יום עצוב נוסף לעם ישראל

כל יום אנו מתעוררים למציאות שבה חיילי צה"ל נלחמים בחירוף נפש על הגנת המולדת. יום יום אנו מחכים לתשובות, מבקשים שלא יהיו עוד קורבנות מן המלחמה על מדינתנו ומקווים לשמוע כי ייפסק כל ההרס סביבנו. ביום שלישי 22 ביולי הודיע דובר צה"ל כי שני קציני צה"ל מחיל השריון נהרגו בקרבות ברצועה עזה.

 

כתבה וצילמה: עדן זק"ש

יום עצוב נוסף לעם ישראל, היום ה-15 של מבצע "צוק איתן" (22 ביולי 2014). ביום זה הודיע דובר צה"ל כי שני קציני צה"ל מחיל השריון נהרגו בקרבות ברצועה עזה. עוד כאב חזק חדר ללבנו, חיילים נוספים נהרגו במהלך הקרבות. ההרוגים הם סרן דמיטרי לויטס ז"ל, מפקד פלוגה מגדוד 82 בחטיבה 7, בן 26 תושב ירושלים שנטמן בהר הרצל, וסגן נתן כהן ז"ל, מפקד מחלקה בגדוד שלח של חטיבה 401, בן 23 ממודיעין, הועלה לדרגת סרן לאחר נפילתו ונטמן בעירו. בתפקידי כצלמת ביד לשריון השתתפתי בהלוויותיהם.

סרן דמיטרי לויטס ז"ל. צילום: דובר צה"ל

סרן דמיטרי לויטס ז"ל. צילום: דובר צה"ל

סרן נתן כהן ז"ל. צילום באדיבות המשפחה

סרן נתן כהן ז"ל. צילום באדיבות המשפחה

סרן דמיטרי לויטס ז"ל

דמיטרי נהרג מירי צלפים במהלך קרב ברצועה. לאחרונה סיים את לימודים בקורס לפיקוד ומטה (פו"ם), תכנן לחזור לקיבוץ גשור שבו התגורר, להתיישב ולהמשיך בקריירה הצבאית. הלווייתו התקיימה ביום רביעי (23 ביולי 2014) בהר הרצל בירושלים. המשפחה המומה עדיין. נראה כי הם יודעים שבנם, אחיהם, נכדם – איננו, אך הקושי להשלים גדול כל כך, קשה מנשוא. אחיו של דימה משרת כצנחן. הוא הגיע הישר מהשטח לבוש מדי ב' ירוקים ונעלי לוחם אדומות.

בני המשפחה של סרן דמיטרי לויטס

בני המשפחה של סרן דמיטרי לויטס

ברגע התיעוד של ההלוויה ראיתי את האח שבא להלוויה והרהרתי – הוא איבד את אחיו והוא עצמו עטוף במדי צבא הגנה לישראל – בליבו הכאב אך גם ההמשכיות, הדממה הכואבת מבשרת שאנו כאן כדי להמשיך.

הכרתי מעט את דימה, כשביקר ביד לשריון כמה פעמים. התרשמתי שמולי אדם ישר ומעמיק לחשוב, אינטליגנט שאינו מרבה במילים אך מרבה במעשיו.

בבוקר יום שישי (25 ביולי) השמיעו בחדשות בטלוויזיה הספד של המג"ד מתוך הטנק שלו ברצועה. התראיינה גם אחותו של דימה:

המראיין: "כשאת שומעת את האירוע המרגש הזה, את ההספד המרגש של המג"ד בקשר, מה את חושבת לעצמך?"

אחותו של דימה: "שכולם גיבורים, שהוא מדבר כמו שדימה דיבר — שכולם יחזרו הביתה בשלום ושזה יגמר, שהאימהות יקבלו את הילדים שלהם הביתה שיקבלו אותם בריאים ושלמים — אנחנו רוצים להודות לכל עם ישראל שבא לנחם אותנו, בשבילנו כולם אחים, המשפחה הגדולה שלנו היא אתם, עם ישראל".

קצין השריון הראשי תא"ל שמואל אולנסקי בהלוויה של סרן דמטרי לויטס ז"ל

קצין השריון הראשי תא"ל שמואל אולנסקי בהלוויה של סרן דמטרי לויטס ז"ל

בהלוויה של סרן דמיטרי לויטס ז"ל

בהלוויה של סרן דמיטרי לויטס ז"ל

נתן כהן היה מפקד מחלקה ונהרג מירי מחבלים במהלך הקרבות ברצועת עזה. הלווייתו התקיימה ביום רביעי (23 ביולי) בעיר מודיעין. אלפים השתתפו בהלווייתו וכאבו, היו כמשפחה אחת גדולה. המשפחה המצומצמת התחבקה, בכתה וכאבה בגילוי לב עצום.

בהלוויה של סרן נתן כהן ז"ל

בהלוויה של סרן נתן כהן ז"ל

נתן עמד להינשא לארוסתו טל בעוד כשלושה חודשים ולהמשיך בקריירה הצבאית. הנה מדבריה של טל בהלוויה:

"איזה מפקד היית, טנקיסט אמיתי שתמיד מהווה דוגמה אישית, או איך שאתה היית אומר: לא רק דוגמה אישית אלא אישיות למופת. אתה לא מבין כמה אנשים הגיעו כדי לחלוק לך כבוד אחרון. אנשים העריצו ועדיין מעריצים גם בלי להכיר אותך."

"לפני שבעה חודשים הגשמת לנו את החלום הכי גדול, כשהצעת לי להינשא לך תחת חופה וקידושין. בעוד שלושה חודשים היינו אמורים להתחיל מסע חדש יחדיו כשאתה ממשיך את שירותך הצבאי ואני מאחוריך, תמיד, תומכת בכל דרך שנבחר, ביחד. והיום זה לא נקלט שאני עומדת כאן מולך ושדרכנו נקטעה. אני לעולם לא אשכח את השנים המופלאות שלנו ביחד, ותמיד אהיה גאה בך בלי סוף."

לאחר שתיעדתי את ההלוויה ראיתי את אחותו הקטנה של נתן יושבת בצד, בסמוך לקבר. אמרתי לה, אני מצטערת על האובדן ודבריה ריגשו אותי עד מאוד, שתהיה חזקה.

במהלך התיעוד הרגשתי כי אני חודרת למרחב האישי של המשפחות שזה הוא אחד הרגעים הקשים בחייהם, אם לא הקשה ביותר. חשתי כי תיעוד רגעים קשים אלה חשוב ביותר למדינתנו – למען זיכרון הנופלים.

על קברו הרענן של סרן נתן כהן ז"ל

על קברו הרענן של סרן נתן כהן ז"ל

קצין השריון הראשי תא"ל שמואל אולנסקי בהלוויה של סרן נתן כהן ז"ל

קצין השריון הראשי תא"ל שמואל אולנסקי בהלוויה של סרן נתן כהן ז"ל

החיילים היקרים לליבנו הקדישו את חייהם למען ביטחוננו. יהי זכרם ברוך.