יום המדע הישראלי של משרד המדע

"אנו בעידן של טרור בחסות המדע, יש להיערך בהתאם ועכשיו, אחרת יהיה פער שלא נוכל לסגור. תוך 5 שנים אויבנו יוכלו לבחור באיזה בניין הם רוצים לפגוע בישראל", ציין אהוד ברק במסגרת אירוע מדע בשירות הביטחון. שר המדע יעקב פרי ציין: "הישגיה המדעיים והטכנולוגיים של מדינת ישראל, קריטיים לביצורה הביטחוני של המדינה, טכנולוגיות שלנו עמוק במדינות אויב".

ליבי עוז, דוברת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל (מיום 26 במארס 2014)

אהוד ברק. צילום: יואב דודקביץ

במסגרת יום המדע הישראלי של משרד המדע, נערך היום במכון למחקרי ביטחון לאומי פאנל מיוחד על השימוש המדעי והטכנולוגי בשירות הביון והביטחון.

רה"מ ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק נשא דברים והדגיש כי לישראל "אין יכולות התרעה, אין יכולת הרתעה ואין יכולת הכרעה בלי המדע הטכנולוגיה בישראל"

ברק הזהיר כי המדע משחק גם לטובת הטרור וגורמים עיונים "אנחנו נמשיך לראות הרבה יותר טילים הרבה יותר דיוקים, ותוך 5 שנים יגיעו הטילים לדיוק מרבי שיאפשרו להם לבחור באיזה בניין בישראל לפגוע. האמצעים האלה יתפשטו ויהיו יותר זולים לארגוני טרור כמו חיזבאללה ולוחמים של החמאס בעזה. אנחנו נראה בעתיד טרור מגובה מדע וטכנולוגיה, דרך התחום הפיזי וגם דרך האינטרנט. אל לנו להקל ראש גם בתחום הנשק הביולוגי והכימי – אי שם במעבדה קטנה יושבים גורמים עיונים שמתכננים את נשק העתיד להשמדה המונית – מדובר בפוטנציאל טרור חסר תקדים".

השר יעקב פרי. צילום: יואב דודקביץ

עוד הוסיף ברק באשר לסוגיה האיראנית ואמר ש"הגרעין האיראני הוא תוצר מדעי, והתשובות חייבות להינתן ובזמן, והזמן להיערך בצורה נכונה הוא עכשיו משום שכאשר יש טכנולוגיה ההיערכות המבצעית היא עוד כמה שנים ולכן אי אפשר לחכות עד שהאיום יתממש כי אז נוצרת נקודת פער שקשה לסגור."

ברק גם מתח ביקורת על בכירים בצה"ל אשר התנגדו לפיתוח מערכת כיפת ברזל וזאת לטענתו מתוך "חוסר ראות לטווח ארוך". "ההתנגדות למערכת הרב שכבתית הייתה מפתיעה היא הגיעה מהגורם שאמור להפעיל את זה."

ברק סיכם בדבריו והדגיש את הצורך הלאומי להמשיך להשקיע במחקר ובמדע: "האוניברסיטאות הן נכסי עוצמה לביטחון ישראל , המדע והטכנולוגיה לא צומחים בחלל ריק ומי שרוצה להמשיך את ההישגים חייב לראות לנגד עיניו את התשתיות הלאומית, תוך גיבוי הממשלה ומשרד המדע".

שר המדע הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, התייחס למשקל הרב של תחום המחקר והפיתוח בשירות הביטחון והביון ואמר כי "להישגיה המדעיים והטכנולוגיים של מדינת ישראל, בשילוב המשאב האנושי תפקיד קריטי בביצורה הביטחוני של המדינה- שרבים כלל לא מודעים לו".

"אין זה סוד כי הגנה על ביטחונה של מדינה אינה מסתכמת במספר כלי המלחמה העומדים לרשותה או בהיקף צבאה. ביטחון הוא גם השגת מודיעין מצוין, פיתוח מערכי הגנה וההתקה, בהם משחקים המדע והטכנולוגיה תפקיד שחשיבותו גדולה משניתן לתאר במילים. ודי אם אזכיר, במרומז, בהקשר זה, את הודאתו של נשיא איראן אחמדיניג'אד, בחודש נובמבר 2010, על כך שתולעת המחשב "סטוקסנט", אשר הפעלתה יוחסה בתקשורת למדינות מערביות כאלו או אחרות, הצליחה לפגוע בתכנית הגרעין של ארצו."

בפאנל שנערך לאחר מכן בו השתתפו ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו וראש אמן לשעבר אורי שגיא, סיפר המפכ"ל על היוזמה החדשה של המשטרה "טאבלט לכל שוטר": "דיכטר, כשר לביטחון הפנים (לבט"פ), הקים יחד איתי את מחלקת הסיגינט במשטרה, דבר שלא היה עד אז ברשות המשטרה, דבר ששינה ללא היכר את עבודת המשטרה. משטרת ישראל הולכת לעשות כמה צעדים קדימה , מהלכים שיפיצו בשורה בעולם, בעזרת טאבלט קטן שיהיה לכל שוטר יהיה לו את כל המידע און ליין – דרך הטאבלט השוטר בזירה יידע הכל ויקבל תשובות מידיות שישנו ללא היכר את השוטר המודרני"

ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר סיפר שהפיתוחים הטכנולוגים שנמצאים בשירות הביטחון נכנסו רק שנים אחר כך לתחום האזרחי, "הקִדמה המדעית והטכנולוגית הפכה לנשק שובר שוויון מול הטרור, גם היום טרוריסטים רבים לא יודעים אפילו שעוקבים אחריהם, מן האוויר, מן הישבה ומן המים"

עוד הדגיש דיכטר כי "כל אחד מאִתנו בעידן הסמארט-פון מייצר מודיעין מידי רגע. העובדה הזו שִחררה הרבה מאוד צרכים של גופי המודיעין שהפכו את העידן הזה להזדמנות ולא לאיום, היום אתה יכול ליפול בפח שהטכנולוגיה זימנה לך", דיכטר התייחס לריגול בין מדינות ואמר כי ההתקדמות הטכנולוגית מזמנת למעשה איסוף מודיעין בין מדינה למדינה.