה בארטילריה, שישה בחימוש ושניים בתותחנות נ"מ. כך, רק עשרים מקצועות ראשיים בנחתים נותרו חסומים בפני נשים (מתוך 335 מקצועות ראשיים).

לוחמות אמריקאיות על רקע טנק אברמס

 העברת תספוקת ונפגעים על ידי כלי-טייס לא מאוישים

GIZMAG, 5 במארס 2014

DARPA's ARES program developing unmanned modular delivery aircraft

לתמונות – לחץ כאן

דארפא בוחנת קונספט חדש של כלים לא מאוישים המיועדים להעביר אספקה לאזורים מאוימים. התוכנית הקרויהAerial Reconfigurable Embedded System (ARES)  נועדה לפתח כלים קומפקטיים ואוטומטיים שימריאו וינחתו אנכית, יוכלו לטוס במהירות גבוהה ויתאימו למשימות שונות.

תוכנית זו צמחה מתוכנית אחרת,Transformer (TX) , שנועדה לפתח רכב טקטי מאויש שישלב נסיעה בשטח עם טיסה בעת הצורך. בשנה שעברה שינתה דארפא מיקוד ועברה לכלים לא מאוישים בתוכנית החדשה. תוכנית זו נמצאת כבר בשלב השלישי והיא מבוצעת מול צוות הכולל את חטיבת "מפעל הבואש" של לוקהיד מרטין וחברת Piasecki Aircraft.

התכן הנוכחי כולל כלי טייס בעל יכולת הטיית רוטור, המוגדר כמכלול הטיסה של המערכת (Flight Modul). לכלי זה שני רוטורים מחופים שיאפשרו לנחות בשטח שגודלו כמחצית השטח הדרוש למסוק בממדים דומים. לאחר הטיה קדימה של הרוטורים תתאפשר טיסה במהירות האופיינית למטוס.

מכלול הטיסה יכלול את מערכת הכוח, מכלי הדלק, בקרת הטיסה וערוצי תקשורת לשליטה מרחוק ולתכנון מסלול חצי אוטונומי. כלי הטייס הזה יוכל לשאת מספר סוגים של מכלולים ניתקים שיאפשרו לבצע משימות מסוגים שונים. לדוגמה תא לנשיאת מטען, תא לפינוי נפגעים ומכלול הכולל מערכות לתצפית ואיסוף מודיעין. משקלו של כול מכלול כזה יהיה 1300 ק"ג שיהוו יותר מ-40 אחוזים ממשקל ההמראה של כלי הטייס המלא. ראש התוכנית בלוקהיד, מרטין, צופה שטיסת הניסוי הראשונה תהיה באמצע 2015. בכתבה מזכירים גם כי אין זו התוכנית היחידה לפיתוח כלים לא מאוישים להעברת מטען. תוכנית נוספת, הקרויהAutonomous Aerial Cargo Utility System (AACUS), ממומנת על ידי הצי והחלה כבר ב-2012.

מראה כללי של כלי הטיס במצבים שונים

מבט מקרוב על הכניסה מאחור לגוף כלי הטיס

 

אספקת חשמל מהחלל

DANGER ROOM, 17 במארס 2014

The Navy’s Plan to Beam Down Energy From Orbiting Solar Panels

לכתבה לחץ כאן

משרד ההגנה האמריקני הוא צרכן הדלק הגדול בעולם זה עשורים רבים, ועם העלויות הגדלות של דלק משרד ההגנה מגלה עניין רב באנרגיה מתחדשת. במעבדת המחקר של הצי מפתחים רכיבים טכנולוגיים למערכת עתידית שבה יפרסו מערכים נקיים של תאי שמש בחלל והאנרגיה תוקרן אל הקרקע. מעבר לחיסכון בדלק תאפשר מערכת כזו גמישות רבה, כיוון שהאנרגיה תוכל להיות מועברת לכל מקום בעולם. ב-NRL פיתחו כבר שני דגמים שונים של מכלולים הנקראים "כריך" הכוללים את כול הרכיבים הנדרשים לקליטת קרינת השמש בצד אחד, המרתה במרכז ושידורה בצד השני. הצד העליון הוא תא פוטו-וולטאי, במרכז יש מערכת הממירה את האנרגיה לקרינת RF והצד התחתון הוא אנטנה המשדרת לכיוון הקרקע.

הרעיון הוא להרכיב באמצעות רובוטים מערך גדול בחלל (שקוטרו יגיע לקילומטר!) תוך שימוש באבני בניין זהות. בעניין זה שותפה מעבדת המחקר של הצי לפרויקט של NASA הקרויSPS-ALPHA (Solar Power Satellite via Arbitrarily Large Phased Array).

מערכים סולריים בחלל יהיו יעילים יותר ממערכים קרקעיים כיוון שלא יושפעו ממזג האוויר, ולפי חישובים יוכלו לספק אנרגיה של אלפי מגה-וואט. גם חברות מסחריות עוסקות בנושא ובהן החברה היפנית Shimizu שהציגה תוכנית שאפתנית להקמת רצועה ענקית של תאי שמש על קו המשווה של הירח.

 

סכמה של מערכת אספקת אנרגיה מתאים סולריים בחלל לכדור הארץ

 הושלם פיתוח חימוש VULCANO   של חברת OTO MELARA   האיטלקית

DEFENSE NEWS, 24 במארס 2014, עמ' 18

Oto Melara's Vulcano Munitions Ready for Sale

אחרי שנים של מאמץ פיתוח בתחום חימוש מונחה לשימוש ימי ויבשתי, הודיעה חברת אוטו-מלארה האיטלקית שיש לה מגוון מוצרים המוכנים למכירה. אוטו-מלארה, חברת בת של פינמכניקה (Finmeccanica) השקיעה 278 מיליון דולר כדי לפתח מגוון של סוגי חימוש המצוידים בסנפירים המנווטים את החימוש אל המטרה עם מגוון מערכות הנחייה. מאפיין מרכזי של פריטי חימוש אלה הוא שיגורם מקנה תותח, כשהם עטופים במנעל (sabot) המגן על הסנפירים בזמן שהחימוש נע בקנה התותח, ואשר נושר ממנו במהלך המעוף. מאחר שקוטר החימוש קטן מקוטר התותח, יש לו קיבולת הרס מוקטנת, אבל הוא בעל טוווח מוגדל ועלותו נמוכה משמעותית מעלות טיל.

משרד ההגנה האיטלקי בוחן חימוש שפותח בעבור תותח ימי 127 מ"מ של אוטו-מלארה ותותח 155 מ"מ, המונחה GPS עם יחידה אינרציאלית, וכן אפשרות להוספת יכולות כינון בתת-אדום לשימוש ימי וגם כינון בלייזר. חימוש Vulcano גם הוא כולל פגז שאינו מונחה, אשר משוגר עם מנעל. הוא מסוגל להגיע לטווח 60 ק"מ כאשר הוא משוגר מהתותח הימי 127 מ"מ, עקב הקטנת קוטר החימוש.

סכמה של תחמושת בקוטר 127 מ"מ הנורית מקנה תותח

החברה מקווה שכל סוגי החימוש יהיו בשלב תחילת ייצור ב-2016 עם הספקות שנה לאחר מכן. כול הפריטים מפותחים עבור תותחי 127 מ"מ המותקנים על הפריגטות הרב-משימתיות של הצי האיטלקי. מדינות נוספות כמו גרמניה, בעלות תותחים מסוג זה, יכולות להיות רוכשות פוטנציאליות לחימוש החדש. גם יפן ודרום- קוריאה המפעילות תותחים מסוג זה עוקבות אחרי פיתוח החימוש.

החברה פיתחה גם חימוש חכם בעבור תותחי 76 מ"מ שהיא מייצרת, בתוכנית Strales. מדובר בפגז המונחה אל המטרה התוקפת, שהיא מטוס או טיל התוקף את כלי השיט, באמצעות אלומה המשודרת ממכ"ם האוניה אל המטרה. התוכנית נמצאת בשלבי ניסויים עם הצי האיטלקי לאישור החימוש. עד עכשוו רכש הצי 500 פגז לניסויים והצטיידות, גם הצי של קולומביה רכש 100 פגזים. המערכת גם נמצאת בתחרות להצטיידות של הצי בסינגפור.

החברה מפתחת גם פגז עם אמצעים מופחתים, גרסתVulcano לתותחי 76 מ"מ, כאשר מדובר בהנחיית GPS לחימוש. משרד ההגנה גם מממן פיתוח חימוש חודר שריון לתותחי 127 מ"מ ו-155 מ"מ. בפיתוח גם נמצא Scout שהוא חימוש ללא רש"ק, אשר כולל GPS המשדר במעופו נתוני סביבה כמו טמפרטורה ומהירות רוח, כדי לעדכן את נתוני הירי לחימוש 127 מ"מ שאינו מונחה.

 

צבע לכלי שייט ולכלי רכב, בעל יכולת "ריפוי עצמי"

GIZMAG, 19 במארס 2014

Military Vehicles Could Soon Feature Self-Healing Paint

לכתבה לחץ כאן

לפי דוח של משרד ההגנה האמריקני, נזקי חלודה בצי האמריקני מתבטאים בהוצאות של מעל שבעה מיליארד דולר בשנה. רק חלק מהסכום הזה נובע מנזקים לכלי רכב קרקעיים אך הוא עדיין מספיק גדול שיהיה עניין במחקר העשוי לפתור חלק מהבעיה. חוקרים ממשרד המחקר של הצי ומהמעבדה לפיסיקה יישומית של אוניברסיטת ג'ון הופקינס בוחנים אבקה שעשויה לגרום לצבע שרוט ופגום ל"רפא" את עצמו באופן הדומה לריפוי של עור אנושי.

האבקה, ששמה polyfibroblast, עשויה מכדורי פולימר מיקרוסקופיים המכילים שרף שמני. ניתן להוסיף אבקה זו לצבע המשמש לצביעת כלי רכב. כאשר הצבע נפגע הכדוריות נפרצות והשרף זורם החוצה. שרף זו יוצר מעטה שמנוני המגן על הפלדה החשופה מנזקי הסביבה. בניסוי מעבדתי הגן השרף על פלדה חשופה מפני החלדה במשך יותר משישה שבועות, כאשר המתכת הייתה נתונה בתא עם ערפל מלח.

צבעים עם "ריפוי עצמי" כבר פותחו בעבר ואף למכוניות מסחריות. גם צבעים אלה כללו כדוריות מיקרוסקופיות ממולאות בנוזל אך שם הכוונה הייתה למנוע פגיעה אסתטית. הצבע החדש נועד למנוע החלדה בתנאי הסביבה הקשים ביותר.

הרכב הטקטי JLTV הוא אחד המועמדים לצבע polyfibroblast המרפא את עצמו

 

איום הסייבר: התעשיות הביטחוניות צריכות ללמוד מהמגזר הפיננסי

DEFENSE NEWS, 26 במארס 2014

כאשר התעשיות הביטחוניות מטפלות במורכבות של שיתוף נתונים ושיפור הגנות סייבר, יתכן ועליהן לפנות לסקטור הפיננסי שעליו אומרים מומחים רבים שיש לו את האבטחה הטובה ביותר בארצות הברית. אין זה מפליא שלחברות הפיננסיות יש הגנה אפקטיבית על הרשתות שלהם. התקפה מוצלחת עליהן עשויה לעלות להם מיליוני או מיליארדי דולרים. זה הוביל בשנת 1999 ליוזמה לשיתוף נתונים במגזר הפיננסי, שיצרה את אחד המאגרים הטובים בעולם נגד מתקפות.

תעשיות ביטחוניות לרוב אינן עומדות בסכנות כאלו. אם נפרצים מחשבים ונגנבים תיכוני מטוס לדוגמה, קרוב לוודאי שהחברה לא תפסיד כסף, כי ממילא היא לא הייתה רשאית למכור את המטוס למדינה התוקפת אותה. אך מומחים בתחום הפיננסי מציינים שהצורך המצרפי בהגנה גרם לאי אמון ופגע בתחרותיות של חברות.

לפי דברי Carlson, נשיא חברת BITS, במגזר של חברות הנותנות שירותים פיננסיים, נושאי האבטחה והסייבר הינם נושאים לא-תחרותיים. זה אינו המקרה בחברות הביטחוניות הצריכות להתחרות בצורה אגרסיבית על שווקים ושירותים. במגזר הפיננסי ישנה התחושה בצורך בשיתוף נתונים ובשיתופי פעולה.

מה שמקשה יותר על התעשיות הצבאיות, שבנוסף לצורך באבטחה, הם גם מנסים למכור מוצרי הגנה ואבטחה. כמעט לכל תעשיה ביטחונית יש מטרה מוצהרת של הגדלת העיסוק בסייבר ולעיתים משווקים את מוצרים שיש להם יתרון בסביבת האיומים. אם הם טוענים שהם המבינים באיומים הללו, הם יכולים למכור לתעשייה הביטחונית מוצרי הגנה.

למרות רצונות אלו, משרד ההגנה האמריקני סומך על כך שקבלנים שלו ישתפו מידע עם המרכז להגנה מפשעי סייבר (Defense Cyber Crime Center). אך מומחים טוענים שהשיתוף הינו צנוע וחברות רבות מחזיקות ושומרות לעצמן מידע.הן לא רצו לבנות מאגר מרכזי לשיתוף, כי רצו להציע את זה בתור שירות.

 

מסל"ט מצויד בתוכנה מיוחדת "גונב" מידע מטלפונים

THINKPROGRESS.ORG, 31 במארס 2014

 

New Drone Can Hack Into Your Smartphone To Steal Usernames And Passwords

מסל"ט חדש שפותח על ידי פורץ-מחשבים (hacker) מסוגל להעתיק מידע פרטי מטלפון סלולרי, כולל מיקום GPS, שמות וסיסמאות של אפליקציות בטלפון, ללא ידיעת המשתמש. היכולת מתבססת על תוכנה חדשה בשם Snoopy המאפשרת גניבת המידע על ידי המסל"ט. התוכנה מיירטת אותות תקשורת Wi-Fi כאשר הטלפון הנייד מחפש חיבור לרשת תקשורת. חוקרים בלונדון בדקו אותה ומתכננים להציגה בכנס בטיחות סייבר בסינגפור. הפרויקט בוצע כדי להגדיל מודעות ולהראות למשתמשים את הסיכון של גניבת מידע. סוכנות הביטחון NSA כבר משמשת בטכנולוגיה דומה להאזנה לטלפונים והורדת מידע. השימוש במסל"טים אזרחיים מסחריים מתגבר לאור אישורים של FAA, ואיתו מתגבר גם הסיכון לגניבת מידע.

לכתבה לחץ כאן

המסל"ט הגנב…

 

שרירים מלאכותיים

SINGULARITY HUB, 10 במאי 2014

Superstrong Artificial Muscles Developed From Fishing Line And Sewing Thread

מתברר שלא תמיד צריך לפתח חומרים מיוחדים ויקרים כדי להשיג ביצועים יוצאי דופן. חוקרים בארצות הברית (מאוניברסיטת טקסס) ואוסטרליה (אוניברסיטת וולונגוג) הצליחו לבנות "שריר מלאכותי" החזק פי 100 משריר אנושי, וזאת בעזרת חומרים פשוטים: הם פשוט פיתלו תיילי דייג (של חכה) העשויים מפולימרים, ואחר כך ביצעו טיפול תרמי אשר שימר את הפיתול. התקבל מעין סליל אשר בעקבות שינוי טמפרטורה (אם על ידי חימום ואם על ידי זרם חשמלי) מתכווץ בשעור של 49% (בהשוואה ל-20% בשריר אנושי), ומתפשט בשעור של 67%. לדעת החוקרים שרירים מלאכותיים כאלה עשויים לשמש עבור שלד חיצון, בגדים נושמים באופן סלקטיבי, רובוטים הומינואידים, מערכות בקרה סביבתית, ועוד.

כיום בדרך כלל שרירים מלאכותיים ברובוטים, כמו אלה של "בוסטון דיינמיקס", מופעלים על ידי מערכת הידראולית. כחלופה להידראוליקה בנו חוקרים באוניברסיטת טוקיו שלד חיצון עם שרירים מלאכותיים פנאומטיים – תוך שימוש בשלפוחיות גומי מתנפחות באוויר. שני פתרונות אלה הינם בעייתיים.

השרירים הפולימריים המפותלים הינם גמישים, נוקשים ובאופן טבעי אוגרים אנרגיה כמו סרטי גומי. הם יכולים לעבור מיליוני מחזורים לפני שתכונותיהם מתדרדרות באופן ניכר. ומכיוון שהם מורכבים מחוטים העבים רק במקצת משערת אדם, אפשר להשתמש בהם להשגת פעולות מוטוריות עדינות (כמו הבעות פנים ברובוט הומנואידי), בשילוב עם שימושים עוצמתיים יותר.

החוקרים גם ארגו את החומר לאריג. בגדים מאריג כזה יוכלו להגיב לשינויי טמפרטורה תוך שמירת חום יחד עם יכולת נשימה אופטימלית.

שרירים על בסיס חוטי דיג

לצפייה בסרטון על ניסוי לחץ כאן

 

הסוואה, הטעיה והעלמה של גופים חמים: 'גלימת העלמות' תרמית

א. ADVANCED MATERIALS, 19 במארס 2014

Full Control and Manipulation of Heat Signatures: Cloaking, Camouflage and Thermal Metamaterials

בדומה למאמצים ניכרים שנעשים בתחום האור הנראה, קיים גם הפוטנציאל להסוואה והעלמה תרמיים. תיאורטית ניתן ליצור מצג שווא ולהפוך חתימת חום לצורה אחרת שנקבעה מראש. צוות חוקרים מסינגפור מדגים יישום כזה במאמר בכתב עת חשוב בתחום החומרים*. החוקרים מציעים דרך לזייף את החתימה התרמית של עצמים במקום החתימה האמיתית. החוקרים בוחנים ניסיונית את ההסוואה בניסויים עם שינוי בזמן ובטמפרטורה. הפעלה של שדות אקוסטיים, אופטיים, אלקטרומגנטיים מהווה חלום לחוקרים רבים. לאחרונה הגיעו להישגים משמעותיים בתחום. פיתוח של טכנולוגיות ושל חומרים הביא לכך שעבודות תיאורטיות חלוציות קורמות עור וגידים; לאחרונה הודגמו 'גלימות היעלמות' בתדרים אופטיים ותדרי רדיו, כמו גם העלמה של חתימות מגנטיות (באמצעות חומרים פֶרוֹ-מגנטיים מוליכי-על) ושל חתימות חשמליות (באמצעות רשתות נגדים).

במאמר הנוכחי מתארים החוקרים התקן הסוואה תרמי, שהופך את חתימת הפיזור התרמי של עצם לחתימה של מספר עצמים אחרים ומבודדים זה מזה. בניגוד לחלק מ'גלימות ההעלמות' האופטיות שהוצעו בעבר, אין כאן צורך בחומרים מסובכים, וההתקן מבוסס על שכבה כפולה העשויה חומרים פשוטים יחסית.

ההתקן שמדגימים החוקרים מתבסס על מבנה של פולימר (PDMS) בעל מקדם הולכה תרמית נמוך יחסית ונחושת (בעלת מקדם גבוה). החוקרים מבצעים אופטימיזציה של המבנה הגיאומטרי של ההתקן, באמצעות מערכי חורים מחזוריים בנחושת הממולאים בפולימר, וכתלות ביחס בין המקדמים. המאמר פותח בתיאור כללי של הבעיה. לאחר מכן מבצעים החוקרים סימולציה ממוחשבת מקדימה של ההתקן. לבסוף מראים החוקרים תוצאות ניסיוניות בהסוואה והטעיה של מיקום אובייקט חם – בניסוי אחד כתלות בזמן ובניסוי שני כתלות בטמפרטורה.

סכמה להמחשת העלמה תרמית

 

T. Han et al, Advanced Materials 26, 1731 (2014)

לכתבה לחץ כאן

 

ב. PHYS.ORG, 11 במארס 2014

Research Team Scores a First with Effective Thermal Camouflage

לכתבה לחץ כאן

חוקרים באוניברסיטה הלאומית של סינגפור פיתחו התקן של "אשליה תרמית" היכול לשלוט בהסוואה תרמית ומצבי אי-נראות, תוך שימוש בחומרים תרמודינמיים. ההתקן יכול לחסום חתימות תרמיות ולספק הסוואה אשלייתית בו זמנית. לדברי החוקרים, מדובר על טכנולוגיית הסתרה זולה ואפשרית להתאמה בקלות, שתהיה ישימה גם לעצמים גדולים כמו חיילים. הם הצליחו לשלוט במאפייני האשליה התרמית תוך שימוש בחומרים טבעיים ללא צורך בייצור מתוחכם, בניגוד לשיטות הסתרה מסובכות המבוססות על מטה-חומרים.

לדבריהם הטכנולוגיה כבר מוכנה ליישומים צבאיים. המחקר הכניס ממד חדש לתחום המפציע הנקרא "פונוניקה", העוסק בבקרה והפעלה של מעבר חום על ידי פונונים (חלקיקים המעבירים חום בתוך חומרים מוצקים). הטכנולוגיה תאפשר ניהול חום משופר של מעגלים אלקטרוניים ארוזים בצפיפות, סוללות ומחברים.