מיוחד: המח"טים שיתמודדו בעתיד על מושב במטה הכללי

הם זכו לתשבחות על הובלת לוחמים תחת אש ב"צוק איתן", אך חלקם גם לביקורת על היעדר היצירתיות. מיהם מפקדי החטיבות הסדירות בצה"ל העתידים למלא את הכיסאות סביב שולחן המטכ"ל? פרופיל

 

אמיר בוחבוט (מאתר מערכת וואלה! חדשות, 24 בספטמבר 2014)

 נגמשים בתנועה

במבצע "צוק איתן" התמודדו מפקדי החטיבות הסדירות של צה"ל עם שורה של אתגרים לא פשוטים. הם זכו להצלחות מבצעיות לא מבוטלות, אך במקביל נאלצו לעמוד מול ביקורת שנשמעה ביחס לביצועיהם. זאת, משום שתפקיד של מפקד חטיבה סדירה הוא מבחן אמת לא רק ליכולת להוביל לוחמים בשדה הקרב תחת אש, אלא גם ליכולת של אותו מפקד לתכנן מבצעים ולדעת לחשוב באופן יצירתי, מחוץ לקופסה, לשם מציאת פתרונות מגוונים לשלל המשימות העומדות בפניו.

בקרוב יגיעו המח"טים למשרדו של הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, בקריה בתל אביב, כדי לשמוע ממנו אם הם יתקדמו בסולם הדרגות ולאיזה תפקיד. כחלק מפרויקט מיוחד לרגל החג, וואלה! חדשות מציג פרופיל של הקצינים העתידים למלא את הכיסאות במטה הכללי של צה"ל.

ה"קילר": מח"ט 188, אל"ם תומר יפרח

החלטה שנויה במחלוקת. אל"מ תומר יפרח (צילום: אתר יד לשריון)

החלטה שנויה במחלוקת. אל"מ תומר יפרח (צילום: אתר יד לשריון)

אלוף-משנה תומר יפרח מכונה בפי פקודיו "קילר". הוא החל את דרכו הצבאית בחטיבה 188, המכונה גם "עוצבת ברק" ושימש בה בכמה תפקידי פיקוד. בהמשך הוא פיקד על עוצבת "ראם", חטיבת שריון במילואים השייכת לפיקוד המרכז, ובמקביל תפקד כראש מחלקת תורת השריון במפקדת קצין שריון ראשי. ביוני 2013 הוא סגר מעגל וקיבל את הפיקוד על חטיבה 188. במהלך מבצע "צוק איתן" הוא חטף ביקורת בשל החלטה שנויה במחלוקת שקיבל.

בשלב מסוים הוא החליט לסייר על גבול הרצועה באמצעות כלי רכב לא ממוגנים. חוליה של חמישה מחבלים לבושים מדי צה"ל חדרו לשטח ישראל, ארבו לו בסמוך לעין השלושה בתוך היער ופתחו באש. רב-סרן אמוץ גרינברג וסמל אדר ברסנו נהרגו בירי. פקודיו טוענים כי העובדה שהוא ידוע כבעל ביטחון עצמי גבוה ומפקד שחותר למגע, היא זו שגרמה לו לנוע לאורך הציר בכלי רכב לא ממוגנים. עם זאת, נזקפה לזכותו העובדה שהוא הגיב מהר וסיכל כוונה לחטוף גופות. הדבר שריכך את הביקורת נגדו היו הישגים שונים שקצר במבצע.

הצנוע: מח"ט 7, אל"ם נדב (לישצינקר) לוטן

הבנה גבוהה מאוד של משימות ח"יר. אל"מ נדב לוטן (צילום: הפליקר של צה"ל)

הבנה גבוהה מאוד של משימות ח"יר. אל"מ נדב לוטן (צילום: הפליקר של צה"ל)

אלוף-משנה נדב (לישצינקר) לוטן החל את דרכו בחטיבה 7 ושימש בה במגוון תפקידי פיקוד, ובהם מפקד גדוד 75. כמו כן, הוא שימש בעבר מג"ד בבית הספר לשריון בערבה, מפקד בקורס מפקדי גדודים ומח"ט מילואים, במקביל לתפקיד של ראש מחלקת תורה בחיל השריון. ביוני 2013 הוא מונה למח"ט 7. פקודיו טוענים כי הוא מפקד יוצא דופן ובעל הבנה גבוהה מאוד של משימות חי"ר. לוטן מוגדר מפקד צנוע, אך כזה שמכיר היטב את צמרת צה"ל.

המבריק: מח"ט 401, אל"ם סער צור

ניחן ביכולת ניתוח חריפה. אל"מ סער צור, מצד שמאל (צילום: מתוך אתר יד לשריון)

ניחן ביכולת ניתוח חריפה. אל"מ סער צור, מצד שמאל (צילום: מתוך אתר יד לשריון)

אלוף-משנה סער צור סיים את תפקידו בחטיבה 401 באוגוסט האחרון. הוא החל את דרכו בחטיבה. בהמשך הוא שימש מפקד גדוד 74, קצין אג"ם ביהודה ושומרון ומפקד חטיבה 8 במילואים. כמו כן, הוא שירת כמפקד החטיבה המרחבית בנימין בימיה המורכבים במאבק הפלסטינים על הגדר בבלעין ובנעלין ובמרחב העיר רמאללה. צור הוא בין קציני השריון היחידים שקיבלו פיקוד על חטיבה מרחבית ביו"ש ועל תפקודו קיבל שבחים מגורמים רבים. לאחר תפקיד זה הוא קיבל את התפקיד הנכסף של מפקד חטיבה 401, המחזיקה בצי טנקים מרכבה סימן 4.

צור ידוע כמפקד מבריק שניחן ביכולת ניתוח חריפה, אך עם זאת צנוע. הוא מסומן כמי שמסוגל להתקדם לתפקידי מפתח סביב שולחן המטכ"ל. עם סיום תפקידו כמח"ט 401 הוא מונה לראש מחלקת תורה וארגון במפקדת זרוע היבשה.

הציני: מח"ט הצנחנים, אל"ם אליעזר טולדנו

ידוע בקרבתו ללשכת הרמטכ"ל.אל"מ אליעזר טולדנו (צילום: דובר צה"ל)

ידוע בקרבתו ללשכת הרמטכ"ל.אל"מ אליעזר טולדנו (צילום: דובר צה"ל)

אלוף-משנה אליעזר טולדנו החל את דרכו בחטיבת הצנחנים. הוא מונה למפקד פלוגה בגדוד 101, ולאחר שבלט מונה למפקדפלגת האימונים של סיירת מטכ"ל. בהמשך הוא פיקד על גדוד 101 ועל יחידת מגלן. בפיקודו קיבלה היחידה את צל"ש פיקוד המרכז. לאחר מכן פיקד טולדנו על חטיבת מילואים, ובמקביל הוא שימש מפקד בקורס מפקדי גדודים. במאי 2013 הוא מונה למח"ט הצנחנים. טולדנו ידוע בקרבתו ללשכת הרמטכ"ל.

טולדנו, קצין חובש כיפה שהיה בעבר מדריך בתנועת "בני עקיבא", מוגדר איש ספר, ציני, להטוטן של מילים, דעתן וחריף. מפקדי הפלוגות של החטיבה האדומה טוענים כי בפעם הראשונה ששמעו אותו מקלל הייתה דממה באולם. בשבוע שעבר צורף שמו ברגע האחרון לאשכול אלופי המשנה לקראת דיון שיבוצים על תפקיד מפקדי אוגדה. החלטה זו עוררה ביקורת בצה"ל מכיוון שחסר לו בקורות החיים תפקיד אלוף-משנה נוסף לפני שיוקפץ בדרגה.

האמיץ: מח"ט גולני, אל"ם רסאן עליאן

לוקה בתחום היצירתיות. אל"מ רסאן עליאן (צילום: דרור עינב)

לוקה בתחום היצירתיות. אל"מ רסאן עליאן (צילום: דרור עינב)

אלוף-משנה רסאן עליאן נחשב למפקד אמיץ, אך כזה הלוקה בתחום היצירתיות. את דרכו הצבאית הוא החל בחטיבת גולני, ולפני שמונה למפקדה הוא פיקד על גדוד הסיור של גולני והיה סגן מפקד החטיבה. לאחר מכן, הוא פיקד על חטיבת המילואים המובחרת אלכסנדרוני ושימש מפקד החטיבה המרחבית מנשה. פציעתו ביממה הראשונה של מבצע "צוק איתן" מפגיעת טיל נגד טנקים בנגמ"ש שבו נסע הציבה אותו במרכז התודעה הציבורית, דבר שהתעצם עם שובו לשטח לאחר הטיפול בבית החולים, כשצלקות מעטרות את פניו.

הדעות על תפקוד החטיבה בתחילת המבצע שנויות במחלוקת. עם זאת, עברו הצבאי של עליאן – יחד עם איכות תפקודו בהמשך הקדנציה – עשויים לשמש לו מקפצה בהתמודדויות העתידיות שלו על תפקידים בכירים יותר.

הקשוח: מח"ט גבעתי, אל"ם עופר וינטר

קצין שנוי במחלוקת. אל"מ עופר וינטר (צילום: דובר צה"ל)

קצין שנוי במחלוקת. אל"מ עופר וינטר (צילום: דובר צה"ל)

אלוף-משנה עופר וינטר נחשב לאחד המפקדים האמיצים שצמחו בעשור האחרון בצה"ל. הוא החל את דרכו בסיירת מטכ"ל. בהמשך הוא עבר ליחידה המובחרת מגלן ומשם לגבעתי. לימים הוא מונה למפקד גדוד הסיור של החטיבה. בפיקודו זכה הגדוד לקבל משימות איכותיות יותר ובהתאמה בהכרה מהמטה הכללי. במהלך התקופה שבה פיקד על הגדוד הוא קיבל צל"ש ועיטור מופת. עם סיום תפקידו, הוא מונה לנציג צה"ל בארצות הברית, וכשחזר מונה למפקד יחידת דובדבן. בפיקודו זכתה היחידה בפרס הרמטכ"ל. לאחר מכן שימש וינטר במגוון תפקידים, ובהם מפקד חטיבת מילואים, מפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה ובאוגוסט 2013 הוא קיבל את הפיקוד על חטיבת גבעתי. וינטר נחשב לקצין שנוי במחלוקת. מצד אחד לוחם עז נפש החותר למגע בכל הזדמנות, אך מנגד מפקד קשוח כלפי פקודיו הידוע באגרסיביות שלו, הן בלחימה והן בשגרה.

וינטר הוא איש דתי וחובש כיפה רחבה. בתחילת המבצע האחרון ברצועה הוא פרסם "דף מפקד לקרב", שכלל מסרים דתיים בהיקף חריג במיוחד. בעקבות כך נמתחה עליו ביקורת רבה בתקשורת, לצד הרמת גבה במטה הכללי. כמו כן, בימים אלו בוחנים במשרד המשפטים ובפרקליטות הצבאית את אופן הלחימה של החטיבה בפיקודו במהלך המבצע, וכבר עתה גורמים שונים מעלים תהיות על חלק מהמהלכים של החטיבה, אשר הובילו להרג אזרחים שאינם מעורבים בטרור. בשלב זה הוא עדיין זוכה לגיבוי מהמטכ"ל, אולם גורמים בצמרת צה"ל מציינים כי אם הוא ירצה להתקדם בעתיד בסולם הדרגות הוא יידרש להתאים את עצמו לנורמות המקובלות במערכת.

המושלם: מח"ט הנח"ל, אל"ם אורי גורדין

קורץ מחומר של רמטכ"לים.אל"מ אורי גורדין (צילום: מתן פאר, במחנה)

קורץ מחומר של רמטכ"לים.אל"מ אורי גורדין (צילום: מתן פאר, במחנה)

אלוף-משנה אורי גורדין נחשב המפקד המושלם. חד מחשבה, קר רוח ואמיץ בצורה בלתי-רגילה. הוא ניחן באיזון נדיר בין כריזמטיות לצניעות. גורדין נולד בארצות הברית, אך את ילדותו העביר בערבה. הוא החל את שירותו כלוחם בסיירת מטכ"ל. אחרי מלחמת לבנון השנייה הוא קיבל את הפיקוד על היחידה ובתקופת פיקודו עליה היא זכתה בצל"ש הרמטכ"ל. גורדין צבר ניסיון עשיר במבצעים מיוחדים במדינות אויב, שפרטיהם של רובם טרם הותרו לפרסום. כחלק ממגמה הולכת וגוברת בצה"ל לשבץ מפקדים בולטים מסיירת מטכ"ל ביחידות שדה גדולות, הוא מונה לפקד על חטיבה 55, חטיבת צנחנים במילואים השייכת לפיקוד המרכז. בהמשך הוא היה מפקד בקורס מפקדי גדודים ובמאי 2014 הוא מונה למח"ט הנח"ל.

החטיבה בפיקודו קיבלה שבחים על התכנית למבצע "צוק איתן". בעבר נאמר על גורדין כי הוא קורץ מחומר של רמטכ"לים, אך למרות ההילה סביבו, חוסר הבנתו את "הצבא הגדול" עלול להיות לו לרועץ.

האפור: מח"ט כפיר, אל"ם אשר בן לולו

מפקד מקצועי. אל"מ אשר בן לולו (צילום: הפליקר של צה"ל)

מפקד מקצועי. אל"מ אשר בן לולו (צילום: הפליקר של צה"ל)

אלוף-משנה אשר בן לולו הוא אחד הקצינים האפורים בקרב שכבת מפקדי חטיבות החי"ר של צה"ל. הוא החל את דרכו בחטיבה 500 של חיל השריון, אך בהמשך עבר לחטיבת הנח"ל ומילא בה תפקידים מגוונים. לאחר מכן הוא פיקד על גדוד חרוב בחטיבת כפיר והשתתף עמו במבצע "חומת מגן" בפיקודו קיבל הגדוד צל"ש אוגדתי על פעילות מבצעית. באותה שנה הסתער בן לולו על מחבל ביישוב יצהר והרג אותו. לאחר מכן הוא שב לחטיבת הנח"ל כמפקד בסיס האימונים החטיבתי. עם סיום תפקיד זה הוא המריא ללימודים בארצות הברית, וכשחזר מונה למפקד קורס מפקדי גדודים. אחרי מלחמת לבנון השנייה הוא מונה למפקד חטיבת אלכסנדרוני ושיקם את כשירותה. אחרי כן הוא מונה למפקד עוצבת חירם בגזרת גבול לבנון, שימש סגן מפקד המרכז לאימוני יבשה וביולי 2013 מונה למפקד חטיבת כפיר.

בן לולו סיים את המכללה לביטחון לאומי בהצטיינות ומוגדר מפקד מקצועי הבקיא בתורת הלחימה של צה"ל. עם זאת, הוא סובל ממחסור בכריזמטיות הנדרשת ממפקד חטיבת חי"ר. לזכותו ייאמר שבפיקודו מגלה החטיבה יציבות, לאחר כמה שנים שבהן ידעה סערות בתקשורת ואירועי משמעת חמורים.

המנוסה: מפקד ביסל"ח, אל"ם מרדכי כהנא

שאלה גדולה סביב עתידו. אל"מ מרדכי כהנא (צילום: אופק רון-כרמל)

שאלה גדולה סביב עתידו. אל"מ מרדכי כהנא (צילום: אופק רון-כרמל)

אלוף-משנה מרדכי כהנא נחשב מפקד שדה אמיץ ועתיר ניסיון מבצעי. כהנא נולד ברובע היהודי בירושלים. הוא החל את שירותו הצבאי במסלול ישיבת הסדר, נדקר בפיגוע, וכשחזר לשירות זנח את מסלול ההסדר, התמודד על מקום בסיירת גולני והתקבל. הוא התקדם בסולם הדרגות ומונה למפקד סיירת גולני. במהלך תקופתו יצאה הסיירת לפשיטות בלב עזה, בזמן שמרבית הכוחות הסתגרו בתוך המוצבים. מאוחר יותר הוא מונה למפקד גדוד 12 של גולני, ובתקופת מלחמת לבנון השנייה הוא פיקד על יחידת אגוז. בהמשך הוא מונה למפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה. למרות הישגיו בתפקיד, הוא לא מונה למפקד חטיבת גולני. השמועות מספרות על כך שקצין במטכ"ל ניגש אליו בתום דיון השיבוצים ואמר לו: "אי אפשר שדתי יחליף דתי בפיקוד על גולני".

ב-2013 מונה כהנא למפקד בית הספר למקצועות החי"ר (ביסל"ח), ופיקד עליו כחטיבה סדירה במבצע "צוק איתן". אף שהישגי החטיבה במבצע היו כבירים, עדיין מרחפת שאלה גדולה סביב עתידו בצמרת צה"ל.

הדעתן: מפקד בה"ד 1, אל"ם אבי גיל

לא חושש מרפורמות. אל"מ אבי גיל (צילום: דובר צה"ל)

לא חושש מרפורמות. אל"מ אבי גיל (צילום: דובר צה"ל)

אלוף-משנה אבי גיל נחשב מפקד קשוח ודעתן, הידוע באומץ לבו. הוא החל את דרכו בחטיבת הצנחנים ושימש בה בכמה תפקידי פיקוד, ובהם מפקד פלוגה בגדוד 890, מפקד פלוגת הנ"ט ומפקד גדוד הסיור. לאחר שסיים את תפקידו בהצלחה הוא מונה למפקד יחידת דובדבן. דעתנות היתר שלו וקשיחותו הובילו אותו לבקר בחריפות לוחמים ביחידה שסירבו לצאת ברגע האחרון לפעילות מבצעית. הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף (במיל') דן חלוץ, מתח ביקורת על האופן שבו התבטא כלפי פקודיו ואלוף פיקוד המרכז דאז, אלוף יאיר נווה, נזף בו. כשסיים את תפקידו יצא גיל להתאוורר בחו"ל ושימש קצין קישור לחיל הנחתים בצבא ארצות הברית. עם שובו הוא מונה למפקד חטיבת אפרים ביהודה ושומרון. בהמשך הוא שימש קצין אג"ם של פיקוד הדרום ובחורף 2012 הוא מונה למפקד בה"ד 1.

אל"מ גיל הוא איש ספר, המתעניין בהיסטוריה של מלחמות, כמו גם בשירה. חרף היותו מערכתי הוא נחשב קצין שלא חושש מרפורמות ומהתנגשויות עם בכירים ממנו. אין ספק כי בעתיד הוא יתמודד על תפקיד בכיר סביב שולחן המטה הכללי.

המבטיח: קצין אג"ם פיקוד צפון, אל"ם הדי זילברמן

אלוף משנה הדי זילברמן משמש קצין אג"ם בפיקוד הצפון, תפקיד שאינו עומד בקריטריונים של מפקד חטיבה, אך הוא מוגדר אחד הקצינים המבריקים והמבטיחים שצמחו בעשור האחרון בחיל התותחנים, ולכן נכלל ברשימה זו. הוא החל את דרכו בחיל, ובהמשך פיקד על גדוד 402 והיה בין המובילים של פרויקט מערכות השליטה והבקרה של החיל "שדר חם". בעברו היה גם מפקד אגד 215 ומפקד מערך כלי הטיס הלא מאוישים של חיל התותחנים. הוא עמד בראש ועדת החקירה על אודות האירוע שבו נפלו פגזי ארטילריה בתרגיל, בסמוך לרמטכ"ל גנץ, שבמזל לא נפגע. היום הוא גורף שבחים על תפקודו תחת אלוף פיקוד הצפון יאיר גולן, ובעתיד הוא יתמודד ככל הנראה על תפקידי מפתח בצמרת צה"ל.